| کد خبر: 233423 |

◄ وبینار «بررسی آخرین تحولات روند صلح در افغانستان»

هفتمین نشست شنبه‌های صلح‌پژوهی با موضوع «بررسی آخرین تحولات روند صلح در افغانستان و بررسی نظریه صلح عادلانه به عنوان را حل خروج از بحران در افغانستان» برگزار شد.

تین نیوز

هفتمین نشست شنبه‌های صلح‌پژوهی با موضوع «بررسی آخرین تحولات روند صلح در افغانستان و بررسی نظریه صلح عادلانه به عنوان را حل خروج از بحران در افغانستان» با حضور کارشناسان حوزه اسلام و روابط بین‌الملل به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی جمعیت ندای صلح، در ابتدا دکتر بهرام زاهدی مدیر گروه افغانستان و پاکستان موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور با موضوع «بررسی آخرین تحولات روند صلح در افغانستان» سخنرانی کرد.

دکتر زاهدی با بیان اینکه در سال ۱۹۷۸ یک کودتای کمونیستی در افغانستان رخ داد و در پی آن جمهوری دموکراتیک افغانستان شکل گرفت گفت در این دوره مردم مسلمان افغانستان دست به قیام زدند و یک جهاد گسترده‌ای در سرتاسر کشور افغانستان علیه کمونیست ها ایجاد شد و بالاخره بعد از ۱۳ سال گروه‌های جهادی مسلمان موفق شدند دولت اسلامی افغانستان را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه بعد از تشکیل دولت اسلامی گروه‌های افغان وارد درگیری شدند و گروه‌های مختلف دست به اقدامات تجاوزگرانه زدند و هرج و مرج در افغانستان حاکم شد گفت در این دوران فرد طلبه‌ای بنام ملا محمد عمر به مقابله با این گروه‌ها  می‌پردازد و جنبشی علیه این اقدامات تجاوزگرانه رخ داد و کم کم حکومت طالبان شکل گرفت.

وی با اشاره به حادثه 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان برای استقرار صلح گفت با توجه به حضور دو دهه از حضور آمریکا در کشور افغانستان برای استقرار صلح عملا برنامه آنها با شکست مواجه شد و نهایتا به این نتیجه رسیدند که باید با طالبان مذاکره کنند، که نهایتا پس از 13 ماه روند مذاکرات صلح در قطر تصمیم به خروج آمریکا از این کشور گرفته شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه طرف‌های درگیر در افغانستان دریافتند که راه حل سیاسی بهترین راه حل جهت برقرای صلح و امنیت در این کشور است گفت در حال حاضر همه شرایط از نظر تئوریک برای تحقق صلح واقعی در افغانستان آماده است و در این راستا همه گروه‌ها و کشورهای منطقه باید برای استقرار صلح واقعی در افغانستان تلاش کنند و در این میان نیز باید مراقب فتنه‌گری آمریکا و فعال شدن هسته‌های داعش در این کشور بود.

همچنین سخنرانی دکتر سید محمد ساداتی نژاد مدیرعامل جمعیت ندای صلح با موضوع «بررسی نظریه صلح عادلانه به عنوان راه حل خروج از بحران در افغانستان» از دیگر بخش‌های این وبینار بود.

دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه یک تئوری زمانی کارساز است که بتواند تحولات  حوزه روابط بین‌الملل و همچنین نظام بین‌الملل را تبیین کند و اینکه آیا تحولات افغانستان و شکست استقرار صلح در این کشور را می‌توان  با نظریه صلح عادلانه تجزیه و تحلیل کرد یا نه گفت طبق نظریه صلح عادلانه از دو منظر اصول و مبانی می‌توان تحولات افغانستان را بررسی نمود.

وی با بیان اینکه طبق بحث مبنایی در نظریه صلح عادلانه هر طرحی می‌بایست مبتنی بر پیوند دین و سیاست و با هم بودن این دو باشد و اگر طرحی مبتنی بر پیوند دین و سیاست نباشد نمی‌تواند صلح عادلانه را محقق کند گفت بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان با هدف ریشه‌کن کردن تروریست و استقرار صلح همه برنامه‌های آنها به دلیل اینکه صلحی مبنی بر جدایی دین از سیاست را دنبال می‌کردند با شکست مواجه شد.

وی بر مبنای پیوند دین و سیاست، عدالت، اخلاق،  عقلانیت، مصلحت و ظلم‌ستیز محور بودن طرح‌ها و برنامه‌ها را از جمله مبانی نظریه صلح عادلانه دانست و گفت طی دو دهه حضور آمریکا در افغانستان طرح و برنامه‌هایی با این محوریت‌ها انجام نشد و انحراف در افغانستان ادامه پیدا کرد و صلح عادلانه تحقق نیافت.

وی همچنین مقابله با تروریست، اتحاد برای تحقق اهداف جامعه اسلامی، داشتن روحیه امت محور، پرهیز از تفرقه‌های قومی و مذهبی، مقابله با نظام سلطه و استکبار، مقابله با افراطی‌گری و خشونت، روحیه مقاومت و ایثارگری و عنصر استقلال را از جمله اصول نظریه صلح عادلانه برشمردند که در روند صلح در افغانستان رعایت نشد.

وی طبق نظریه صلح عادلانه نقش سازمان‌های بین‌المللی و حقوق‌بشری بدون سلطه قدرت‌های بزرگ، همکاری  همه قدرت‌ها و کشورها، تلاش در جهت برقراری عدالت در تمامیت افعانستان بین همه گروه‌ها و مذاهب، استفاده از دیپلماسی مبتنی بر صلح عادلانه، فرهنگ‌سازی در زمینه صلح، مقابله همه گروه‌ها با تروریست در افغانستان و تضمین برابری حقوق و امتیازها برای همه گروه‌ها در افغانستان را تنها راه حل خروج از بحران در افغانستان دانست.

وی همچنین وجود قدرت‌های بزرگ و سیاست‌های ظالمانه، توسعه نیافتگی نظام حقوقی جهانی، عدم رعایت حقوق‌بشر و کرامت انسانی، گسترش پدیده‌های ناقص صلح در منطقه، مدیریت ناعادلانه جهانی و ناکارامدی سازمان‌های بین‌المللی و حقوق‌بشری را  از جمله چالش‌های تحقق صلح عادلانه در افغانستان برشمرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.