| کد خبر: 234269 |

◄ دلیل تشکیل انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری چه بود؟

ن تفکیک می تواند کمک کند بین بخش باری و مسافری تعامل برقرار گردد که بتواند سهم خود را از شبکه ریلی که در کشور محدود است (ما همه جا در شبکه دو خطه نداریم و برای مسافری خط جدا نداریم و ... ) دریافت کند.

تین نیوز

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری و خدمات وابسته معتقد است تشکیل انجمن های صنفی ریلی برای پیگیری مطالبات از بخش حاکمیتی و ایجاد تعادل بین بخش هایی که در مقام رقابت با یکدیگر قرار می گیرند، با توجه به نبود بخش رگلاتوری (تنظیم گری) در این حوزه، ضرورت دارد.

به گزارش تین نیوز، محمد رجبی در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید کرد: در چنین شرایطی نقش انجمن های صنفی برای تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها موثر است.

وی با بیان این که در سال های گذشته انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی فعال تر شده و در جلسات مربوط به کمیسیون های دولت مجلس شرکت کرده و در مصوبات هیئت مدیره راه آهن دخالت پررنگ تری دارد، ادامه داد: در عین حال با توجه به این که دغدغه های بخش مسافری نسبت به بخش باری و لکوموتیو بیشتر است مراوده اش با بخش های بیرون سازمانی راه آهن و حتی مجلس و دولت پررنگ تر است.

این مقام صنفی عنوان کرد: برای مثال برای تعرفه گذاری سالیانه (بخش مسافری معمولا سالی یک یا دو بار با توجه به شرایط باید افزایش قیمت داشته باشد) با سازمان حمایت از مصرف کنندگان درگیر بوده و قبلا هم که در مورد این موضوع در کارگروه تنظیم بازار تصمیم گیری می شد، آنجا هم حضور پررنگی داشتند که البته خوشبختانه الان شورای عالی هماهنگی ترابری در این مورد تصمیم گیری می کند.

بیشتر بخوانید:

رجبی با این توضیحات به شرح دلایل تشکیل انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری و خدمات وابسته و جداسازی آن از بخش باری پرداخت و گفت: در جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری تنها بخشی که شرکت می کند و باید دغدغه هایش را مطرح کند بخش مسافری است. در بخش سازمان حمایت بخش باری و لکوموتیو اصلا حضور ندارند چون مطالبه ای از آن سازمان ندارند و اصولا سازمان مذکور هم از آنها درخواستی ندارد چون هر دو بخش بر اساس نظام عرضه تقاضا و فضای بازار تصمیم می گیرند. 

به گزارش تین نیوز، او افزود: یکی دیگر از دلایل تفکیک،  رسیدگی و پیگیری مطالبات عمومی مردم است. خدمات رسانی به مردم و مسافر دغدغه هر روزه شرکت های ریلی مسافری است. برای مثال در هنگام وقوع سوانح و توقف قطارها که موجب تاخیر قطارها می شود، قطارها و دسته بندی ها تغییر می کند. بنابراین بخش مسافری به طور مرتب با توجه به نیازمندی هایی که مردم تعریف می کنند با کمک راه آهن نسبت به تعریف استانداردهای جدید اقدام می کند تا بتواند مطالبات مردم را برآورده کند.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر بحث جدی که در شبکه ریلی وجود دارد تعامل بین شبکه بهره برداری بار و مسافر است. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، بخش بار برای شرکت راه آهن سود ده و استدلال این است که تا می تواند تعداد قطارهای باری را اضافه کند و در شبکه سهم باری را افزایش دهد برای مثال در شبکه شرق کشور اگر قطارهای مسافری مسیر یزد اصفهان بندرعباس شیراز بخواهند از سمت طبس به مشهد بروند راه آهن موافقت نمی کند زیرا آنجا سهم بار پررنگ و برای راه آهن بار، از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

او با تاکید براین که مشکل ذکر شده باید به گونه ای به تعادل برسد، خاطرنشان کرد: به هر حال بخش مسافری باید انگیزه های سفر با قطار را برای مردم فراهم کند که یکی از انگیزه ها زمان سیر است. بنابراین این تفکیک می تواند کمک کند بین بخش باری و مسافری تعامل برقرار گردد که بتواند سهم خود را از شبکه ریلی که در کشور محدود است (ما همه جا در شبکه دو خطه نداریم و برای مسافری خط جدا نداریم و ... ) دریافت کند.

به گزارش تین نیوز، رجبی ادامه داد: همچنین سطح تکنولوژیکی واگن های مسافری با واگن های باری متفاوت است چرا که دغدغه های روزانه شرکت های مالک این است که واگن ها در حد امکان با بالاترین و بیشترین سیر در شبکه قرار بگیرد.

وی گفت: وقتی ساختار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته به سمت باری پیش رفت، شرایط به گونه ای شد که دغدغه های بخش مسافری باید بازخوانی و دبیر یا رئیس هیئت مدیره  باید توجیه می شدند که این امر موجب بروز تاخیر زمانی می شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری و خدمات وابسته عنوان کرد: گاهی گزارش هایی که ارایه می شد چون احتمالا آشنایی با مفاهیم به طور مفهوم دقیق وجود نداشت گزارش ها به صورت غلط پیگیری می شد که با این تفکیک موارد مستقیم مطرح و راهکارهای مناسب انتخاب می شود.

به گزارش تین نیوز، وی با تاکید بر این که انتظار شرکت ها از انجمن این است که جایگاه شان را در بخش های تصمیم گیری و مراجع قانونی اعم از راه آهن یا کمیسیون های ذیربط در دولت و مجلس مثل کمیسیون عمران، اقتصادی و حتی اجتماعی پررنگ کنند، افزود: در همه سال های گذشته بیشترین مراجعه را بخش مسافری به این کمیسیون ها داشت و حضور نماینده مستقیم این بخش در این کمیسیون ها الزامی است.

رجبی گفت: در 10 تا 12 سال گذشته این ارتباط مستقیم برقرار بود که بعد از این که ساختار باری بر انجمن غلبه پیدا کرد باز هم بخش مسافری مجبور بود با این بخش ها به طور مستقیم ارتباط بگیرد و یک جاهایی ناهماهنگی هایی پیش می آمد که به صلاح ساختار انجمن نبود که برای جلوگیری از بروز این مشکلات، انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری و خدمات وابسته شکل گرفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    دلیل اضافه شده این انجمن به دیگر انجمن های بی خاصیت اینه که دو درویش در گلیمی بخسبند اما دو رئیس در انجمنی نگنجند