| کد خبر: 232921 |

◄ انباشت کالاهای تولیدی و وارداتی؛ چرا رانندگان به بندر امام نمی روند؟

از طرفی مشکلاتی همچون ناامنی در طول مسیر و حتی خود پایانه، نبود امکانات رفاهی و استراحتگاه، صفوف طولانی انبارها، باسکول ها و خروجی و بی نظمی های ناشی از عدم نظارت گارد انتظامی و... رغبت را از رانندگان گرفته و ترجیحاً مسیرهای دیگر را جایگزین نموده اند.

تین نیوز

در حالی که مسئولان دولتی از کمبود ناوگان حمل کالا و انباشت کالا در بندر امام خبر داده اند یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا معتقد است حمل و نقل به مثابه بیماری شده است که به بیمارستانی مراجعه کرده که دکتر ندارد، پرستارش آموزش ندیده، دارو‌هاش فاسد شده و رئیس بیمارستان هم مسئولیت نمی‌پذیرد.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند افزود: در واقع این که وضع بیمار حاد شده به دلیل سختی درمان نیست، بلکه به خاطر ناکارایی بیمارستان و کادر درمان آن است.

وی با بیان این که با بینش اقتصادی صحیح، می توان اوضاع حمل و نقل را به سرعت بهبود داد، عنوان کرد:  بینش اقتصادی درست یعنی اینکه مسئولان دولتی و دیگر تصمیم سازان در ارگان های مختلف درک کنند پایین نگهداشتن نرخ حمل به شیوه دستوری، ارزانی به همراه ندارد.

بیشتر بخوانید:

او خاطرنشان کرد: واضح است پایین نگهداشتن دستوری نرخ حمل، واکنش سرمایه گذاران اصلی این بخش و همچنین کاهش رغبت به فعالیت در یک مسیر را به همراه دارد و نتیجه همان می شود که طی با گذشت حدود  چهار ماه از سال جدید بیش از ۲۰ مورد فراخوان اعزام ناوگان از طرف دستگاه های دولتی اعلام شده اما همچنان صاحبان کالا از کمبود ناوگان گلایه مند هستند.

این راننده کامیون، با تاکید بر این که اغلب صاحبان کالا برای تسریع حمل محموله های خود باید کرایه ای بیش از نرخ مصوب پرداخت کنند، گفت: در واقع این مبلغ بیشتر که رانندگان مطالبه می‌کنند، همان مبلغی است که به خاطر نرخ دستوری در مسیر رفت از آنها ضایع شده است.

وی افزود: وقتی مدیران استانی با امضاهای طلایی برخلاف نص صریح قانون اساسی (اصل ۴۰) نرخ حمل قانونی بر مبنای تن کیلومتر را دست کاری و موجبات زیان رانندگان را فراهم می کنند نباید انتظار همکاری بیش از این، از رانندگان و کامیونداران داشته باشند.

خیرمند ادامه داد: اکثر کالاهای اساسی از مبدأ بندر امام خمینی بارگیری می شود، این بندر از لحاظ شرایط جغرافیایی از هر طرف که رانندگان تردد کنند دارای مسیرهای صعب‌ العبوری است که به مراتب باعث فشار و استهلاک مضاعف بر کامیون ها می شود و در نتیجه هزینه های حمل را افزایش می دهد اما صاحبان کالاهای صادراتی با چراغ سبز برخی مدیران استانی تقریباً نرخ تمامی کالاها به سمت بندر امام را به نزدیک نصف حق قانونی تقلیل داده اند و همین امر موازنه درآمد به هزینه را بر هم زده و مانع صرفه اقتصادی برای مالکان شده است.

او تاکید کرد: از طرفی مشکلاتی همچون ناامنی در طول مسیر و حتی خود پایانه، نبود امکانات رفاهی و استراحتگاه، صفوف طولانی انبارها، باسکول ها و خروجی و بی نظمی های ناشی از عدم نظارت گارد انتظامی و... رغبت را از رانندگان گرفته و ترجیحاً مسیرهای دیگر را جایگزین نموده اند.

به گفته وی، با ژرف نگری در خصوص روند حمل بار از مبدأ بندرعباس این نکته مشخص می شود که رغبت حمل بار از مبدأ بندر عباس بیشتر از بندر امام است بنابراین مسئولان می توانند جهت تسریع در امر تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی بخشی از آن را به این بندر منتقل نمایند.

به گزارش تین نیوز، خیرمند افزود: نکته دیگر این که بسیاری از صاحبان عمده کالا با اینکه ظاهراً از کمبود ناوگان گلایه مندند این است که اما خود آنان تلاشی در راستای جذب ناوگان ندارند.

او افزود: در بسیاری مواقع انبارهای کالا (عموما دولتی) فقط تا ساعاتی از روز اقدام به تخلیه می کنند و شب ها و روزهای تعطیل رانندگان باید ساعت ها در انتظار بمانند و متاسفانه با قوانین صرفاً تعیینی (بدون ضمانت اجرا) هم نمی‌توانند حق توقف خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: بنابراین با اطلاع از این موضوع نه تنها افرادی که یک بار چنین شرایطی را تجربه کردند بلکه دیگر رانندگان نیز رغبتی به حمل چنین کالاهایی را ندارند که می طلبد اگر واقعاً اراده ای برای حل کالای اساسی وجود دارد، تخلیه و بارگیری و انجام عملیات ترخیص در هر 2 طرف به صورت شبانه روزی انجام گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سلمان 0 0

    با سلام بنده خودم راننده کامیون و خط بندر امام هم کار میکنم ولی از روی اجبار مالک کامیون .واقعا که اسکله بندرامام هیچ منصفی را به چشم ندیده و همه مسولین از انبار ها باسکول ها و ورودی و خروجی اسکله هیچ بویی از انسانیت نبرده اند