| کد خبر: 232847 |

نگاهی به عملکرد مدیریت شهری در توسعه زیر ساخت های فرهنگی

◄ عطر خوش فرهنگ

فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها به عنوان مهم‌ترین زیرساخت های شهری نقش مهمی در در ارتقای سطح تعاملات جامعه و رشد فکری و فرهنگی افراد ایفا می‌کنند.

تین نیوز

قزوین، سارا غلامی- فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها به عنوان مهم‌ترین زیرساخت های شهری نقش مهمی در در ارتقای سطح تعاملات جامعه و رشد فکری و فرهنگی افراد ایفا می‌کنند.

خانه های فرهنگ نوعی سرمایه گذاری برای نسل آینده و مامنی برای دانش آموزان و و جوانان است. چند منظوره بودن ارائه خدمات در خانه های فرهنگ و ایجاد جذابیت های فرهنگی مهمترین رسالتی است که این مراکز بر عهده دارند. در این میان شهرداری‌ها علاوه بر رسالت اصلی خود که انجام امور خدماتی عمرانی است باید به امور فرهنگی و ارتقای نیز آن توجه جدی داشته باشد. شهرداری قزوین نیز در سال های اخیر با ایجاد زیرساخت های فرهنگی و توزیع عادلانه این فضاها در سطح شهر قزوین و مناطق کمتر توسعه یافته ناصرآباد، چوبیندر، خیرآباد و مشعلدار و سایر نواحی کم برخوردار گام های موثری در جهت توسعه شهری و ارتقای فرهنگ جامعه و به دنبال آن جلب رضایت شهروندان برداشته است.

توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی رویکرد شهرداری قزوین

اصغر بهنام زاده، مدیر منطقه یک شهرداری قزوین در خصوص فضاهای فرهنگی در این منطقه به «پیام شهر» می‌گوید: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر قزوین سرانه فضاهای فرهنگی افزایش چشمگیری داشته است، خانه های فرهنگ رز، در انتهای خیابان راه آهن و خانه فرهنگ شهید محمد منتظری با هزینه 90 میلیارد ریال در سال های 97 و 99 در محلات کمتر توسعه شهر به بهره برداری رسیده است.  

بهنام زاده با بیان اینکه توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی به خصوص در نواحی کم برخوردار زمینه توسعه در این محلات را فراهم می کند، اظهار می دارد: در نواحی منفصل دانش و ناصرآباد، چوبیندر، خیرآباد، مشعلدار و شهرک شهید بهشتی خانه های فرهنگ در حال احداث است که در صورت تامین اعتبار پی بینی می‌شود خانه‌های فرهنگ ناصر آباد و چوبیندر تا پایان نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد.

بهنام زاده هدف از اجرای این پروژه‌ها را افزایش سرانه فضاها و مکانهای فرهنگی ذکر می‌کند و می گوید: توسعه محلات کمتر توسعه یافته، ارتقای فرهنگ عمومی محلات و نواحی منفصل شهری، پر کردن اوقات فراغت جوانان از مهم‌ترین اهداف ساخت فضاهای فرهنگی در این منطقه به شمار می‌رود.

WhatsApp Image 2021-07-03 at 10.21.27 AM

غنای فرهنگی شهروندان از برنامه‌های منطقه دو شهرداری

سلیمان بهرامی سرپرست منطقه دو شهرداری قزوین هم با بیان اینکه غنای فرهنگی شهروندان یکی از مهمترین برنامه‌های این منطقه در سال‌های اخیر بوده است، اظهار می دارد: احداث دو فرهنگسرای کیمیای نهم و هادی آباد به منظور توسعه زیرساخت های فرهنگی در سطح منطقه دو برنامه ریزی شده است که البته فرهنگسرای کیمیای نهم در ماه‌های پایانی سال 99 به بهره برداری رسیده و زیرساخت های فرهنگی شهرک عارف را ارتقا بخشیده است.

بهرامی می افزاید: فرهنگسرای هادی آباد از دیگر پروژه‌هایی است که در محله قدیمی هادی آباد به منظور احیای بافت فرسوده  با پیشرفت فیزیکی 45 درصد در حال احداث است.

نقش فرهنگسراها در پویایی فرهنگی جامعه

اما محمد ابراهیم عصارزاده مدیر منطقه سه شهرداری قزوین هم به«پیام شهر» می‌گوید: فرهنگسراها از زیرساخت‌های مهم فرهنگی است و در پویایی فرهنگی جامعه نقش مهمی و تأثیرگذاری دارد.

این مسئول در خصوص مراکز فرهنگی این منطقه اظهار می‌دارد: فرهنگسرای مینودر با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان به مساحت 5 هزار متر مربع  با پیشرفت فیزیکی 25 درصد در حال احداث است که امیدواریم در صورت تزریق بودجه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی همچنین تجهیز و بازسازی خانه فرهنگ یاس را از دیگر اقدامات منطقه سه شهرداری قزوین در راستای تقویت و توسعه زیرساخت های  فرهنگی برشمرد.

مدیر منطقه سه شهرداری قزوین با اشاره به اهمیت و ضرورت احداث خانه های فرهنگ به ویژه در نواحی کمتر توسعه یافته می گوید: در نواحی منفصل شهری نجف آباد، وثوق آباد، عظیمیه و سایر نواحی کم برخوردار که فاقد فرهنگسرا است باید برای احداث خانه های فرهنگ مناطق برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

WhatsApp Image 2021-07-03 at 10.21.28 AM

فعایت 26 مرکز آموزشی و فرهنگی در چهار سال اخیر

 محمد در افشانی معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری قزوین نیز با بیان اینکه 26 مرکر آموزشی و فرهنگی در چهار سال اخیر به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین در قالب مراکز سازمانی و با مشارکت بخش خصوصی به ارائه خدمات به شهروندان پرداخته است  و دو مرکز نیزآماده بهره برداری است، می گوید:

برنامه های متعددی در مراکز آموزشی و فرهنگی در حوزه کودک،کتابخوانی، اجتماعی، آموزشی، برنامه های محله ای، شهروندی،کارگاه‌های آموزشی، مناسبت های ملی و مذهبی، سلامت، کارآفرینی و حمایت از زنان سرپرست خانوار، برگزاری دو جشنواره بزرگ فرهنگ شهروندی و ..  در راستای توسعه فرهنگ شهروندی و رفاه اجتماعی انجام می شود.  

وی با بیان این مطلب که شهرداری قزوین در چند سال اخیر فعالیت های فرهنگی گسترده ای در راستای افزایش تعاملات اجتماعی و تأمین رفاه شهروندان انجام داده است، اظهار می دارد:  فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در قالب مسابقات مختلف، برگزاری دوره های آموزش شهروندی، تشکیل کلاس های آموزشی با موضوعات فضای سبز، ترافیک، پسماند، همسایه مداری در قالب مسابقات. همچنین تجهیر کتابخانه در خانه های فرهنگ، فرهنگسرا ها و  برنامه اتوبوس کتاب با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی و تشویق کودکان به مطالعه و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، درسطح محلات انجام می شود.

در افشانی همچنین برگزاری جشنواره و برپایی نمایشگاه با موضوعات مختلف، جنگ های شادی وآموزشی، همچنین برگزاری دوره‌ها و کارگاه های فرهنگی و هنری با موضوعات آسیبهای اجتماعی، فرزند پروری، طلاق، اعتیاد و مشاوره جهت رفع مشکلات محله  را از دیگر  اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین برای رفاه و پرکردن اوقات فراغت شهروندان به ویژه در فرهنگسراهای مناطق کمتر توسعه یافته عنوان کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.