| کد خبر: 234613 |

◄ نظر شورای شهر و مترو درباره خطوط مترو تهران

در حالی که عضو شورای ششم شهر تهران، جبران کسری ناوگان را مقدم بر ایجاد خطوط جدید مترو در این دوره عنوان کرده است، اما مدیرعامل مترو ساخت خطوط را از تعهدات قانونی شهرداری می داند.

تین نیوز

در حالی که عضو شورای ششم شهر تهران، جبران کسری ناوگان را مقدم بر ایجاد خطوط جدید مترو در این دوره عنوان کرده است، اما مدیرعامل مترو ساخت خطوط را از تعهدات قانونی شهرداری می داند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، بیش از ۵ سال است که هشدارهایی نسبت به وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی تهران از سوی مسئولان و کارشناسان شنیده می‌شود. محسن هاشمی رئیس شورای پنجم شهر تهران در واپسین روزهای حضورش با اشاره به وضعیت نگران کننده حمل و نقل عمومی در تهران گفته بود که هر سه خط مترویی که در سال‌های اخیر افتتاح شده هنوز به اندازه نیاز واگن و تجهیزات آن تأمین نشده است و این خطوط؛ تجهیزات سایر خطوط را استفاده می‌کنند و طبیعی است این مشکلات، موجب کمبود تجهیزات، افزایش استهلاک، عدم اورهال و تعمیرات اساسی به موقع در تجهیزات می‌شود.

تشکری هاشمی: تأمین هزار دستگاه واگن جدید مترو بر ساخت خطوط جدید اولویت دارد

وضعیت بحرانی حمل و نقل عمومی به اذعان جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای ششم هم دور از انتظار نیست به همین دلیل وی در گفتگوی اخیرش با خبرنگار مهر، گفت: ایجاد خط جدید مترو در این دوره اولویت نخواهد داشت و جبران کسری ناوگان مترو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: تا زمانی که اورهال قطارها تمام نشود، به سمت ایجاد خط جدید نمی‌رویم. چون بخشی از ناوگان مترو به دلیل کمبود قطعه از خدمت رسانی خارج شده‌است، باید بتوانیم آنها را به شبکه خدمت رسانی بازگردانیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تأمین یک‌هزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلی‌ترین محورهای مورد تاکید شورای ششم هستند.

امام: ساخت خطوط و توسعه مترو از برنامه‌های ابلاغ شده طرح جامع ریلی شهر تهران است

علی امام مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه از ۴ سال گذشته شرکت مترو اولویت اولش را توسعه خطوط ۶ و ۷ قرار داده و بدین ترتیب خط ۶ با ۳۳ کیلومتر و ۲۷ ایستگاه افتتاح شده و از مسافت کلی این دو خط، حدود ۱۶ کیلومتر باقی مانده است، گفت: از خط ۶، ۱۹ ایستگاه و از خط ۷، ۶ ایستگاه باقیمانده است که با رقمی حدود ۱۲ هزار میلیارد تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینک ساخت خطوط و توسعه مترو از برنامه‌های ابلاغ شده طرح جامع ریلی شهر تهران است و بر طبق آن تا خرداد ۹۹ پیش بینی شده بود که ۴ خط ۸ ،۹ ،۱۰ و ۱۱ با طول ۱۵۰ کیلومتر تا سال ۱۴۲۰ تکمیل و به بهره برداری برسد، اظهار داشت: مطالعات این خطوط شروع شده و مطالعات ۲ خط به مراحل پایانی رسیده است.

اجرای ۱۴ کیلومتر از خط ۱۰ مترو تا پایان ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه شروع به ساخت بخش‌هایی از خط ۱۰ از ابتدای فروردین عملیاتی شده است، ابراز داشت: اجرای ۱۴ کیلومتر از این خط از منطقه ۲۲ تا میدان کتاب در منطقه ۲ که مناطق ۲، ۵ و ۲۲ را پوشش می‌دهد قرار شده تا پایان ۱۴۰۰ تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو به همراه ناوگان آن چیزی حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد، گفت: البته این حجم از پول باید به تدریج با توجه به وضعیت منابع تأمین شود.

تشکری هاشمی: ساخت خط ۱۰ را فراموش کنید

این در حالی است که تشکری هاشمی که پیش از این حدود ۱۰ سال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود، معتقد است: ادامه احداث خط ۱۰ مترو از محل ۲۵ درصد قراردادهای قبلی آغاز شده باید در این دوره به طور جدی فراموش شود و به جای آن و به منظور پاسخ‌گویی به نیاز شهروندان، بر تأمین واگن‌های مورد نیاز و تکمیل خطوط در دست احداث تمرکز کنیم.

امام با اشاره به اینکه توسعه خطوط مترو از برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران (۱۴۰۲-۱۳۹۸) عقب است، تاکید کرد: علت این عقب ماندگی عدم تأمین منابع لازم بوده است و به همین دلیل باید درباره برنامه بازنگری شود.

امام: هزینه حدود ۳۰ میلیاردی اورهال هر قطار مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه حدود ۶۰ رام قطار مترو تهران نیازمند اورهال است که برای اورهال کردن هر کدام از آنها به چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان نیاز است. گفت: واگن سازی تهران می‌تواند قطعات این قطارها را تأمین کند.

رها شدن قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو در دولت قبلی و نامه نگاری شهرداری برای حل مشکلات پیش رو

در اواخر سال ۹۷ قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از طریق دریافت تسهیلات مالی خارجی بین وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و کنسرسیوم چینی - ایرانی (واگن‌سازی تهران و سی آر سی چین با راهبری شرکت نورینکو) منعقد شد که جاری‌سازی قرارداد منوط به تأمین سهم ۱۵ درصدی دولت به عنوان پیش‌پرداخت فعال‌سازی فاینانس تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن شد که هنوز محقق نشده و از زمره دیون دولت به شهرداری تهران تلقی می‌شود.

امام با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز در حوزه مترو تأمین واگن است با اشاره به عدم تأمین این نیاز در دولت‌های پیشین پرداخت و گفت: نمونه عدم پرداختن به این وظیفه از سوی دولت بی سرانجام ماندن وضعیت قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو در دولت گذشته بود که نیاز به فاینانس باز شدن ال سی دارد ضمن اینکه باید ۱۵ درصد هزینه‌های آن‌را ایران تأمین کند.

وی با بیان اینکه نامه نگاری‌هایی در این زمینه شده است، افزود: از دولت سیزدهم می‌خواهیم این مشکل را حل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ولی یه انتقاد جدی به شورای پنجم هست که حمایت از اقشار ضعیف فراموش کرد آخوندی وزیر راه دولت روحانی از شهر انسان محور سخن میگفت ،
    اما به واقع در شورای ۵ تهران هیچ شهر انسان محوری ندیدیم! نه حمل و نقل عمومی انطور که انتظار بود گسترش یافت ، نه یارانه برای اقشار ضعیف و اسیب پذیر مثل یارانه حمل و نقل برای انها تعریف شد ، گسترش فضای سبز توجه به ظرفیت هیدرولوژی شهر، گسترش فضای فرهنگی ، کتابخانه ها ، مراکز اموزشی ،ورزشی و .... تهران از لحاظ استانداردها تغییر خاصی نکرد .

    شهر انسان محور بیشتر تئوری بود تا عملگرایانه . افشاگری فساد ها خوب بود اما اخر ان به تسویه حساب های جناحی و درگیری و حاشیه ها کشید . اون چیزی که مردم انتظار از شهرداری و شورای ۵ داشتند محقق نشد . البته مشکلات اقتصادی و تحریم و بدهی ها را همه میدانستیم.

    امیدواریم شورای ۶ موفق باشد اما اشتباهات شورای ۴ و ۵ تکرار نکنند البته امیدواریم !