| کد خبر: 233926 |

چرا آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا واقعی نیست؟

بر این اساس تعداد زیادی از موارد بیماری را تشخیص نمی‌دهیم و به عبارتی موارد ما بیش از چیزی است که گزارش می‌کنیم.

تین نیوز

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به کاهش انجام تست‌های PCR در جهت شناسایی مبتلایان کرونا، گفت: بر این اساس تعداد زیادی از موارد بیماری را تشخیص نمی‌دهیم و به عبارتی موارد ما بیش از چیزی است که گزارش می‌کنیم. از طرفی مرگ‌هایی هم که به عنوان مرگ قطعی کووید۱۹ اعلام می‌کنیم همان هایی است که تست‌شان مثبت شده است؛ پس نه تعداد مرگ‌ها و نه تعداد ابتلاها واقعی نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مسعود یونسیان گفت: نکته‌ای که در مورد آمارها از گذشته ثابت بوده و خلاف گویی نیست، این است که آنچه به عنوان ابتلا و متعاقب آن به عنوان مرگ‌های ناشی از کرونا گزارش می‌کنیم بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی آنهایی است که تست PCR مثبت داشته‌اند و این یعنی تست برایشان درخواست شده و نتیجه مثبت شده است و تست PCR هم به شیوه درستی انجام شده است. با این فرض در یک ماه و نیم گذشته حدود ۶ یا ۷ درصد از تست‌هایمان مثبت می‌شد. یعنی به ازای هر یک مریض ۱۵ یا ۱۶ تست انجام می‌دادیم، در روزهای اخیر این عدد به کمتر از ۳ تست به ازای هر بیمار رسیده است و این یعنی بیش از ۴۰ درصد تست‌های ما مثبت می‌شود و این اصلا خبر خوبی نیست.

وی افزود: معنای آنچه گفته شد این است که تعداد زیادی از موارد بیماری را تشخیص نمی‌دهیم و به عبارتی موارد ما بیش از چیزی است که گزارش می‌کنیم. از طرفی مرگ‌هایی هم که به عنوان مرگ قطعی کووید۱۹ اعلام می‌کنیم همان‌هایی است که تست‌شان مثبت شده است؛ پس نه تعداد مرگ‌ها و نه تعداد ابتلاها واقعی نیست. البته واقعی نبودن به معنای گزارش جعلی نیست؛ بلکه بر اساس تعریف ارائه شده می‌بایست تعداد تست بیشتری انجام می‌دادیم اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است.

یونسیان ادامه داد: این نکته را در گزارش سازمان ثبت احوال هم می‌بینید که تعداد مرگ‌هایی که در سال ۹۹ به کشور اضافه شده، بسیار بیش از مرگ‌های قطعی اعلام شده کرونا است و این را هم می‌توان با مراجعه به درگاه رسمی سازمان ثبت احوال مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه با توضیحات فوق زمان رسیدن به اوج پیک پنجم مشخص نیست، تصریح کرد: از طرفی تعداد مرگ‌ها معمولا مدتی بعد از افزایش تعداد موارد، افزایش می‌یابد و باز هم پس از آن کاهش می‌یابد؛ بنابراین تا زمانی که تعداد مواردمان نزولی نشود انتظار کاهش مرگ و میر بیهوده است. از پیک چهارم و پنجم شاهد این بوده‌ایم که اول موارد ابتلا و پس از آن مرگ و میر زیاد شده است که این موضوع در پیک‌های اول و دوم چنین نبود و این ناشی از گزارش دهی ناکامل ما بود.

این اپیدمیولوژیست، تاکید کرد: چون نمی‌توانیم بگوییم نقطه اوج شناسایی بیماران در پیک پنجم چه زمانی خواهد بود، لذا در مورد نقطه اوج مرگ و میر کرونایی هم نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم. هر زمان سرازیر شدن موارد ابتلا را مشاهده کردیم و این روند چند روزی به طول انجامید، آن وقت می‌توان با اطمینان گفت که یک یا دو هفته بعد شاهد کاهش تعداد مرگ‌ها هم خواهیم بود.

وی درباره اینکه آیا بروز پیک ششم کرونا محتمل است یا خیر؟، بیان کرد: خیلی نمی‌توان پیش بینی کرد و شرایط وابسته به متغیرهای متفاوتی از این قبیل است که واریانت لامبدا و یا واریانت جدید دیگری به کشور ما می رسد یا خیر، سرعت واکسیناسیون به چه شکل خواهد بود، واریانت‌های جدید چقدر در برابر واکسن‌هایی که زدیم مقاوم خواهند بود و... بنابراین؛ تعداد مجهولات از معلومات ما بیشتر است. اما آنچه که مسلم است این است که باید با حداکثر سرعت واکسیناسیون را ادامه دهیم؛ زیرا در وهله اول مشخص است که علی رغم اینکه واریانت دلتا نسبت به واکسن تا حدودی مقاوم است اما با واکسیناسیون موارد پیشرفته بیماری به شدت کاهش می‌یابد و همچنین واکسن زدن احتمال بروز جهش‌های جدید را کاهش می‌دهد، بنابراین اگر سرعت واکسیناسیون که اخیرا افزایش یافته پایدار بماند و بتوانیم به درصد قابل توجهی از مردم واکسن بزنیم و تا آن زمان موج جدیدی رخ ندهد، ان‌شاءالله پیک ششم هم رخ نخواهد داد یا با شدت کمتری خواهد بود.

یونسیان در خاتمه تاکید کرد: واریانت لامبدا فعلا برای ما خیلی نگرانی ندارد؛ زیرا غیر از آمریکای جنوبی در بقیه کشورها سرعت توسعه بالایی نداشته است؛ بنابراین فعلا دغدغه جدی ما نیست ولی باید همیشه نگران باشیم و شرایط را رصد کنیم و به تعداد کافی توالی یابی ژنتیکی انجام دهیم که آنهم متاسفانه به شکل کافی انجام نمی‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.