| کد خبر: 234677 |

◄ احیای خط‌ آهن آذربایجان - ارمنستان با دیپلماسی اقتصادی

مدیرعامل اسبق راه‌آهن ایران اظهار داشت: اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خط آهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست.

تین نیوز

 مدیرعامل اسبق راه‌آهن ایران اظهار داشت: اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خط آهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطه‌گری ایران می توان خط آهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا منتفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از محسن پورسیدآقایی درباره ایجاد خط ریلی ایران و ارمنستان و دور زدن آذربایجان با توجه به تحرکات اخیر این کشور در انسداد ارتباطات مرزی ایران و ارمنستان اظهار داشت: بین ایران و ارمنستان خط آهن قدیمی وجود داشت که از مسیر جلفا به آذربایجان و از آنجا به ارمنستان متصل می‌‍شد اما بخشی از این خط آهن که سه کشور ایران، آذربایجان و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کرد در جنگ سه دهه گذشته بین ارمنستان و اذربایجان منفجر و مسیر بین سه کشور قطع شد.

وی با بیان اینکه به جز این مسیر خط آهن دیگر و مسیر دیگری از ایران به این دو کشور وجود ندارد، گفت: تا زمانی که بین دو کشور صلح برقرار نشود و این خط آهن قدیمی احیا نشود نمی‌توان خط آهن مستقیمی به ارمنستان داشت.

مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سال‌های گذشته با ارمنستان مذاکراتی برای احداث خط راه آهن جدید انجام شد و ارمنستان بسیار متقاضی این بوده که خط آهن جدید بین دو کشور کشیده شود اما مساله این است که ارمنستان باید برای ثابت کردن علاقه‌مندی خود باید پروژه ساخت خط آهن جدید در خاک خود را آغاز کند و تا مرز مورد نظر خط آهن را احداث کند و این گونه نباشد که ایران به تنهایی مشغول به اجرای این پروژه باشد.           

پورسیدآقایی افزود: در آن زمان که مذاکرات بین ایران و ارمنستان برای ساخت خط آهن جدید جدی بود، مساله‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه اگر ارمنستان به ساخت این پروژه علاقه دارد، تا مرز ایران خط آهن بکشد و غیر این صورت هزینه گزافی که ایران برای اتصال ریلی دو کشور انجام می‌دهد، فایده‌ای نخواهد داشت و یک ریسک محسوب می‌شود و در آن سال‌ها هم هیچ تفاهمنامه‌ای بین دو کشور به امضا نرسید.

وی با تاکید بر اینکه نکته بسیار مهم این است که در بخش ریلی تقاضا بار قابل توجهی هم بین دو کشور وجود ندارد یعنی حجم بار آنقدر قابل توجه نیست که توجیهی برای ساخت خط جدید داشته باشد، اظهار داشت: طبق مطالعاتی که انجام شد حجم بار بین دو کشور ایران و ارمنستان و همچنین حجم بار ترانزیتی بین دو کشور آنقدر بالا نیست که ارزش ساخت و هزینه‌های بالای پروژه ریلی جدید را داشته باشد.

مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خط آهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطه‌گری ایران می توان خط آهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا منتفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگر از آستارا تا جلفا خط آهنی کشیده شود درآمد زیادی به راه اهن می رسد مثلا راه اهن باکو با نخجوان حائز اهمیت است

  • ناشناس 2 0

    حرف جناب مهندس پورسید آقایی بسیار متین هست احیای راه اهن قدیمی ارتباط ترانزیتی ما با آذربایجان و ارمنستان ایجاد میکند که حتی به گرجستان متصل میشویم ، حتی با ترکیه


    ما خط اهن بندر انزلی در استانه اتمام داریم ایجاد خط ترانزیت دریایی بین بندر انزلی باکو ، یک کریدور ترانزیتی شمال به جنوب احیا میکند که از طریق راه اهن شمال جنوب خود از اقیانوس هند به دریای خزر میرسیم که راه اهن قزوین رشت اتصال اخر ان بوده ، از طریق دریا حمل و نقل ترکیبی ، میتوان خط ترانزیت راه اهن باکو گرجستان انتقال داد که از طریق دریای سیاه به اروپا وصل شد یعنی اتکای ترانزیتی خود به ترکیه کاهش دهیم ، یا از طریق آذربایجان به خط اهن روسیه متصل شد و شمال اروپا .


    دیپلماسی اقتصادی کلید رفع این محدودیت هاست ، چیزی که اهمیت دارد ما باید خطوط ترانزیتی خودمان متنوع کنیم بگونه ای که ترانزیت کالاهای شبه قاره هند از طریق ما چند مسیر تعریف شده داشته باشیم ، و بار های خود بین این مسیر ها تقسیم کنیم ، این خود باعث افزایش امنیت و کاهش وابستگی کشورمان میشود .

    نکته اساسی قابلیت انعطاف پذیری ما هست تا ما قابلیت انتخاب داشته باشیم . ما هم اکنون امکانات ظرفیت زیرساخت هایمان به نحو مطلوب استفاده نمیکنیم .


    امیدواریم دستگاه دیپلماسی کشورمان پیگیر احیا خط اهن جلفا باشد . مطمئنا وجود خط کریدور ترکیبی راه اهن قزوین رشت انزلی باکو گرجستان ، میتواند تضمین کننده اینده امنیت خط اهن جلفا و بالعکس و حتی ترکیه باشد .


    باید این را بدانیم وابستگی بالا به یک مسیر ترانزیتی برای ما پاشنه آشیل امنیت ملی ما خواهد بود ، لذا استراتژی خطوط ترانزیتی چندگانه انعطاف پذیر قابلیت تامین منافع ملی کشورمان دارند

  • ناشناس 1 0

    باید ما از ظرفیت دریای خزر استفاده کنیم، چون میتواند مسیر های ترانزیتی ما را براحتی بین چند کشور تقسیم کند بدون انکه وابستگی ایجاد شود ، ما از طریق دریا به بندر استراخان و باکو وصل میشویم ،

    ترکیه، آذربایجان ، ارمنستان ،روسیه ، عراق سوریه، چندین خطوط انتقال ترانزیتی هستند



    من خط کمربند جاده ابریشم چین را مشاهده کردم به کشور خاصی وابسته نیست چندین مسیر همزمان تعریف شده تا قدرت ترانزیت چین افزایش دهد. درحالیکه ما چنین سیاستی نداریم ، چینی ها و حتی روسها که خط نورد استریم را کشیدند از الان پیش بینی اینده را کردند

  • ناشناس 0 0

    سلام اکر راه اهن جلفا به سوی پارس اباد ساخته شود درامدی خاص برای راه اهن پدید می اید مهمترین ان راه اهن باکو نخجوان ازاین طریق به اسان صورت می گیرد