| کد خبر: 233774 |

◄ هاشمی: شورای پنجم هزینه اداره شهر را کاهش داد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با ارایه گزارشی از عملکرد شورای پنجم گفت که تلاش های این شورا، هزینه اداره شهر را کاهش داد.

تین نیوز

رییس شورای اسلامی شهر تهران با ارایه گزارشی از عملکرد شورای پنجم گفت که تلاش های این شورا، هزینه اداره شهر را کاهش داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «محسن هاشمی» روز سه‌شنبه در سیصد و شانزدهمین و آخرین جلسه شورای شهر طی سخنانی به ارایه گزارش از دوره پنجم شورای شهر پرداخت و گفت: دوران چهارساله شورای پنجم نیز مانند سایر مقاطع مسئولیت به پایان رسید و باید امانت سنگین صیانت و پیگیری از حقوق مردم را  شورای ششم عهده دار شود.

وی افزود: بزرگترین افتخار شورای پنجم، برخورداری از حمایت بی سابقه شهروندان تهرانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ بود که با مشارکتی بی سابقه و بیش از سه برابر دوره های قبل و بعد، نمایندگان خود را مرهون اعتماد خویش دانستند.

هاشمی ادامه داد: اگرچه رخدادها و مشکلات متعدد این دوره کشور، موجب شد تا امیداجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی با افت محسوسی مواجه شود، اما این افتخار اعتماد عمومی به شورای پنجم همچنان درخشان ترین نقطه پرونده ماست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: انتظار شهروندان از مدیریت شهری در ابتدای این دوره، ایجاد تحول در ساختار و عملکرد شهرداری بود که اگرچه به تمام وکمال رخ نداد اما گامهای مهمی در این مسیر توسط شورای پنجم برداشته شد.

به گفته وی، هزینه های سنگین و روزافزون اداره شهر که در بودجه سال ۱۳۹۵ به قیمتهای روز، حدود ۶ میلیارد دلار را به تهران تحمیل می کرد و مدیریت شهری را برای تامین آن ناگزیر به شهرفروشی و قانون فروشی می کرد، توسط شورای پنجم کاهش یافت و به یک سوم رسید و بودجه سال ۱۳۹۹، در عملکرد کمتر از ۲ میلیارد دلار هزینه داشت.

هاشمی با اشاره به اقدامات شورا برای کاهش هزینه اداره شهر، گفت: معکوس کردن روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری و کاهش آن برای نخستین بار در دوره پنجم شورای شهر تهران رخ داد، به نحوی که حدود ۲۰ درصد از پرسنل رسمی وشرکتی شهرداری و شورای شهر کاسته شد.

به گفته وی، کاهش شدید هزینه های غیرضروری، تشریفاتی وتبلیغاتی مدیریت شهری، پرهیز از آغاز مگا پروژه های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی در شهر و جایگزینی آن با پروژه های کم هزینه و زودبازده محله محور و شفاف سازی عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و متوقف کردن روند رو به رشد رانت و فساد اقتصادی که منابع مالی شهر را می بلعید، از دیگر اقدامات کاهش هزینه ها بود.

به گفت هاشمی، تلاش برای اعاده حقوق شهرداری که به سایر نهادها و دستگاه ها در چارچوب توافق های رسمی وغیررسمی واگذارشده بود، از دیگر اقدامات بود.

هاشمی با بیان اینکه مطالبه دوم شهروندان تهرانی که اتفاقا از توصیه ها و تذکرات اکید رهبر معظم انقلاب به مدیریت شهری نیز محسوب می شد، صیانت از باغات، حریم و فضای شهری بود، گفت: بدلیل مصوباتی نظیر برج باغ یا چشم پوشیدن بر ساخت وسازهای خارج از حریم یا بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی متنفذ رخ می داد و زیست بوم شهر را باچالش های عمیق ورنج آوری مواجه کرده بود، از مطالبات شهروندان بود.

وی در بخش دیگری از گزارش خود با بیان نتیجه عملکرد شورای پنجم، گفت: ابطال مصوبه برج باغ وتبدیل آن به خانه باغ که از باغات تهران صیانت کرد، از جمله این نتایج بود.

وی افزود: همچنین برخورد قاطع و بدون تبعیض با سازندگان پروژه های غیرقانونی خصوصی و حاکمیتی در خارج از حریم و ارتفاع مجاز،   تملک ۲۱ باغ قدیمی تهران با استفاده از جرائم واقعی شده قطع درخت و آماده سازی آن برای استفاده شهروندان از دیگر تلاش های شورا در این دوره بود.

هاشمی ادامه داد: و بدین شکل منویات بر زمین مانده رهبر انقلاب و مطالبات به حق مردم تهران برای صیانت از زیست بوم شهر نیز محقق شد.

وی با اشاره به انتظار سوم مردم تهران که تغییر در رویه شهرفروشی و قانون فروشی توسط مدیریت شهری بود، عنوان کرد:  احداث مجتمع های بزرگ تجاری و مال ها در مناطق مرغوب شهر که عموما با تغییرکاربری و بارگذاری بیش از میزان مجاز در طرح تفصیلی انجام شده بود در کنار برج های متراکم احداث شده در کنار معابر کم ظرفیت شهری، موجب به هم ریختن خط آسمان و ازدحام و انسداد ترافیکی می شد و بخش عمده منافع آن به جیب سازندگان می رفت و هزینه ها و پیامدها به شهروندان تحمیل می شد.

وی تاکید کرد که شورای پنجم با اقداماتی مانند متوقف کردن ساخت وساز خارج از کاربری، سیستمی کردن صدور پروانه و فیش، و توقف فیشهای دستی و غیررسمی، صیانت از طرح تفصیلی و توقف بارگذاری مازاد برطرح، کاهش شدید تغییر کاربری، سیستمی کردن شورای معماری مناطق و جلوگیری از رانت وتخلف در این شوراها موجب شد که شهرفروشی وقانون فروشی در تهران به میزان بسیار زیادی کاهش یابد و شاهد عدالت و مساوات نسبی در صدور مجوز برای شهروندان باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد که انتظار چهارم شهروندان تهرانی، ایجاد تکثر و تنوع در حوزه فرهنگ در شهر و جلوگیری از تبدیل شدن بخش فرهنگی واجتماعی شهرداری، به سیستمی موازی کار و مقلد سایر دستگاههای فرهنگی رسمی بود.

وی افزود: دولتی شدن مناسبات مذهبی و صرف بودجه های سنگین مدیریت شهری در حوزه مناسبتی، در این دوره، به رویکرد تسهیلگر مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و ایجاد بستر چندصدایی و تنوع و تکثر در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بود تا مسیر حضور فعال تشکل های مردم نهاد و سمن ها برای فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و خیریه فراهم گردد بخصوص در حوزه آسیب های اجتماعی که با توجه به بضاعت ناکافی دستگاههای عمومی، نیاز به ورود خیرین وتشکل های مردم نهاد بشدت احساس می شد.

هاشمی افزود: انتظار پنجم از مدیریت شهری، ایجاد تحول در رویکرد توسعه شهر و پروژه های عمرانی بود تا سیاست خودرو محوری که با احداث بزرگراه ها، به تولید سفر با خودروهای شخصی و ازدحام ترافیکی منجر می شد به رویکرد انسان محور و متکی برحمل ونقل عمومی تغییر یابد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در این گزارش اظهار داشت که اگرچه بدلیل شرایط تحریم و کرونا، دولت نتوانست وظیفه خود در تامین اعتبار ارزی وریالی برای تجهیز ناوگان مترو و اتوبوس را انجام دهد و در این مورد هدف شورای پنجم در افزایش ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی محقق نشد، اما در زیرساخت با تکمیل خطوط نیمه تمام متروی تهران، ۴۰ ایستگاه معادل یک سوم ایستگاه های مترو تهران به سیستم حمل ونقل عمومی افزوده و عملیات احداث خط جدید ده متروی تهران نیز آغاز شد.

وی یادآور شد که در مجموع شورای پنجم طی ۳۱۶ جلسه عادی و فوق العاده  و بررسی طرح ها و لوایح  حدود ۳۱۰ مصوبه عمومی و ۹۰۰ مورد نامگذاری را تصویب کرده است.  

هاشمی تاکید کرد که اعضای شورا در جلسات خود با حدود یکهزار مورد تذکر به شهرداری، تلاش خود را در جهت نظارت موثر بر عملکرد شهرداری تهران و ایجاد بسترهای قانونی انجام داد تا بتواند امروز شهر را در شرایطی آرام، با ثبات و شفاف تحویل شورای ششم بدهد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این تلاش با وجود همه کاستی ها و نقصان ها، مورد قبول مردم شریف تهران قرار گیرد و مدیریت شهری دوره ششم نیز گامهای بعدی را در جهت تبدیل تهران به شهری برای زندگی و ساماندهی مشکلات کنونی و پاسخ دادن به مطالبات به حق مردم شریف تهران بردارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.