| کد خبر: 233452 |

◄ تامین مالی ۶۳۰ واگن مترو از طریق صندوق توسعه ملی منتفی شد

این مسئله موجب نگرانی است، چرا که اگر طرف چینی کارهای خود را در سه ماه آینده انجام دهد، یک ابهام بزرگ وجود دارد که سهم ایران چطور تامین خواهد شد.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت مترو تهران با اشاره به حذف محل تامین ۱۵ درصدی فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از محل صندوق توسعه ملی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: این مسئله موجب نگرانی است، چرا که اگر طرف چینی کارهای خود را در سه ماه آینده انجام دهد، یک ابهام بزرگ وجود دارد که سهم ایران چطور تامین خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، علی امام در خصوص مراحل حفاری خط ۱۰ مترو تهران اظهار کرد: عملیات اجرایی در دریاچه چیتگر و برای یک قطعه ۱۴ و نیم کیلومتری در این خط آغاز شده است. در این محدوده کانالی به عمق ۱۸ متر باید حفاری شود تا به تراز کف تونل برسیم و سپس دستگاه T.B.M در آنجا مونتاژ و حفاری تونل آغاز شود. در حال حاضر حفاری در حال انجام است و ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: حدود سه ماه دیگر حفاری برای رسیدن به عمق ۱۸ متر زمان می‌برد. در نقطه دیگری در میدان اتریش نیز تجهیز کارگاه انجام شده تا حفاری را آغاز کنیم.

مدیر عامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که تهیه پیوست محیط زیستی خط ۱۰ به کجا رسیده است؟ گفت: اساساً برای ساخت خط جدید همه مطالعات انجام می‌شود، اما خطوط مترو نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست ندارد. مجوزهایی از جهت اطمینان بخشی است که خودمان لحاظ کردیم، اما از نظر ملی نیازی به دریافت مجوز محیط زیستی نداریم.

افزود: نه تنها ملاحظات زیست محیطی، بلکه مساله پدافند غیرعامل را در دستور کار داریم که برای اولین بار در احداث خط جدید این مطالعات در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت مترو تهران درباره اینکه تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: طی روزهای گذشته الحاقیه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو توسط وزارت کشور صادر شد. علت الحاقیه با پیمانکار ذی‌ربط که کنسرسیوم واگن سازی تهران و شرکای چینی آن هستند به این دلیل است که در دو سال اخیر مقرر شد فاینانس این قرارداد از محل سایناشور چین انجام شود در حالی که قبلاً قرار بود از طریق یکی از بانک‌های چینی این فاینانس انجام شود.

وی ادامه داد: به جهت ملاحظات تأمین منابع مالی که دولت می‌تواند از طریق چین تأمین کند به استفاده از سایناشور چین روی آوردند و به دلیل روابطی که سایناشور در مساله فانیانس دارد، این مسئله به درازا کشید.

امام با بیان اینکه مراحل بعدی در کشور چین باید انجام شود، افزود: امیدوارم تا پایان سال مراحل کار مربوط به چین انجام و امکان گشایش ال. سی قرارداد فراهم شود، چرا که تا ال. سی بازگشایی نشود، قرارداد شروع نشده است و باید این ال. سی برای آغاز قرارداد باز شود.

وی با بیان اینکه گره‌ای که در ایران وجود داشته هفته پیش با امضای الحاقیه برطرف شده است، افزود: باز شدن ال. سی قرارداد به ادامه مراحل کار توسط شرکای چینی بستگی دارد.

مدیرعامل مترو تهران در ادامه با اشاره به مشکلی که در تأمین مالی سهم ایران از ال. سی این قرارداد به وجود آمده، گفت: متأسفانه مشکل دیگری به کار ما اضافه شده که در گذشته نبوده است، ۱۵ درصد از رقم فاینانس را باید طرف ایرانی و ۸۵ درصد قرارداد را طرف چینی تأمین می‌کند. در گذشته مصوب شده بود که این ۱۵ درصد از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود، اما در قانون بودجه ۱۴۰۰ آن را حذف کردند و این مساله بلاتکلیف است.

اما با بیان اینکه این مسأله موجب نگرانی است، افزود: اگر طرف چینی کارهای خود را در سه ماه آینده انجام دهد، در مساله گشایش ال. سی باید ۱۵ درصد از آن توسط ایران پرداخت شود که منبع تأمین آن صندوق توسعه ملی بوده است و الان یک ابهام بزرگ وجود دارد که سهم ایران چطور تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت کشور نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشت و ایشان به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند اما هنوز تعیین تکلیف نشده و جای نگرانی است که این رقم چطور تأمین خواهد شد.

مدیرعامل مترو تهران در واکنش به اینکه با توجه به همسو بودن دولت و مجلس و مدیریت شهری آینده آیا تأمین سهم ایران راحت تر انجام خواهد شد؟ گفت: امیدوارم این اتفاق رخ دهد، چرا که پیگیری‌های ۴ سال گذشته به این مرحله رسیده است و اگر در این مرحله منتفی شود همه تلاش‌هایی که برای فعال شدن این قرارداد صورت گرفته به هدر خواهد رفت.

امام همچنین درباره تأمین اوراق مشارکت مترو گفت: خوشبختانه اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی در سال ۹۹ منتشر شد و امیدواریم طی روزهای آینده با انتقال پول فروش اوراق به حساب شهرداری از این منابع استفاده کنیم.

وی درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید گفت: از ابتدای سال ۴ ایستگاه را افتتاح کردیم و در تلاش هستیم که تا پایان شهریور ماه دو ایستگاه دیگر را نیز به بهره برداری برسانیم که یک ایستگاه در بخش جنوبی خط شش" ایستگاه شهید رضایی" و دیگری ایستگاه تقاطعی خط ۷ و ۴ به نام ایستگاه توحید است که در خط ۷ مترو واقع شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    فرصت خوبي هست براي ورود پر قدرت واگن ملي مترو! چرا وابسته باشيم؟! مگه نساختيم؟! مگه خود شما رونمايي نكرديد؟