| کد خبر: 233451 |

◄ بومی‌سازی روغن نورد با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه از بومی‌سازی روغن نورد با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا در ناحیه نورد سرد این شرکت خبر داد.

تین نیوز

 مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه از بومی‌سازی روغن نورد با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا در ناحیه نورد سرد این شرکت خبر داد.

به گزارش تین نیوز، محسن استکی  با اعلام این خبر افزود: این روغن نورد یکی از استراتژیک‌ترین مواد مصرفی ناحیه نورد سرد است که انحصار تولید آن تنها در اختیار چند شرکت  اروپایی و آمریکایی بوده و  با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا و با همت و تلاش متخصصان در شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است.

وی افزود :وظیفه اصلی خط نورد تاندم پیوسته کاهش ضخامت ورق ورودی به ضخامت خواسته‌شده مشتری است که یکی از مواد مصرفی استراتژیک مورداستفاده در خطوط نورد سرد برای این کار، روغن نورد است که با ترکیب با آب و با قابلیت امولسیون شدن و پاشش در هنگام نورد ورق توسط نازل‌های تعبیه‌شده در هر پنج قفسه نورد فرایند کاهش ضخامت و نورد ورق‌های فولادی را در دمای محیط ممکن می‌سازد.

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه  خاطرنشان کرد:  این روغن دارای خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه‌ای است  و در حقیقت روان‌کاری و خنک‌کاری و کاهش توان مصرفی (برق مصرفی) به‌منظور کاهش ضخامت‌های بالا را فراهم می‌آورد. همچنین المان‌های افزودنی به روغن نورد (Additives) موجب محافظت سطح ورق نورد شده و از خوردگی و اکسید شدن سطح ورق جلوگیری می‌کند و از طرفی  با کلیه تجهیزات خطوط نورد  و به‌خصوص  آب‌بندها سازگاری دارد.

استکی در ادامه گفت: با عنایت به اهمیت این روغن در فرایند نورد و تأثیر مستقیم آن بر پارامترهای تولید، به‌منظور ارتقای این پارامترها و همچنین به‌منظور افزایش تعداد تأمین‌کنندگان داخلی و ایجاد رقابت بین تأمین‌کنندگان و همچنین ارتقای کیفیت و تکنولوژی تولید روغن نورد، ساخت و استفاده از این روغن نورد

 ADT ا (Advanced Dispersion Technology)با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا در دستور کار ناحیه نورد سرد قرار گرفت که خوشبختانه به نتیجه رسید و مزیت‌های فنی و اقتصادی زیادی نسبت به روغن‌های نورد قدیمی‌تر از نوع امولسیون دارد.

وی علت دیگر این رویکرد را افزایش کیفیت ورق‌های بدنه خودرو در پاسخ به درخواست خودروسازهای کشور  دانست و  اظهار امیدواری کرد  با انجام این فعالیت عدد تمیزی بیشتر در خط تاندم پیوسته حاصل گردد.

وی تصریح کرد:  این روغن طبق رویه‌های پیش‌بینی‌شده که به‌منظور شناسایی تأمین‌کنندگان توانمند و تأیید کیفیت روغن مورد ادعای تأمین‌کنندگان داخلی است توسط کارشناسان فنی نورد سرد و آزمایشگاه فولاد مبارکه مورد بررسی‌های اولیه قرار گرفت  و  در این مسیر همکاری تنگاتنگ مدیریت خرید مواد مصرفی و همکارانشان به سرعت و کیفیت دست‌یابی به این مهم کمک شایانی نمود.

 استکی با اشاره به روند تولید این روغن افزود: به دلیل حساسیت‌های کمی و کیفی موجود در خط تاندم  و با توجه به شرایط  روغن و تفاوت‌هایی که با روغن‌های قبلی داشت، لازم بود فعالیت‌های تعمیراتی و آماده‌سازی در قسمت‌های مختلف سیستم امولسیون و قفسه‌های تاندم میل انجام پذیرد که با تعریف پروژه‌های داخلی در خط و همچنین پروژه اصلاح محل جمع‌آوری امولسیون در زیر قفسه‌های نورد، این مهم در چند ماه آخر منتهی به سال 1399 و اوایل سال 1400 با تلاش همکاران در خط تاندم انجام شد و مقدمات لازم به‌منظور امکان استفاده از این روغن فراهم گردید و طی برنامه‌ریزی مشخص و با در نظر گرفتن ریسک‌های مربوطه و پیش‌بینی‌های لازم ، از اواخر اردیبهشت‌ماه سال 1400، تست عملیاتی روغن ADT در تاندم آغاز گردید و عملا در خردادماه جاری در خط تاندم استفاده گردید و هم‌اکنون با گذشت بیش از یک ماه با تلاش و کوشش همکاران در خط تاندم، نتیجه تست با  موفقیت همراه شد.

مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه در ادامه  به نتایج استفاده از این روغن اشاره کرد  و گفت:   نتایج اولیه کیفی و فنی استفاده از روغن نورد ADT  با بهبود شرایط نورد  همراه بوده که با تمرکز بر تولید محصولات خاص و ویژه مانند ورق بدنه  خودرو، امید است با گذشت زمان و افزایش تجربه استفاده از این روغن در تاندم پنج قفسه‌ای  بتوان از ظرفیت‌های موجود در این نوع روغن، با تکنولوژی جدید، در جهت ارتقای پارامترهای کمی و کیفی در محصولات تاندم بهره برد.

وی  خاطرنشان کرد: یکی  دیگر از نتایج این موفقیت حاصل‌شده انعطاف‌پذیری بیشتر ناحیه نورد سرد در انتخاب نوع روغن نورد، بسته به نیاز عملیاتی خود است؛ چراکه خطوط نورد سرد فولاد مبارکه هم‌اکنون با وجود دو تأمین‌کننده و دو نوع روغن متفاوت و با ایجاد رقابت بین تأمین‌کنندگان و گریز از انحصار حتی در تولید داخلی روغن نورد، به شرایط پایدارتری ازنظر تأمین روغن و ارتقای پارامترهای فنی آن دست پیدا کرده است.

استکی در پایان از حمایت‌ها و پیگیری  ویژه مدیریت نورد سرد و همکاری صمیمانه و حضور پرتلاش همکاران در ناحیه نورد سرد ، به‌خصوص  همکاران شاغل در خط نورد و گروه فنی تولید نورد سرد و همچنین از واحدهای خرید مواد مصرفی ،آزمایشگاه، کنترل مواد و دیگر واحدهای درگیر قدردانی  و ابراز امیدواری کرد تا این موفقیت‌ها راهی برای تداوم شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در سال 1400 باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.