| کد خبر: 233739 |

◄ پدر صنعت بتن کشور : ورود سیمان به بورس آسیب زاست

بنیانگذار صنعت نوین بتن کشور با بیان اینکه در شرایط کنونی ورود سیمان به بورس برای اقتصاد و پیشرفت سازه های کشور آسیب زا است ، از متولیان امور خواست این نوع مصالح ساختمانی را در اختیار صنعتگران و بازار قرار دهند.

تین نیوز

بنیانگذار صنعت نوین بتن کشور با بیان اینکه در شرایط کنونی ورود سیمان به بورس برای اقتصاد و پیشرفت سازه های کشور آسیب زا است ، از متولیان امور خواست این نوع مصالح ساختمانی را در اختیار صنعتگران و بازار قرار دهند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی اصغر کیهانی خواستار ورود دولت برای پایان دادن  به افزایش قیمت و ممانعت از ورود سیمان به بورس شد.

وی افزود: تولید، توزیع و مصرف سیمان باید استاندارد شود و با ورود سیمان به بورس هرگز نمی توان انتظار داشت توزیع و مصرف استاندارد باشد.

بنیانگذار صنعت نوین بتن کشور  از دستگاه های امنیتی وسازمان  بازرسی خواست تا به بررسی وضعیت سیمان بپردازند و اجازه ندهند یک عده دلال سبب اختلال در بازار این محصول شوند.

بیشتر بخوانید:

عرضه در بورس، قیمت سیمان را به واقعیت نزدیک کرد

کیهانی از تعطیلی کارخانجات بتن و قطعات پیش ساخته به علت اوضاع وخیم سیمان در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: همه خوب می دانیم اقتصاد کشور ما در زمان حاضر متکی به ساخت و ساز است و با توجه به اینکه در سال های اخیر در این حوزه عملکرد مناسبی نداشتیم ولی رییس جمهور منتخب وعده دادند کار ساخت و ساز مسکن را در کشور رونق خواهند بخشید.

وی افزود: امروز صنایع بتن با چالش بیکاری به علت نبود سیمان مواجه شده اند و عرضه سیمان در بورس به جز دلال بازی و گرانی این فرآورده چیز دیگری ندارد.

پدر صنعت نوین بتن ایران گفت: کشور  از نظر  تولید سیمان مشکلی ندارد و ظرفیت تولید ما از نیاز مصرف کشور بیشتر است، این در حالی است که از ابتدای سال جاری مرتب هر بار به بهانه‌ای قیمت سیمان افزایش یافته و امروز سیمان به چندین برابر قیمت رسیده و به صنایع بتنی با هزاران گارگر چیزی نمی رسد و در بیکاری به سر می برند که باید دستگاه های متولی زودتر وارد عمل شوند.

وی افزایش قیمت سیمان به بهانه های مختلف را  یک برنامه از پیش تعیین شده دانست و گفت: از۲۴ خرداد ماه تا ۱۲ تیر ۱۴۰۰ به فاصله ۱۵ روز به بهانه اولین عرضه سیمان در بورس قیمت سیمان چیزی حدوده ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته و این روند صعودی با ابلاغ توانیر و کمبود عرضه سیمان هم اکنون با افزایش دوباره قیمت مواجه شده که در واقع این افزایش قیمت مربوط به یک هفته جاری است واین افزایش ها خسارت هنگفتی را به بخش عمران و مسکن کشور وارد کرده  که این رفتارها شایسته نظام اقتصادی ما نیستند.

 کیهانی از نمایندگان‌مجلس خواست تا حواسشان به پیامد افزایش دوباره  قیمت  سیمان‌ و کمبود آن در بازار باشند و از هم اکنون اجازه ورود دلال های این فرآورده را به این بازار قطع کنند.

وی  ورود سیمان به بورس را یک اقدام دیگر از سیمانی ها برای افزایش قیمت این فرآورده بیان کرد و گفت؛ این مساله روز به روز شرایط را سخت تر می کنند تا دست تولید کننده بسته شود و دیگر نتواند به کار و فعالیت بپردازد.

وی با اشاره به صحبت های اخیر وزیر راه و شهر سازی گفت: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. وقتی وارد بورس می شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند.

پدر صنعت نوین بتن ایران  گفت: سیمان کالایی نیست که در بورس عرضه شود و باید دست مصرف کننده برسد بدون واسطه و دلال بازی که این روزها کمر تولید کننده را شکسته و به ساخت و ساز لطمه زده است.

وی گفت: سیمانی‌ها بعد از قطع برق و کاهش تولید به یک باره و مجدد قیمت سیمان را افزایش دادند که با ورود این کالا به بورس قیمت هر کیسه به ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسد و در آنجا هم دلال ها همه سیمان را می خرند و مصرف کننده مجبور است برای ساخت پروژه اش به چندین برابر از واسطه ها سیمان را بخرد.

وی افزود: این وضعیت لطمه جدی به طرح های عمرانی و مقاوم سازی می زند و باید به صورت جدی کارشناسان فن پای کار بیایند و شرایط سیمان را وخیم تر از این نکنند.

کیهانی گفت: سیمان کالایی است که باید سریع مصرف شود در غیر این صورت فاسد می شود و امکان نگهداری آن وجود ندارد.

وی افزود: دلایلی از شفافیت ورود کالا در بورس اعلام می کنند این در حالی است که قابلیت عرضه سیمان در بورس کار غیر قانونی است، سیمان باید توسط سیمان برها مصرف شود که کار عمرانی در کشور انجام می دهند و بخش کمی هم توسط مصالح فروش ها برای امور بنایی فروخته شود.

مدیرعامل کارخانه های ساخت اسکلت بتنی  ایران فریمکو، اسکلت بتن و پارس لامه افزود: اگر سیمان یک روز در بورس عرضه کمتری شود به بهانه های نخ نمای گذشته، برق، محیط زیست، خرابی، ترانسفر و غیره، آنوقت قیمت ها چگونه می شود همین الان را شما ببیند به اندازه کافی سیمان پاکتی بسته ۱۲۰ هزار تومان در مصالح فروشی هم هست و سئوال هم بشود بهانه بورس را جلو می کشند.

وی به عرضه ی سیمان در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: عرضه ی سیمان در بورس کالا و حربه ی برق همین روند را به شکل تازه به ظاهر قانونی انجام دادند به گونه ای که کارخانجات سیمان در استان های بزرگ و کلانشهر ها از اردیبهشت تا خرداد ماه روند توزیع سیمان را مختل کردند.

کیهانی افزود: نکته جالب قیمت های عرضه شده در بورس کالا برای یک کالای مشخص (سیمان فله تیپ ۲) بین ۳۵۰ هزارتومان در هر تن تا ۷۰۰ هزارتومان،  بسته به محل کارخانه متغیر است   که به طور کلی فلسفه عرضه سیمان در بورس جهت شفاف سازی  قیمت را از بین برده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.