| کد خبر: 233949 |

◄ سوالات و جواب‌های شورایی‌ها و زاکانی

اعضای شورای شهر تهران امروز پس از شنیدن برنامه‌های زاکانی، سوالات و مطالبات خود را مطرح کردند و شهردار منتخب به آنها پاسخ داد.

تین نیوز

اعضای شورای شهر تهران امروز پس از شنیدن برنامه‌های زاکانی، سوالات و مطالبات خود را مطرح کردند و شهردار منتخب به آنها پاسخ داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حبیب کاشانی در سخنانی گفت: من هم به نوبه خود از زحمات اعضای شورای پنجم و شهردار تهران آقای حناچی تشکر می کنم. تشکر بعدی از همه عزیزانی است که در راستای انتخاب شهردار به ما کمک کردند و برنامه خوبی ارائه کردند هم برای ما گره گشا بود و هم برای آقای زاکانی و شهردار تهران که اگر بر این مسند نشستند بسیار گره گشا خواهد بود و خیلی از این دوستان خود را خرج کردند و آمدند و به نوبه خودم از تک تک آنها سپاسگزارم.

وی ادامه داد: اولین بحث من این است که بودجه ۹۹ با ۱۴۰۰ هشتاد درصد اختلاف دارد و دوستان ما بودجه را ۶۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده اند و تا امروز تقریبا ۵۵ هزار میلیارد محقق نشده است و فکر می کنم با توجه به اینکه ما در ابتدای ۶ ماهه سال هستیم شما باید در این زمینه فکر ویژه ای داشته باشید تا هم کسری بودجه و درآمدهایی که برای شهرداری متصور است تامین شود البته خود باور دارم در تهران درآمدهای خوبی وجود دارد و باید این درآمدها پایدار شود.

وی افزود: بحث دیگری که شما با آن مواجه هستید بحث حمل و نقل عمومی و بحث جان مردم و کرونا است ، از یک طرف معیشت مردم با مشکل روبرو است و از یک طرف باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای هر کیلومتر مترو هزار تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است و نیازمند این هستیم که بسیاری از واگن‌ها آپدیت و قطعات عوض شوند، اگر نیاز باشد هزار واگن وارد شود نیازمند منابع خارجی است که باید توسط دولت و مجلس تامین شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: شما با طبع روان و مهربانی که دارید بدنه شهرداری حتما از شما بیشتر استفاده خواهد کرد و حتما امروز یک اطمینان خاطر از این تریبون که بلندگوی مردم تهران است به همکاران ما در شهرداری تهران داده شود که اینجا در شهرداری فضای تخصصی است و از این فضا استفاده خواهیم کرد.

کاشانی افزود: به عنوان نماینده مردم قم در مجلس و دو دوره نماینده مردم تهران در مجلس تراز شما یک تراز ملی است و این ترازها در انتخاب شما به عنوان گزینه اصلی موثر بوده و انتظار داریم از بودجه عمومی کشور و با توجه به تعاملی که شما با نمایندگان مجلس و دولت دارید، بتوانیم از این مبالغ که حق مسلم تهران است استفاده کنیم. خواهش می‌کنم مثل همیشه در جذب این منابع تلاش داشته باشید.

در ادامه این جلسه نرگس معدنی پور، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: با توجه به صحبت‌های دو همکارم آقایان کاشانی و امانی، تاکید بر استفاده از بدنه شهرداری دارم و با توجه به اینکه شهرداری تهران یک نهاد کاملا تخصصی است و در حوزه مدیریت شهری تجارب زیادی دارد بنده هم تاکید می کنم که از این نیروها استفاده شود. به این ترتیب که تاکید ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت بانوان دارم و شورای ششم با مطرح کردن استفاده از ظرفیت بانوان توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشت و خواهشم این است که با رویکرد شایسته سالاری به ظرفیت‌ها و پتانسیل بانوان به شهرداری تهران توجه شود. همچنین استفاده از پیشکسوتان و بازنشستگان شهرداری که با کوله باری از تجربه و تخصص در این مسیر به شما کمک کنند.

جعفر شربیانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: موضع مشخص بنده در مبارزه با فساد است. مسئله‌ای که مردم در شهرداری دارند، بخشی از امورات در شهرداری دچار فساد است و سوال مشخص ما این است که مبارزه با فساد چگونه خواهد بود و ان‌شاءالله مردم تهران انتظار دارند که با این موضوع ریشه ای و سیستمی برخورد شود.

به گزارش ایسنا، آخوندی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در طرح سوالی گفت: سوال اول من این است که مجموعه رسانه‌ای شهرداری تهران و موسسه همشهری به وضعیت بدی دچار شده است شما برنامه‌تان برای تقویت این مجموعه و بازگشت به جایگاه قبلی چیست؟ نکته دوم به هر حال ما این همه هزینه می‌کنیم برای حمل و نقل شهری و اگر با همه این کارها مردم سلامت نداشته باشند دچار مشکل خواهیم شد. یکی از موضوعات بحث ورزش همگانی است و پرسش من این است که چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟

وی این را هم گفت که در انتخاب شهردار در این شورا ، یک فرآیند مناسبی طی شده است و خواهش من این است که در این فرصت مناسب هیئت رئیسه این موضوع را به اطلاع مردم برساند. فرآیندی که بیش از ۲۰ جلسه از سوی شورا برگزار شده است.

همچنین سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: در ابتدا لازم می‌دانم از زحمات شورای پنجم شهر تهران و آقای حناچی که زحمات زیادی در این دوره کشیدند قدردانی کنم. همچنین از آقای جاوید که در این مدت سرپرستی شهرداری را برعهده خواهند داشت تشکر می کنم.

وی افزود: سوالی که از آقای زاکانی دارم این است که می دانید که تهران کلانشهری است که مهاجرپذیرترین شهر در ایران است و در روز ۱۰ تا ۱۲ میلیون و در طول شب ۸ میلیون جمعیت دارد و شهر پر از آسیب‌های اجتماعی در بخش های مختلف است. وقتی نگاه می‌کنیم به ادوار گذشته اکثر بودجه‌ها برای مسئله آسیب‌های اجتماعی صرف شده ایجابی نبوده و ما به دنبال راهکارهای ایجابی نرفتیم. سوال من این است برنامه شما برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چیست و نکته دیگر اینکه در گذشته ۲۲ مشاور بانوان در شهرداری داشتیم بنده می‌ خواهم بدانم که نگاه شما به بانوان در پست ها چیست؟

این عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: خواسته من در اینجا و در پیشگاه مردم این است که به همه تعهد بدهید که ادامه دهنده راه شهدا و از جمله پدر شهیدم باشید تا بنده و دوستان بزرگوار در شورا شرمنده مردم نباشیم چرا که هجمه زیادی در انتخاب شما ایجاد شد اما ما با توجه به شاخص هایی که داشتیم شما از بین سایر گزینه ها برگزیده شدید و از شما می خواهیم این قول را در صحن شورا بدهید.

زهرا شمس دیگر عضو شورای شهر تهران در این جلسه تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه جامع و کاملی را ارائه کردید سوال اول بنده این است رویکرد عملی شما برای شفاف سازی و امور مالی شهرداری؛ درآمدها، هزینه ها دیون و بدهی ها چیست؟ در خصوص ایجاد تحول در مدیریت شهرداری و ساختار منابع انسانی و با توجه به اینکه دو معاونت شهرداری با هم ادغام شده است برای این موضوع چه راهکاری مد نظر دارید؟ چرا که این موضوع یکی از نگرانی های پرسنل در بدنه شهرداری است. موضوع بعدی که مد نظر است برنامه‌های خود را در مورد شرایط رفاهی پرسنل، حقوق و مزایای پرسنل و مشکلات در مورد تعاون مسکن مناطق و سازمان ها ارائه کنید. با توجه به اینکه در دوره ۱۲ ساله مدیریت جهادی آقای قالیباف ساختار حوزه زنان به شرایط تکریم بانوان نزدیک شده بود و در این دوره ۴ ساله این ساختار کاهش پیدا کرده است برنامه شما برای این موضوع چه خواهد بود؟

وی همچنین به موضوع شهر هوشمند هم اشاره کرد و در ادامه به موضوع آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: در جهت کاهش آسیب های اجتماعی، کودکان کار و معتادان متجاهر و زنان سرپرست خانوار  در این دوره مدیریت شهری چه برنامه ای دارید؟

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی  پس از مطرح شدن سوالات از سوی اعضای شورای شهر تهران در پاسخ گفت: ناظر به موضوع کاهش فاصله شمال به جنوب ،  بی عدالتی در شهر مشهود است. مقدمه اینها این است که ما برای تهران یک تصویر روشنی را در ابعاد مختلف به صورت مشخص و مطلوب داشته باشیم و این تصویر روشن موجود نیست و این تصویر روشن باید نسبت به مناطق با تحقق این افق مشخص شود.

وی افزود: از این جهت مبتنی بر آن تفسیر، بنده معتقدم به سرعت به آن سند باید دست پیدا کنیم، ما باید توجه ویژه‌ای به سرانه‌ها داشته باشیم و این بی‌عدالتی و این فاصله را کاهش دهیم. رشد شهر یک رشد کاریکاتوری است. قطعا نیاز به یکسری اسناد داریم و یک برنامه‌ریزی و اهتمام برای رسیدن به اهداف. ناظر به حوزه بانک و بدهی‌های بانکی که درباره آن صحبت شد. ما الان بالغ بر ۶۶ هزار میلیارد تومان بدهی و ۵۸ هزار میلیارد تومان مطالبات در شهرداری داریم که بخش زیادی از این بدهی‌ها، بدهی‌ به بانک‌ها است و روز به روز نیز سنگین‌تر می‌شود و از طرفی اوراق مشارکت را داریم که برخی از آنها را موظف بودند در اختیار شهرداری قرار بدهند اما ما نتوانستیم وثایق لازم را آماده کنیم و الان داریم براساس اوراق مشارکت ماهانه پرداخت می کنیم بدون اینکه از اوراق مشارکت اولیه سودی برده باشیم.

به گفته زاکانی، یکی از سیاست‌های اصلی باید این باشد که این بدهی‌ها را کم کنیم و در یک زمان‌بندی مشخص ماحصل این بدهی را به سمتی ببریم تا شرایط بهتری ایجاد کنیم. البته شهر هیچ گاه بدون بدهی نخواهد بود چرا که در قبال بدهی ها شهرداری دارایی‌هایی دارد.

وی ادامه داد: شهر مملو از نقایص زیادی است و بیش از آن، فرصت‌ها و منابع دارد و اینگونه نیست ما صحبت از بخش خالی لیوان بکنیم چرا که این شهر ظرفیت‌های بین نظیری دارد. در حوزه سلامت، تعلیم و تربیت و نظام خانواده و ... وضعیت‌های بی نظیری هست که در حالت عادی مسیر خود را طی می‌کند و نیازمند ترکیب اینها و هم‌افزایی این موارد برای رسیدن به اهداف شهر هستیم. از این منظر آموزش عالی مورد توجه قرار دارد.

زاکانی تاکید کرد: نکته بعد ناظر بر نخبگان است که یک ایده‌ای را ما دنبال می کنیم و وقتی آن سند کلی برای شهر و برای مناطق استخراج شد بر مدار نخبگان محلی فعالیت کنیم و بتوانیم ظرفیت تصمیم‌سازی، اقدام و نظارت برای آنها را فعال کنیم. بنده معتقدم سراهای محلی که وجود دارند می‌توانند تبدیل به قرارگاه‌هایی بشوند که نخبگان در آنجا حضور پیدا کنند و مساجد و سایر مجموعه هایی که می توانند اقدامات خلاقانه را دنبال کنند فعال شوند.

وی گفت: در ارتباط با بهشت زهرا از یک اسفند ۱۳۴۹ تا به امروز سه نوبت بهشت زهرا توسعه پیدا کرده است اما تا دو سال آینده بنا به قولی این ظرفیت پر می‌شود و نیازمند به آرامستان جدید هستیم که ما برای آن هم باید بتوانیم تنوع آرامستان داشته و در چهار گوشه شهر آرامستان داشته باشیم و این آرامستانها بتواند مردم را در دسترسی راحت قرار بدهد. بهشت زهرا ۶۰۰ هکتار است و ۲۵ هکتار آن گلزار شهدا و سی هزار شهید در آن قرار دارد که می توان آن را به یک مجموعه فرهنگی تبدیل کرد.

زاکانی تاکید کرد: در ارتباط با پاسخگویی به مردم باید ما بتوانیم به سمتی برویم که با یک نظامات دقیق قانون اساسی را اجرا کنیم،  قانون اساسی برای نوشتن نیست. همچنین در خصوص بهره‌مندی از ظرفیت شهری باید به این نکته توجه کنیم توجه ما به شایسته سالاری و اولویت اول ما استفاده از پرسنل شهرداری است و برای انتصابات نیازمند کانون ارزیابی هستیم. بنده خودم کانون ارزیابی‌ها را دنبال خواهم کرد و اینجا جایی است که قابلیت ، حرف می‌زند نه سلیقه. ما نیازمند هستیم سه ویژگی برای افراد نظر بگیریم؛ اولین ویژگی تعهد و آنچه که شایسته کارگزار اسلامی است. ویژگی دوم تجربه و تخصص است. ویژگی سوم توان و عرضه است. اولویت اول بدنه شهرداری است و ۶۴ هزار پرسنلی که در شهرداری هستند و سالها تجارب زیادی دارند برای شهردار و شهرداری اولویت اول است.

همچنین در ارتباط با بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ سوالی مطرح شد، باید با کار و تلاش و ایجاد تسهیلات دقیق بتوانیم شهر را فعال کنیم و تا شهر فعال نشود هر چقدر پول تزریق شود مسکن خواهد بود و اگر شهر فعال شود خودش این امکان را فراهم خواهد کرد. یک سری گلوگاهها وجود دارد که با روال عادی قابل حل نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.