| کد خبر: 23317 |

توزیع قیر در شهرهای کوچک و دهیاری ها

تین نیوز | معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر كشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور گفت: در سال جاری نیز 300 هزار تن قیر در قالب دو قرارداد تامین شده كه بین شهرهای كوچك و دهیاری های كشور توزیع خواهد شد. در این زمینه نیز استان خوزستان در اولویت قرار می گیرد.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور هوشنگ خندان‌دل با بیان مطلب فوق در گردهمایی شهرداران، روسای شوراهای اسلامی شهر، دهیاران، و مدیران كل حوزه عمران در استان خوزستان خصوص تامین منابع و رسیدگی به كمبودها و كاستی‌های شهرداریها و دهیاری‌ها در كشور گفت: تلاش شده در این دوره در مسیر رو به بهبود قدم برداریم كه در این جهت اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است؛ یكی از این اقدامات تامین 5200 خودرو شامل آتش نشانی، حمل زباله و برخی ماشین آلات نیمه سنگین جهت ارائه خدمات است كه بین شهرهای كوچك و دهیاری ها توزیع خواهد شد.
 
معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور افزود: مقدمات تهیه خودروها انجام شده و در آینده‌ای نزدیك شاید تا دو یا سه ماه آینده تحویل خواهند شد و قطعا استان خوزستان در اولویت نخست توزیع این ماشین آلات قرار خواهد گرفت.
 
وی تأكید كرد: در توزیع منابع و جبران كمبود ها نباید تنها هزینه كرد باشد بلكه درست مصرف كردن منابع اهمیت بسیار دارد و در منظر مردم باید این موضوع شكل بگیرد كه اگرچه منابع اندكی وجود دارد ولی با دقت و مراقبت مورد استفاده قرار می گیرد.
 
معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور گفت: از جهت رسیدگی مالی به شوراها، شهرداریها، و دهیاریها كه دغدغه امروز شماست سعی می‌شود نسبت به سال گذشته حداقل منابعی كه در اختیار شما قرار می‌گیرد، دو برابر باشد و این موضوع هم در استان و هم در مركز پیگیری خواهد شد.
 
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور با اشاره به مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها گفت: این جابه جایی عظیم جمعیت بی‌شك تغییرات بزرگی را در حوزه روابط به وجود آورده است، بنابراین در این زمینه باید به گونه‌ای اقدامات خود را تدبیر كنیم كه این جابه جایی‌ها منجر به كاهش تولید به ویژه تولیدات زراعی نشود.
 
خندان‌دل در ادامه  اظهار كرد: یكی از مشكلات چنانچه مطرح شد، جا به جایی زیاد جمعیت طی این سال‌ها بوده است. در گذشته با مراجعه به آمارهای جمعیتی سخن از این بود كه 70 درصد جمعیت در روستاها و 30 درصد در شهرها زندگی می كنند اما امروز در گزارش‌ها شاهد این هستیم كه 70 درصد در شهرها و 30 درصد در روستا ساكن هستند.
 
وی عنوان كرد: علاوه بر جلوگیری از كاهش تولیدات زراعی به واسطه این جا به جایی‌ها، باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری كنیم كه جا به جایی جمعیت موجب تخلیه شهرهای كوچكتر و به ویژه شهرهای مرزی به نفع شهرهای بزرگ و در واقع در مركز كشور نشود.
 
وی راه حل خوب برای این مشكل را پیروی از سیاست های عدم تمركز عنوان كرد و افزود: در سیاست‌های عدم تمركز كه در دوره اخیر محور اصلی اقدامات توسعه گرایانه دولت و وزات كشور است، تلاش بر این است كه اولا رویه‌ها و سازوكارهایی كه وجود دارد به گونه‌ای ساماندهی شود كه زمینه تشویق مردم را به مهاجرت به مركز شهر و شهرهای بزرگ فراهم نكند و امكاناتی كه در اختیار شهرها قرار می گیرد در بهترین وجه به مصرف برسد.
 
معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور همچنین به حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ كشور اشاره كرد و افزود: اگر امروز مشاهده می كنیم كه شهرهای بزرگ با مشكل حاشیه نشینی و سكونتگاه های غیررسمی روبرو هستند این نشان‌دهنده آن است كه در اعمال سیاستهای عدم تمركز مشكلاتی وجود داشته است. اگر در اهواز، تهران و مشهد می بینیم بخش زیادی از جمعیت در حاشیه شهرها زندگی می كند باید بدانیم كه این پیامد اعمال یك سیاست نادرست است و این سیاست در بلندمدت منافع كشور را تامین نخواهد كرد.
 
خندان‌دل گفت: در این زمینه باید به گونه‌ای رفتار كنیم كه امید به زندگی و جذابیتهای زندگی در شهرهای كوچك افزایش یابد.
 
معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور عنوان كرد: بخشی از این سیاست معلول آن است كه منابع مالی را در مناطق حاشیه مصرف كنیم. این سوال وجود دارد؛ آیا منابعی كه در اختیار ما قرار می گیرد به بهترین وجه استفاده می شود؟ دقت داشته باشید از منابعی كه در اختیار دارید باید در بهره‌ورانه‌ترین حالت ممكن استفاده كنید.
 
خندان دل افزود: اساس اولویت اداره جوامع به وسیله شوراها را درست مصرف كردن منابع تشكیل می دهد. از آنجا كه بزرگترین پشتیبان شما مردم هستند، اگر در مصرف منابع و حفظ و نگهداری امكانات موجود دقت لازم را به خرج دهید، روز به روز حمایت‌های مردمی افزایش یافته و می‌توانید از طریق جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع، كارهای بهتری انجام دهید.
 
وی گفت: بیشتر مواقع شاهد آن هستیم كه پروژه‌هایی اجرا می‌شوند اما این پروژه ها در زمانهایی بسیار كوتاه تر از آنچه كه به طور طبیعی باید عمر كنند، تخریب می‌شوند كه این بازتاب خوبی در مردم به وجود نمی‌آورد.
 
معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور اظهار كرد: در جهت درست مصرف كردن منابع باید از گسترش بی‌رویه تشكیلات شهرداریها و دهیاری‌ها اكیدا جلوگیری كرد. افزایش جمعیت كاركنان چند مشكل ایجاد می‌كند؛ یكی اینكه تا چشم بر هم بزنید تمام وجوهی كه در قالب بودجه در اختیار شما قرار می‌گیرد برای حقوق كاركنان صرف می‌شود؛ دوم اینكه پرسنل زیاد مانع كار همدیگر می‌شوند و از همه مهم‌تر ممكن است زمینه فساد نیز در این شرایط فراهم شود.
خندان دل در ادامه به مشكلات تغییر كاربری اراضی اشاره كرد و گفت: درباره تغییرغیرقانونی كاربری اراضی ، باید بسیار دقت و مراقبت كرد. به خصوص در دهیاریها كه گزارش‌های بسیار نگران كننده‌ای در این باره به وزرات كشور رسیده است. وزارت كشور و دولت نیز در تلاش در جهت مقابله با این رویه ناصواب است. به هیچ‌وجه نباید اراضی زراعی و مراتع جنگلی قربانی طمع منفعت طلبانه گروهی قرار گیرد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.