| کد خبر: 234329 |

◄ مشکل کامیون‌های رسوبی مانده در گمرک چیست؟

در شرایطی که بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۳۶۰۰ کامیون اروپایی در گمرکات کشور معطل مانده و ترخیص نمی‌شوند، کامیون‌داران از شرایط کنونی و مشکلاتی که در راه نوسازی ناوگان وجود دارد، گلایه دارند و بخشی از آن‌ها را تعمدی می‌دانند.

تین نیوز

در شرایطی که بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۳۶۰۰ کامیون اروپایی در گمرکات کشور معطل مانده و ترخیص نمی‌شوند، کامیون‌داران از شرایط کنونی و مشکلاتی که در راه نوسازی ناوگان وجود دارد، گلایه دارند و بخشی از آن‌ها را تعمدی می‌دانند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، نوسازی ناوگان باری و مسافری بین شهری (کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس) سال‌هاست مد نظر دولتمردان و دستگاه‌های مختلف بوده و با وجود برنامه‌های متعدد و تسهیلات پیش‌بینی شده برای آن، به نظر می‌رسد که همچنان این وعده محقق نشده و کامیون‌داران نگران شرایط موجود در این زمینه هستند و بخشی از مشکلات موجود در این زمینه را تعمدی و مقاومتی در برابر واردات کامیون از کشورهای اروپایی و برندهای معتبر جهانی می‌دانند.

از سوی دیگر بیش از ۳۶۰۰ کامیون دست‌ دوم اروپایی در ۹ گمرک کشور معطل مانده و ترخیص نمی‌شود که دلایل متعددی برای آن مطرح می‌شود. در پی مکاتبه اخیر گمرک  با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۱۰مانع سر راه ترخیص این کامیون‌ها معرفی شده که توسط هفت دستگاه مختلف از سازمان راهداری تا بانک مرکزی، گمرکات اجرایی کشور، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و... می‌تواند برداشته شود.

در این میان مسئولان راهداری معتقدند که اصلی ترین دلیل ترخیص نشدن این کامیون‌های نسبتا نو اروپایی، شفاف نبودن منشاء ارزی از سوی واردکنندگان است اما کامیون‌داران علت‌های دیگری نیز برای آن بر می‌شمارند.

احمد کریمی - دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران - در این باره به ایسنا، گفت:‌ کامیون‌های رسوبی مانده در گمرک تنها مشکل شفاف نبودن منشأ ارز را ندارند، بلکه مشکلاتی نظیر ناهماهنگی، بی‌برنامگی و مخالفت برخی برای تسریع روند نوسازی ناوگان سر راه این کامیون ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه وقتی توان تولید یک ناوگان (کامیون) استاندارد را نداریم نباید در برابر واردات آن مقاومت کنیم، ادامه داد:‌ واردکنندگان کامیون سه گروه هستند که قرار شده ۸۰ درصد تعهدشان را درقبال واردات کامیون عمل کنند تا بتوانند باقی کامیون‌های وارداتی‌شان را نیز ترخیص کنند، اما در زمینه اینکه تعریف عمل کردن به تعهد چیست بین مراجع مختلف و دستگاه‌های متولی اختلاف نظر وجود دارد.

 البته او اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی با لحن تندتری نسبت به وعده‌های عمل نشده در خصوص نوسازی ناوگان و مشکلات موجود در این زمینه صحبت کرد.   دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران معتقد است که بسیاری از دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای رسیدن به منافع شخصی خود، مانع از نوسازی ناوگان حمل و نقل می شوند.

کریمی همچنین درباره نامه‌ گمرک مبنی بر موجود بودن تعداد زیادی از ناوگان موجود در این سازمان اظهار کرد: قرار ما در خصوص نوسازی، دو هدف عمده را دنبال می کند. یکی این وضعیت ناوگان کشور ما از نظر فرسودگی، شرایط بهتری پیدا کند و ناوگان ما نوسازی شود. ثانیا این نرخ با توجه به وضعیت موجودی که در کشور ما حاکم است، بشکند. متاسفانه مجموعه عواملی باعث شد که این مسایل تحقق پیدا نکند. مخالفت برخی از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که منافعشان در عدم واردات بود.

دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران ادامه داد: یک سری از شرکت‌ها تحت عنوان شرکت‌های خودروساز هستند. شرکت خودروساز یعنی تولید کنند نه اینکه ناوگان را به صورت آماده از کشوری به خصوص چین بیاورد و بدون اینکه هیچ گونه تدبیر و ارزش افزوده ای ایجاد کند و در کشور ما دلالی و واسطه گری کند. این بخشی است. برخی هم آگاهانه یا ناآگاهانه از این شرکت ها حمایت می کنند که اجازه ندهیم بخش تولید داخلی به دلیل بخش واردات کشورهای اروپایی، تعطیل شود. کدام تولید داخل؟ بیایند شفاف سازی کنند.

کریمی با بیان اینکه در دو سال گذشته، تقریبا با عواملی که در این موضوعات دخیل هستند، جلسه برقرار کرده و صحبت کردیم، عنوان کرد: تنها راهداری که آن هم در برنامه‌ریزی و مدیریت خیلی خوب عمل نکرده است، بقیه مخالفت کرده‌اند. یعنی فقط شرکت حمل و نقل و راهداری و وزارت راه بوده است که مصمم بوده این قانون اجرایی شود. بقیه به هر نحوی مانع ایجاد کردند و متاسفانه شرایط را بسیار سخت کردند. یک دستگاه کارکرده اروپایی، حدود دو میلیارد تومان بود، الان بالغ بر ۵ میلیارد تومان قیمت پیدا کرده است.

با توجه به مشکلات موجود در این زمینه و وعده‌های رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مبنی بر حل مشکل ناوگان فرسوده باید دید آیا بالاخره دغدغه‌های کامیون‌داران درباره نوسازی ناوگان‌شان که اتفاقا در افزایش چشمگیر تجارت و ترانزیت جاده‌ای تاثیر بسزایی دارد، برطرف خواهد شد؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    باسلام خدمت آقای کریمی چراشماپیگیر سنوات 72تا80راننده کامیونها نیستید چراراه حل عملی حتی باگرفتن ازخودراننده تاهشت سال سابقه کامل شودنیستید چراپیگیر سختی کارنیستید راننده واحد شهری بیست ساله بازنشسته می شود ولی راننده کامیون واتوبوس سی سال چرابعد سه سال وعده کاری انجام نمی شود