| کد خبر: 233553 |

تاکنون ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کرده‌اند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: به زودی پیامکی به متقاضیان برای تأیید واحدهای مسکونی ارسال می‌کنیم.

تین نیوز

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: به زودی پیامکی به متقاضیان برای تأیید واحدهای مسکونی ارسال می‌کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اسلامی دوشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح راه های تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن پرداخت.

وی در آغاز با بیان اینکه برای تحقق ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، تاکنون ۵۴ هزار هکتار زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: با تسهیلات داده شده، بافت فرسوده شهری رو به بازسازی است و از ۸۰ هزار واحد برنامه ریزی شده در سال ۹۹ تاکنون ۱۷ هزار واحد بازسازی شده است.

اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که طبق ماده ۱۰ و ۱۲ حریم شهرها و بسیاری از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی بود که در اختیار وزارت جهات کشاورزی قرار گرفته بود، افزود: ما توانستیم از طریق رایزنی با وزیر جهاد کشاورزی این اراضی را در اختیار بگیریم و از طریق آن برنامه تولید مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه دریافت زمین باعث شد که گشایشی در زمینه تولید مسکن صورت بگیرد، ادامه داد: برای تامین زمین هماهنگی‌ها و شیوه‌نامه‌ها تنظیم شد و خوشبختانه بستری فراهم شد که توانستیم تولید مسکن را گسترش دهیم.

او گفت: در کمتر از یک‌سال ما توانستیم اراضی را تحویل گرفته و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در یک برنامه پنج‌ساله، ما قابلیت ساخت پنج میلیون واحد مسکونی با اراضی که مهیا شده‌اند را خواهیم داشت.

اسلامی با بیان اینکه برای پیشبرد برنامه و تولید مسکن امروز جلسه مفصلی با رئیس‌جمهوری منتخب داشتیم، افزود: ما در گزارش امروز اعلام کردیم که مهمترین عامل و بستر برای تهیه مسکن، زمین بوده که ما آن را فراهم کرده‌ایم.

او ادامه داد: حدودا در ۲۳۰ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت، برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن مهیا شده‌است و ما با کمترین سازوکار اقدام به شهرک‌سازی برای تهیه مسکن در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر کرده ایم.

وی در ادامه با تاکید براینکه مردم خود باید در این زمینه کمک کنند چراکه نقش آنها در تولید مسکن بسیار پررنگ است، تصریح کرد: حضور مردم و تأمین آورده ها در ساخت‌وسازها و احداث مسکن و همچنین گسترش برنامه‌های تولید مسکن بسیار مهم است.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه درحال‌حاضر از طریق سه برنامه ما ظرفیت تولید مسکن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: اولویت اول ما استفاده حداکثری از طرح جامع شهرها و اراضی پیرامون است و در طرح دوم هم الحاق زمین دستگاه‌های مختلف که از طریق آن‌ها بتوانیم برنامه تولید مسکن را ادامه دهیم و سومین طرح ما هم استفاده از ظرفیت‌هایمان در بافت فرسوده بوده که در داخل حریم شهرها بتوانیم با الگوی مناسب مسکن یک تراکم مناسب‌تری را در این حوزه فراهم کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال ۹۹ تا به امروز نوسازی ۸۰ هزار بافت فرسوده را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، افزود: ۴۰ هزار واحد از این تعداد توسط خود مردم و با استفاده از امتیازها و تسهیلات یارانه و اجرای خدمات تسهیل‌گری نوسازی شده و مابقی هم که حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی می‌شود را دولت در دستور کار خود قرار داده‌ است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و از طریق انبوه‌سازی در حال ساخت است و بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی از این واحدها هم از ماه گذشته آغاز شده‌است.

وی افزود: ۹۰۰ هزار پروژه در بافت فرسوده در ۲۷۰محله آغاز کرده ایم که با پرداخت وام و تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسلامی در ادامه به مشکلات سیمان و وارد شدن آن به بورس هم اشاره کرد و گفت: از ابتدا با وارد شدن سیمان و فولاد به بورس بسیار مخالف بودم چرا که این مصالح ساختمانی پرمصرف دارای یک شبکه توزیع سنتی بوده و بسیاری از سازندگان از همین طریق مصالح ساختمانی خود را تامین می‌کردند و تا کنون هیچ مشکلی در کمبود سیمان و یا فولاد نداشته‌ایم اما عرضه شدن آن‌ها به بورس و ورود واسطه‌گران و دلالان باعث شد که مشکلاتی در این حوزه ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه قیمت سیمان در حال‌حاضر چهار برابر رشد کرده و این غیرقابل‌تحمل است، افزود: در بورس شبکه‌ ای از دلالان ایجاد شده که باعث شده مشکلاتی از لحاظ افزایش قیمتی و کمبود در این بازار ایجاد شود.

وی در ادامه به اخذ مالیات از خانه‌های خالی هم اشاره کرد و گفت :موضوع مهم مالیات، شناسایی این واحدها بود. سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که باید به سلیقه‌ ما این‌ موضوع دنبال شود و ما در حال حاضر لیست این واحدها را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده‌ایم.

او با اشاره به این‌که هدف اصلی از اخذ مالیات از خانه‌های خالی آن بوده که از سوداگری در مسکن جلوگیری و از تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه‌ای و ایجاد تلاطم در این بازار هم جلوگیری کنیم، افزود: باید تمامی این سرمایه‌ها در بخش تولید مسکن بکار گرفته شود.

اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما برای شناسایی خانه‌های خالی دو گزینه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: گزینه اول آن بود که مردم از طریق سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کنند و گزینه دوم هم ارسال پیامک به مالک بود که آن‌ها واحد مسکونی خود را تأیید می‌کردند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره اینکه تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده که ۶۰ درصد از خانه‌های خالی را شامل می‌شود، افزود: تاکنون ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده اند و ما به زودی خود پیامک را به صاحبان واحدهای مسکونی ارسال می‌کنیم.

اسلامی در ادامه با تاکید براینکه از روزهای آینده باید سازمان امور مالیاتی پیامک‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی را ارسال کند، گفت: بسیاری از مالکان واحدهای خالی افراد حقوقی هستند که مالیات این واحدها ۲ برابر  حساب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مالیات بر عایدی سرمایه هم اشاره کرد و افزود: این طرح خود باعث ایجاد پویا شدن اقتصاد و جلوگیری از واسطه‌گری می‌شد که در حال حاضر این طرح در مجلس قرار دارد و امیدواریم نمایندگان مجلس با تمهیداتی که به‌کارمی گیرند، این طرح را هرچه زودتر ارائه کنند.

وی همچنین با اشاره به این‌که تسهیلات مورد بازار مسکن پیش‌از این ۱۰۰میلیون تومان بود، گفت: با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار این تسهیلات را به ۲۵۰ میلیون تومان رساندیم.

اسلامی تصریح کرد: بانک‌ها در سال گذشته حدود ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند که در قانون ۳۶۰هزار میلیارد تومان از آن‌ها باید در بخش مسکن پرداخت شود.

او گفت: طبق مصوبه بانک مرکزی باید تمامی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان همکاری کنند که با توجه به آنکه بانک مسکن خود نحوه پرداخت تسهیلات را بهتر از سایر بانک‌ها می‌داند، ما اعلام کرده‌ایم که سایر بانک‌ها هم از طریق بانک مسکن اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که ۵۴۰هزار واحد مسکن ملی در دست ساخت قرار گرفته‌ است، افزود: بخشی از آن‌ها توسط خود مردم و بخشی از این واحدها هم توسط انبوه‌سازان در حال ساخت است و ما در ۱۰ هزار نقطه این پروژه‌ها را آغاز کرده‌ایم که تعدادی از آن‌ها در تهرانسر بوده که خوشبختانه این واحدها به طبقات آخر رسیده و به‌زودی مراحل ساخت داخل این واحدها هم آغاز می‌شود و بخشی دیگر هم در پردیس و اندیشه بوده که سرعت اجرای آن‌ها بسیار خوب بوده‌است.

وی همچنین با اشاره به این‌که همواره بسیاری از پروژه‌های مسکونی توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و دولت نقش چندانی در ساخت پروژه‌های واحدهای مسکونی ندارد، ادامه داد: برخی از انبوه‌سازان و بخش خصوصی درخواست‌هایی داشتند که در حوزه بیمه و مالیات بود که ما در حال پیگیری برای افزایش این مشوق‌های مالی به آن‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به صنعتی‌سازی پروژه‌های مسکونی هم اشاره کرد و گفت: امروز یک کارخانه صنعتی‌سازی به بهره‌برداری رسید که سرعت اجرای پروژه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و این خود نقش مؤثری در سرعت اجرای پروژه‌های مسکونی دارد.

او ادامه داد: پیش‌ از این صنعتی‌سازی، تنها در حد سازه باقی‌مانده بود که با همکاری وزارت دفاع اولین زون ساخته صنعتی‌سازی در نزدیکی ایوانکی به بهره‌برداری رسید که این خود زمان ساخت پروژه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که معماری و شهرسازی و افزایش کیفیت واحدهای مسکونی بسیار مهم است، گفت: وزارت راه و شهرسازی همواره این موارد را در دستور کار خود قرار داده‌ و با تصویب مقرراتی مانع از افزایش برج‌سازی در حریم شهرها شده‌ و بلندمرتبه‌سازی را در استان تهران سامان‌دهی کرده‌ است.

اسلامی در ادامه به پروژه‌های مهم ریلی که روز پنجشنبه با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید هم اشاره کرد و افزود: ۱۷۰۰ کیلومتر خط راه‌آهن درحال ساخت داریم که ۷۰۰ کیلومتر آن روز پنجشنبه با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی پروژه‌ها هم در حال تکمیل است.

او در ادامه با بیان اینکه ۶۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری کرده‌ایم و سایر پروژه ها هم در مرحله روسازی و ریل‌گذاری است، گفت: همچنین پیش‌ از این ۱۵۰ کیلومتر در سال ریل گذاری می کردیم که امروز آن را به  ۶۰۰کیلومتر در سال افزایش داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پروژه زاهدان به چابهار یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها است که به‌زودی مراحل ریل‌گذاری آن به اتمام می‌رسد، افزود: همچنین پروژه یزد به اقلید به طول دویست و هفتاد و یک کیلومتر و همچنین پروژه راه‌آهن میانه تبریز هم از دیگر پروژه‌هایی بود که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی در ادامه به افتتاح بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه در منطقه دو آزادراه تهران شمال هم اشاره کرد و گفت: در زمان افتتاح منطقه یک به رئیس‌جمهوری اعلام کردیم که اگر فرمان دهد پیمانکاران منطقه یک را به منطقه دو اعزام می‌کنیم و در صورت تامین اعتبارات این پروژه هم به‌سرعت ساخته خواهد شد.

وی افزود: در منطقه ۲ حدود سه هزار نفر به‌صورت دو شیفته در حال کار هستند و امیدواریم در سال آینده کل منطقه دو به بهره‌برداری برسد، همچنین در منطقه سه هم به طول ۴۴ کیلومتر در حال مذاکره با پیمانکاران هستیم که به‌زودی اجرای این پروژه هم آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: روز پنجشنبه با دستور رئیس‌جمهوری بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه و غرب آسیا به طول هیجده و نیم کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد و با توجه به این‌که منطقه ۲ آزادراه تهران شمال ۲۲ کیلومتر است که شامل ۵۹ تونل و ۲۹ پل چند صد متری است، یکی از پروژه‌هایی است که توسط مهندسان و متخصصان ایرانی ساخته‌شده و طول مسیر تهران تا شمال را ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کاهش می‌دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.