| کد خبر: 234495 |

◄ بروزترین قیمت خودرو در بازار را چگونه متوجه شویم؟

مشاهدات بازار نشان می دهد خریداری برای خودرو وجود ندارد اما روند قیمت خودرو در بازار صعودی است در کنار این موضوع بلاتکلیفی بازار عاملی شده تا چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت خودروها در آینده نزدیک وجود نداشته باشد.

تین نیوز

خودروهای داخلی و خارجی یکی از جذاب ترین بازارها برای تجارت هستند. خودرو برای برخی افراد بیش از وسیله ای برای حمل و نقل است و بخشی از سرمایه ی آن ها را در بر می گیرد. اما در چند ماه اخیر به دلیل نوسانات قیمت دلار و اختلاف قیمت زیاد بین بازار و کارخانه جو در بازار خودرو مناسب نیست. به عبارت دیگر بازار خودرو از مدتها پیش در رکود است. پیش از انتخابات ریاست جمهوری همه منتظر انتخابات و تغییر دولت بودند و اکنون نیز منتظر تعیین کابینه و آشکار شدن سیاستهای اقتصادی دولت جدید هستند. نوسان رو به بالای قیمتهای خودرو ناشی از افزایش قیمت دلار در بازار هم مزید بر علت شده است و ما اکنون با یک شرایط رکود تورمی در بازار خودرو روبرو هستیم. فروشندگان انتظار قیمتهای بالاتر را می کشند و از فروش خودداری می کنند و خریداران هم تصور می کنند این قیمتها کاذب است و ممکن است بعد از مستقر شدن دولت جدید قیمتها افت کند.

این افزایش قیمتها فقط مربوط به خودروهای وارداتی نیست که بطور مستقیم با قیمت دلار در رابطه هستند. بلکه خودروهای داخلی نیز با افزایش قیمت دلار افزایش قیمت را تجربه می کنند.

مشاهدات بازار نشان می دهد  خریداری برای خودرو وجود ندارد اما روند قیمت خودرو در بازار صعودی است در کنار این موضوع بلاتکلیفی بازار عاملی شده تا چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت خودروها در آینده نزدیک وجود نداشته باشد.

همزمان با روند صعودی قیمت دلار در بازار و کاهش عرضه خودرو  توسط خودروسازان قیمت انواع خودروهای داخلی هر روز رکودهای جدیدی را ثبت می کند و هر کس به صورت سلیقه ای و برای کسب سود بیشتر قیمت های کاذبی را برای خودروهای خود عنوان می کند. 

البته به اعتقاد فعالان بازار با وجود رقم های غیر منطقی معامله ای انجام نمی شود و فقط این قیمت ها برای رشد کاذب قیمت ها مطرح می شود.

در اینجا ضروریست بر این نکته تاکید کنیم که این تصور درستی نیست که فکر کنیم چون خودروها داخلی هستند هیچ ارتباطی بین قیمت خودروهای داخلی و خارجی و قیمت ارز وجود ندارد. بطور کلی در ایران تولید تا حد زیادی واردات محور است و صنعت خودروسازی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین با افزایش قیمت دلار، همچنان که همواره دیدیم قیمت خودروهای داخلی رشد می کند.

از طرف دیگر نمی توان انتظار داشت دولت با کسری بودجه روبرو و رشد تقدینگی بسیار زیاد باشد و در شرایط تورمی حاصل شده قیمت خودروهای داخلی ثابت بماند. همه این متغیرها به نوعی با هم در ارتباط هستند.

تنها در شرایطی که دولت بتواند رشد نقدینگی را کنترل کند می توان امیدوار بود که قیمتها تثبیت و یا کاهش یابد که انهم تا حدود زیادی در کوتاه مدت به مذاکرات وین بستگی دارد.

خودرو

قیمت روز خودرو را از کجا کشف کنیم

کشف قیمت در هر بازاری فوت وفن های خودش را دارد. در دنیای مجازی شاید یافتن قیمتها در بازار خودرو راحتتر باشد اما به همان اندازه نیز گمراهی نسبت به گذشته خیلی بیشتر است. در بازار پر نوسان فعلی دست یافتن به آخرین قیمت روز خودرو بدون اینکه از منزل یا محل کار خود خارج شویم کار ساده ای نیست. سایتها  و کانالهای مختلفی هستند که قیمت روز خودرو را به صورت روزانه ارائه می دهند. اما با توجه به اینکه قیمتهای آنها با هم فرق می کند کمی برای افراد گیج کننده است که کدام قیمت درست است. برخی به قیمتهای ارائه شده توسط روزنامه ها و خبرگزاریها اعتماد دارند و برخی به تجربه سایت و کانال مورد اعتماد خود را می یابند. پیشنهاد ما این است که یکبار با تماس تلفنی و حضور در بازار قیمتها را از نزدیک به عنوان یک خریدار یا فروشنده رصد کنید و به قیمتهای واقعی برسید و در همان روز قیمتهای سایتهای مختلف را چک کنید. بدیهیست قیمت سایتی که به قیمتهای شما نزدیکتر بود قیمت دقیقتری ارائه می کند. به این ترتیب می توانید با خیال راحت قیمت خودرو را از همان سایت به صورت روزانه و لحظه ای چک کنید.

قیمت نمایندگیهای ایران خودرو معمولا در دسترس است و تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد. منظور ما در این مطلب قیمت بازار خودرو است.

تا چندی پیش این تفاوت بسیار کم بود اما از زمان افزایش قیمت دلار در بازار تفاوت بین قیمت کارخانه و قیمت بازار بسیار زیاد شد و اطلاع از قیمت بازار برای فروشندگان و خریداران و سایر دست اندرکاران بازار خودرو به صورت روزانه اهمیت ویژه ای یافته است. پیش فروشها، افزایش قیمت کارخانه، کنترل قیمت دلار در بازار و سایر سیاستهای مربوطه هنوز نتوانسته است آرامش را به بازار خودرو برگرداند و تفاوت مربوطه همچنان پابرجاست. البته تحریمهای صنعت خودرو سازی و کاهش تولید خودرو نیز در این میان نقش به سزایی داشته است و به نظر نمی رسد در ماه های پیش رو نیز اتفاق ویژه ای در این زمینه رخ دهد.

تا زمانی که خودرو در کشور از یک حالت سرمایه ای به یک کالای کاملا مصرفی تبدیل نشود نمی توان به سامان گرفتن آن خیلی امیدوار بود. در این حالت هر کسی خودرو نیاز دارد می خرد و مصرف می کند و تقاضای سرمایه ای برای آن وجود ندارد که به تقاضا دامن بزند و رشد بیش از حد آنرا رقم بزند. که البته این امر نیز خود در گروی بسیاری از عوامل دیگر است که توضیح آن خارج از این مقال است.

 

قیمت روز خودرو را می توانید در سایت روزنامه فرصت امروز دنبال کنید

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.