| کد خبر: 232992 |

جزئیات پرداخت خسارت به بازماندگان هواپیمایی اوکراینی

مقام آگاه صنعت هوانوردی گفت: هیچ دعوایی علیه ایران در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی در دادگاههای بین المللی اقامه نشده و حکم دادگاه کانادایی نیز اساسا باطل است.

تین نیوز

مقام آگاه صنعت هوانوردی گفت: هیچ دعوایی علیه ایران در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی در دادگاههای بین المللی اقامه نشده و حکم دادگاه کانادایی نیز اساسا باطل است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، یک مقام آگاه در صنعت هوانوردی درباره آخرین وضعیت حقوقی پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: هیچ دعوایی در مجامع حقوقی بین‌المللی تشکیل نشده و هیچ مأمنی هم برای این موضوع وجود ندارد.

وی با تأکید بر پیچیدگی‌های تخصصی حقوقی در دعاوی بین‌المللی گفت: از آنجایی که در دادگاه‌های بین‌المللی، شکایت دولت‌ها علیه دولت مطرح می‌شود، و هیچ دولت خارجی از دولت جمهوری اسلامی ایران شکایت نکرده است، ادعاهای مطرح شده مبنی بر طرح شکایت از ایران در مجامع بین‌المللی تکذیب می‌شود.

وی ادامه داد: تنها اتفاقی که افتاده این است که دادگاهی در اتاوای کانادا رأیی علیه ایران صادر کرده که از اساس باطل است. این دادگاه صلاحیت رسیدگی به شکایت علیه حاکمیت یک کشور را ندارد و کشورها مصونیت قضائی دارند؛ ضمن اینکه این دادگاه هیچ ادله‌ای اقامه نکرده و قاضی پرونده تنها گفته است که با کنار هم گذاشتن احتمالات به این نتیجه دست یافته‌ایم.

این مقام آگاه درباره اظهارنظر سفیر ایران در اوکراین که گفته بود اجماع ۴ کشور ذی مدخل در پرونده سانحه سقوط را به رسمیت نمی‌شناسیم افزود: این ۴ کشور در فضای بین‌الملل اعلام کرده‌اند که نامه‌ای به ایران داده و مطالباتی از کشورمان داشته‌اند؛ آنها برای خودشان یک گروه درست کرده‌اند که ایران آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی یادآور شد: ایران به تعهدات خودش پایبند است و با کشورهایی که به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارند، همکاری هم می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد از آنجایی که کانادا به واسطه رأی صادره از دادگاه مذکور، دشمنی عیان خود با ایران را آشکار کرده، طبیعی است ایران هم از گروهی که کانادا با ۳ کشور دیگر مرتبط با پرونده سانحه سقوط هواپیما ایجاد کرده، استقبال نکند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت جبران خسارت مصوب هیئت دولت تصریح کرد: پرونده‌های زیادی در ستاد جبران خسارت جان باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی تشکیل شد و تعداد زیادی از بازماندگان و وراث جان باختگان، دریافت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار را درخواست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون به بازماندگان ۴ جان باخته این سانحه، خسارت پرداخت شده و قرار است روند اعطای خسارت به بازماندگان تسریع شود.

بیشتر بخوانید:

تیم جرم‌شناسی کانادا: حادثه هواپیمای اوکراینی «عامدانه» نبود

هشدار مقام وزارت خارجه در مورد سیاسی کردن سانحه هواپیمای اوکراینی

این فعال صنعت هوانوردی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی قضائی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: مطابق اطلاعات منتشر شده، کیفرخواست، نهایی و به دادگاه ارسال شده است؛ ۳ قاضی در حال رسیدگی به پرونده و مطالعه آن هستند؛ جلسات دادگاه هم هر زمان که آماده رسیدگی شود، آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: بازماندگان و اولیا دم بیش از ۱۰۰ تن از جان باختگان این حادثه، شکایات خود را تقدیم دستگاه قضائی کرده‌اند و همراه با وکلای خود، در جریان رسیدگی به پرونده قرار می‌گیرند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.