| کد خبر: 233542 |

◄ مزایای ثبت جهانی راه آهن ایران در یونسکو

یونسکو برای حفاظت از میراث جهانی و طبیعی، خلاقیت ها و نبوغ بشری تلاش می کند.

تین نیوز

 ثبت «راه آهن سراسری ایران»  به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو که روز گذشته انجام شد بازتاب زیادی در بین مردم،  فعالان بخش گردشگری و میراث فرهنگی و همچنین حمل و نقلی کشور داشته است.

به گزارش تین نیوز، در عین حال برخی نیز پرسش هایی در مورد مزایای ثبت جهانی یک اثر در یونسکو مطرح کرده اند.

در پاسخ به این پرسش می توان به اظهارات کارشناسان میراث فرهنگی اشاره کرد که معتقدند یونسکو برای حفاظت از میراث جهانی و طبیعی، خلاقیت ها و نبوغ بشری تلاش می کند چرا که در طول تاریخ شاهد تخریب و نابودی بسیاری از آثار تاریخی در سراسر جهان در اثر عوامل مختلف از جمله حوادث طبیعی، جنگ ها و یا حتی فرصت طلبی افراد بوده ایم در صورتی که این میراث بشری به حدی مهم است که برای جلوگیری از تخریب آن در چند سال اخیر حتی مصوب شده است که هرگونه تخریب آثار عضو فهرست میراث جهانی یونسکو، جنایت جنگی محسوب شود.

بیشتر بخوانید:

راه آهن سراسری؛ جواهر مهندسی که ثبت جهانی شد+ ویژگی ها و تصاویر

بنابراین اگر یک اثر در یونسکو ثبت شود مزایایی از جمله؛ جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن و اعطای کمک های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده را به دست می آورد و در صورت وقوع حوادث طبیعی و هر اتفاق دیگری که موجب تخریب آن اثر شود، برای مرمت آن کمک مالی از یونسکو دریافت می شود زیرا حفاظت از این آثار پس از ثبت، در عین باقی‌ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو یونسکو خواهد بود.

از دیگر مزایای ثبت جهانی یک اثر آن است که این کار، موجب افزوده شدن آن به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی شده و احتمال افزایش گردشگران برای بازدید از آن و کسب درآمد اقتصادی کشور و منطقه را بیش از پیش فراهم می کند.

جلوگیری از تخریب آثار ثبت شده توسط مالکان دولتی و یا خصوصی،  نیز از دیگر مزایای ثبت جهانی یک اثر تاریخی فرهنگی، طبیعی و هنری است. در برخی موارد صاحبان این بناها با هدف کسب درآمد اقدام به تخریب  یا فروش و یا ساخت امکان تجاری و ...می کنند که در صورت ثبت در یونسکو این امکان از افراد کسب می شود.

به گزارش تین نیوز، با توجه به مطالب مطرح شده، مزایای ثبت جهانی راه آهن سراسری (که از آن به عنوان جواهر مهندسی ایران یاد می شود) در یونسکو و دلایل خرسندی ایرانیان از این رویداد مهم مشخص می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Khodaee 1 0

    با سلام
    مهمترين مزيت اين ثبت كه با همت بالاي وزير وقت آقاي دكتر آخوندي و معاون ايشان آقاي دكتر آقايي و انرژي زياد وًهماهنگي هاي فني لازم در سالهاي ٩٥ و ٩٦ بوده عبارت است از :عدم دسترسي تخريبي به آثار باقي مانده از گذشته است . بعنوان نمونه مشابه راه اهن داراي گنج عظيمي از عكسهاي قديمي است كه فقط بدليل حضور شخص رضا شاه در اين عكسها همه در حال خاك خوردن هستند . تاريخ يك كشور را نبايد پاك كرد

  • ناشناس 1 0

    رضاشاه روحت شاد