| کد خبر: 232999 |

قانون یک بام و دوهوای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما

در شرایطی که سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی مسئولیت بررسی و تعیین دامنه نرخی بلیت پروازهای داخلی را بر عهده دارند که به مردم اجحافی نشود، قانون دست این سازمان را با تاکید بر آزادسازی کامل نرخ در این زمینه بسته است.

تین نیوز

در شرایطی که سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی مسئولیت بررسی و تعیین دامنه نرخی بلیت پروازهای داخلی را بر عهده دارند که به مردم اجحافی نشود، قانون دست این سازمان را با تاکید بر آزادسازی کامل نرخ در این زمینه بسته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، درحالی بیش از دو هفته از افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی گذشته که البته بدون اخذ هیچگونه مصوبه قانونی از شورای عالی هواپیمایی اتفاق افتاده است و مردم نسبت به این گرانفروشی بلیت هواپیما انتقاد دارند. به نظر می‌رسد کاری از دست متولیان امر در سازمان هواپیمایی کشوری بر نمی‌آید چرا که اساسا قانون با وجود پیش‌بینی شورایی برای تعیین نرخنامه پروازهای داخلی، در جای دیگری دست مسئولان را برای قیمت‌گذاری بسته است و عملا تکلیف این سازمان معلوم نیست.

شاید به همین دلیل است که با وجود انتقاد مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و حتی شخص وزیر راه و شهرسازی نسبت به افزایش قیمت غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما، تا کنون این نرخ‌های غیر قانونی به قیمت سابق بازنگشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایرلاین‌ها پاسخگوی گرانفروشی نیستند

هشدار سازمان هواپیمایی به واسطه گرانِ فروش بلیت هواپیما

قانون از سویی به سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه داده تا از رقابت مضر در حوزه فروش بلیت هواپیما به زیان مردم جلوگیری کند و اساسا شورای عالی هواپیمایی به همین سبب راه‌اندازی شد و از سوی دیگر در ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور آمده است که نرخ گذاری بلیت هواپیما باید به صورت کامل آزادسازی شود.

در ماده الف این قانون اینگونه نوشته شده که «دولت مجاز است نسبت به برقراری پرواز و جابجایی کالا و مسافر از طریق شرکت‌های داخلی و خارجی متناسب با میزان تقاضای حمل و نقل بین‌المللی از خارج کشور به یک فرودگاه بین المللی داخلی کشور و بالعکس اقدام نماید.»

همچنین در بند ب این ماده قانونی آمده است که «دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام نماید و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی نمودن نرخ آنها اقدام کند.»

با این وضعیت تکلیف سازمان هواپیمایی کشوری مشخص نیست و به نظر می‌رسد که یک بام و دوهوای آن‌ها در برخورد با این تخلف آشکار ایرلاین‌ها به همین دلیل است. بنابراین نمایندگان مجلس شواری اسلامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در برخورد با این مسئله، ابتدا باید گره‌های قانونی را بردارند تا بتوان در ادامه نسبت به این مسئله تصمیم‌گیری درستی انجام داد و با متخلفان و سودجویان برخورد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.