| کد خبر: 233316 |

◄ هوشمندترین شهرهای جهان در بخش حمل و نقل

هوشمندسازی حمل و نقل طی یک دهه اخیر به مبحثی داغ در میان برنامه‌ریزان تبدیل شده است.

تین نیوز

امروزه مدیران شهرهای مختلف جهان در تلاشند با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا، شهرهایی هوشمند طراحی کنند که در آن، تامین سلامت و رفاه شهروندان در اولویت اهداف قرار دارد؛ هوشمندسازی حمل و نقل طی یک دهه اخیر به مبحثی داغ در میان برنامه‌ریزان تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، ویژگی‌های متفاوتی، شهرها را در لیست هوشمندترین نقاط دنیا قرار می‌دهد از اینترنت پرسرعت گرفته تا میزان بهره‌وری از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و سایر موارد مشابه شهرها را هوشمند می‌کند. مبحثی که اخیراً از محبوبیت بالایی در میان مدیران شهری برخوردار شده، هوشمندسازی حمل و نقل است تا از این طریق، امکان تردد ایمن و راحت‌تر را برای شهروندان و هوای پاک و سالم‌تر را برای شهر به ارمغان آورند. میزان هوشمندی شهرهای جهان اغلب بر اساس معیارهای متفاوتی سنجیده می‌شود که در این گزارش به معرفی هوشمندترین شهرهای جهان از حیث حمل و نقل پرداخته می‌شود.

حمل نقل هوشمند

سنگاپور

دولت سنگاپور در نظر دارد به هوشمندترین نقطه دنیا تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف تا کنون اقدامات متعدد و موفقیت‌آمیزی کرده است. اخیراً هوشمندسازی تردد بیش از هر مورد دیگری از محبوبیت در میان مقامات این شهر برخوردار شده و آن‌ها را به ایجاد تغییر بیشتر در سیستم‌های حمل و نقل سوق داده است در این راستا سنسورهایی در سراسر شهر قرار گرفته است که اطلاعات مربوط به پارک، ترافیک و میزان تردد را در هر لحظه به ثبت می‌رساند و در اختیار ناظران قرار می‌دهد.

بنیاد تحقیقات ملی در نظر دارد به زودی طرح "سنگاپور مجازی" را آغاز کند که در آن یک مدل شهر سه بعدی، مجهز به پلتفرم داده‌های مشترک به وجود می‌آید. طراحان شهری می‌توانند از این برنامه برای بهینه‌سازی مسیرهای حمل و نقل بهره گیرند ضمن این که شهروندان نیز قادر خواهند بود آن را برای شناسایی موانع موجود بر سر راه خود به هنگام رفت و آمد، مورد استفاده قرار دهند.

حمل نقل هوشمند

بارسلونا، اسپانیا

پایتخت کاتالونیا، با جمعیت بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، رویکردهای هوشمند متعددی را برای حفظ امنیت جوامع در حال تردد به کار گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پارک هوشمند و سیستم‌های ترافیکی برای نظارت بر تراکم اشاره کرد علاوه بر این سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل نیز به طور جدی مورد توجه مدیران بارسلونا قرار گرفته است که در این راستا، اتوبوس‌های هیبریدی جایگزین نوع قدیمی آن و دوچرخه‌سواری نیز از طریق ایجاد ۴۰۰ ایستگاه در سراسر شهر گسترش یافته است.

لندن، انگلستان

مدیران لندن، پایتخت انگلستان، قصد دارند با استفاده از تکنولوژی هوشمند مشکل ازدحام خودروها در خیابان‌ها را حل و دسترسی به محل پارک را برای رانندگان راحت‌تر کنند در این راستا تا کنون بودجه‌های زیادی هزینه شده و اغلب اتوبوس‌ها و ناوگان مترو با نوع جدید و هوشمند جایگزین شده است علاوه بر این برنامه‌های اشتراک دوچرخه و سرمایه‌گذاری در فناوری ترافیک از دیگر اقداماتی بوده که صادق‌خان، شهردار لندن، برای هوشمندسازی هر چه بیشتر تردد در شهر به کار گرفته است.

جالب است بدانید که مقامات پایتخت انگلستان اخیراً در تکنولوژی خودکار سرمایه‌گذاری کرده و به استفاده آزمایشی از اتوبوس‌های بدون راننده در شهر پرداخته‌اند تا از این طریق، بر هوشمندسازی بیشتر شهر بیفزایند.

حمل نقل هوشمند

سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا

سانفرانسیسکو شهری با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید که به علت وسعت بسیار کم و تپه‌های شیب‌دار خود، طی چند دهه اخیر به طور جدی با مشکل تراکم دست و پنجه نرم کرده است. اما خبر خوش این که مدیران شهر اخیراً در تلاش بوده‌اند با استفاده از فناوری هوشمند این مشکل را از میان بردارند و رضایتمندی را برای شهروندان به ارمغان آورند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مقامات برای هوشمندسازی تردد در این شهر به کار گرفته‌اند جایگزین کردن بلیط‌های قدیمی با نوع هوشمند آن بوده است تا از این طریق به تسهیل فرآیندهای حمل و نقل عمومی و پارک هوشمند کمک کنند و در نهایت مردم بتوانند آزادانه در سراسر شهر به رفت و آمد بپردازند.

حمل نقل هوشمند

اسلو، نروژ

شهردار پایتخت نروژ از طریق نصب ردیاب‌هایی برای شناسایی پلاک خودروها، به هوشمندسازی حمل و نقل در شهر پرداخته است که بر اساس آن میزان ترافیک در هر بخش شهر مشخص می‌شود علاوه بر این بیش از ۳۷ مایل مسیر دوچرخه‌سواری به شهر افزوده شده که این اقدام در گرایش هر چه بیشتر مردم به تردد سبز و به حداقل رساندن استفاده از وسایل نقلیه موتوری سهیم بوده است.

شهردار اسلو اهداف بسیاری را برای آینده شهر در نظر گرفته و قرار است با بهره‌وری هر چه بیشتر از فناوری حمل و نقل و کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن از طریق خودروها، پایتخت نروژ را به هوشمندترین شهر جهان تبدیل کند. ممنوعیت تردد وسایل حمل و نقل در مرکز شهر و طراحی دوباره کل شبکه از مهم‌ترین اقداماتی بوده که تا کنون در این زمینه انجام شده ضمن این که قرار است تا سال ۲۰۳۰ نیز انتشار گاز کربن از خودروها به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

1547716

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.