| کد خبر: 233583 |

◄ آغاز ‌تملک اراضی‌ خط‌آهن شلمچه-بصره‌ توسط عراق

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته جاری ۳ پروژه ریلی افتتاح می‌شود، گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری خط‌آهن شلمچه-بصره منعقد شد و اراضی تجهیز کارگاه در منطقه آزاد اروند به مساحت ۴‌۰ هکتار در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته جاری ۳ پروژه ریلی افتتاح می‌شود، گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری خط‌آهن شلمچه-بصره منعقد شد و اراضی تجهیز کارگاه در منطقه آزاد اروند به مساحت ۴‌۰ هکتار در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت توسعه خطوط ریلی ترانزیتی کشور اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده بود هشت مسیر ریلی برای تکمیل در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: این هشت مسیر ریلی‌ در اولویت 1530 کیلومتر طول دارد و اتصال ریل به مراکز استانی، تأثیر در شبکه ترانزیت و حمل و نقل و پیشرفت فیزیکی از معیارهای انتخاب آنها بود.

افتتاح خط‌آهن 150 کیلومتری زاهدان-خاش و راه‌آهن 271 کیلومتری یزد-اقلید

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در پنجشنبه هفته جاری هفتم مرداد 3 پروژه ریلی افتتاح می‌شود، توضیح داد: ریل‌گذاری راه‌آهن یزد - اقلید به طول 271 کیلومتر به پایان رسید و این خط ریلی با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آماده افتتاح است.

خادمی با بیان اینکه ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان - خاش نیز به پایان رسیده است، اضافه کرد: این خط ریلی محور ترانزیت شرق کشور محسوب می‌شود و بخشی از راه‌آهن چابهار-زاهدان است که بندر اقیانوسی چابهار را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند، این پروژه نیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین از اتمام عملیات ریل گذاری خط‌آهن بستان-آباد تبریز گفت و افزود: این پروژه ریلی نیز در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

تحویل ۴‌۰ هکتار زمین به سرمایه‌گذار خط‌آهن شلمچه-بصره

وی درباره آخرین وضعیت خط‌آهن شلمچه-بصره با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از طرف عراقی درباره این موضوع گفت: این مسیر ریلی یکی از خطوط استراتژیک ریلی کشور محسوب می‌شود و تکمیل آن مورد تاکید دولت و حاکمیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌‌های دولت در خصوص تکمیل این خط ریلی، بیان کرد: ‌دو کشور ایران و عراق در حال ادامه بررسی جزئیات و بسط همکاری‌ها هستند تا این خط‌آهن ساخته شود.

وی بیان کرد: قرارداد سرمایه‌گذاری این خط ریلی در داخل کشور با سرمایه‌گذاری خصوصی (شرکت فدک) منعقد شده است. در این‌باره اراضی تجهیز کارگاه در منطقه آزاد اروند به مساحت 40 هکتار در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شد‌.

عراق تملک اراضی مسیر خط‌آهن شلمچه-بصره را آغاز کرد

خادمی تصریح کرد: در ملاقاتی که با طرف عراقی داشتیم، اعلام شد که شرکت راه‌آهن عراق موضوع تملک اراضی مسیر ریلی مذکور را آغاز کرده است و در جهت اجرایی کردن پروژه فعالیت‌هایی انجام دادند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم با تحویل زمین از سوی طرف عراقی، عملیات اجرایی ساخت خط آهن شملچه ـ بصره در داخل کشور عراق آغاز شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در داخل کشورمان شلمچه به شبکه ریلی‌ ایران متصل است و ریل تا نقطه صفر مرزی رسیده است، ما در داخل خاک کشورمان هیچ کاری نداریم و فقط منتظریم که زمین از سوی عراق تحویل ما شود تا در داخل خاک عراق، عملیات ساخت خط‌آهن را آغاز کنیم.

تشکیل کارگروه اجرایی ایران و عراق با محوریت تکمیل سریع‌تر خط‌آهن شلمچه-بصره

خادمی در‌باره سفر هیات ایرانی به عراق به سرپرستی محمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی و همراهی معاون ساخت و توسعه خطوط ریلی کشور با موضوع هماهنگی بیشتر با طرف عراقی درباره خط‌آهن شلمچه-بصره، توضیح داد: این هیات پس از سفر به عراق با وزیر حمل و نقل عراق و رئیس راه‌آهن این کشور دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: این دیدار‌ منجر به توافق‌نامه اجرایی‌تری شد تا تکمیل این خط آهن دنبال شود، در این باره کارگروهی تشکیل شده است تا مسائل دو کشور در مورد اجرای این خط ریلی دنبال شود.

وی تأکید کرد: به هر حال ما و سرمایه‌گذار ایرانی این پروژه منتظر گام‌های بعدی طرف عراقی هستیم ‌و بلافاصله با تحویل زمین و اجازه ورود به داخل خاک عراق، کار را آغاز می‌کنیم.

‌به گزارش فارس خادمی پیش از این درباره این خط ریلی به فارس گفته بود:‌ اردیبهشت امسال بود که طرح احداث راه‌آهن شلمچه-بصره پس از تصویب در هیات دولت عراق، به وزارت حمل و نقل این کشور ابلاغ شد،‌ در این راستا بلافاصله پس از مصوبه دولت عراق درخواست کردیم که هیأت ایرانی برای تحویل اراضی و در صورت نیاز تفاهم‌نامه‌های جدید و بعدی، به کشور عراق سفر کند‌

براساس این گزارش، خط‌آهن شلمچه-بصره در ادامه راه‌آهن خرمشهر-شلمچه (به طول 17 کیلومتر که در سال 90 تکمیل شد)، قرار دارد و در صورت تکمیل این حلقه مفقوده ریلی در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، مسیر ریلی کربلا نیز برای زائران امام حسین (ع) هموار می‌شود، در حال حاضر خط ریلی از بصره تا کربلا هم فعال است و با تکمیل این 32 کیلومتر حلقه مفقوده، زائران ایرانی می‌‌توانند از طریق قطار به شلمچه و سپس بصره و کربلا بروند.

همچنین با تکمیل این حلقه مفقوده امکان اتصال ریلی تا کشورهای شرق مدیترانه‌ و ‌بندر لاذقیه سوریه نیز فراهم می‌شود و  تحولی  بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد؛ ‌بدین ترتیب از پاکستان یا بندر چابهار یا شمال شرق کشور و سرخس هر بار ریلی که از کشورهایی نظیر چین و آسیای میانه وارد کشورمان شود، پس از عبور از شبکه ریلی عراق، به دریای مدیترانه و بنادر سوریه انتقال داده می‌شود ‌بنابراین این خط یک کریدور مهم شرقی - غربی است.

خط‌آهن شلمچه-بصره به طول 32 کیلومتر شامل مسیر ریلی یک خطه ‌‌بین شلمچه تا بصره و یک پل بازشونده بر روی اروندرود ( پل ریلی بازشو به طول 800 متر‌) است.

هیئت وزیران در جلسه مورخ 12 شهریور 1399، پیشنهاد تغییر سرمایه‌گذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه به تصویب رساند.

به موجب مصوبه فوق، شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سرمایه‌گذار و تأمین کننده مالی 100 درصدی اجرای پروژه مذکور تعیین شد؛ پیش از این بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذار این پروژه معرفی شده بود.

شرکت طرف قرارداد عهده‌دار تأمین 100 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه، تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره برداری و تسویه حساب کامل هزینه ها است.

طول دوره واگذاری معادل 52 سال مشتمل بر دو سال دوره مطالعه و احداث و 50 سال دوره بهره برداری خواهد بود و چنانچه هزینه‌های طرح مستهلک نشده باشد به طول مدت واگذاری منافع بهره برداری تا استهلاک کامل هزینه های طرح افزوده خواهد شد.

در طول دوره واگذاری همه عواید حاصل از بهره برداری پروژه از جمله عوارض ارزی مندرج در گزارش هزینه - درآمد پروژه که به تصویب وزیر راه و شهرسازی رسیده است، متعلق به شرکت طرف قرارداد بوده و در صورتی که جریان عایدات پروژه به نسبت پیش بینی های صورت گرفته در گزارش هزینه - درآمد مصوب با کسری مواجه شود، وزارت راه در چهارچوب تبصره (5) ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخشی راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور - مصوب 1366 - اقدام می‌‌کند و طرف عراقی متعهد به پرداخت منابع مالی موضوع تبصره مذکور به دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    یعنی توی کوه کندیم تا این راه آهن به نتیجه برسد !!!!

  • حامد 0 0

    ساخت راه آهن برای زائران امام حسین علیه السلام سعادت وتوفیقی می خواست که دولت آقای روحانی نداشت.به امید ساخت این خط آهن در دولت آقای رئیسی.