| کد خبر: 232781 |

یک مقام صنفی:

◄ رانندگان تاوان سوء مدیریت برخی مسئولان را می پردازند

اگر ریشه یابی و آسیب شناسی شود، هر یک از موضوعاتی که دلیل حادثه شناخته می شود از کوتاهی مسئولان مربوطه است که در وظایف قانونی و نظارت خود کوتاهی کرده اند نه راننده و در واقع در ایران راننده تاوان کوتاهی و سوء مدیریت بعضی از مسئولان را می پردازند.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌ های یخچال‌ دار استان تهران معتقد است در ایران رانندگان عمومی، تاوان کوتاهی و سوء مدیریت بعضی از مسئولان را می پردازند.

به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی این مطلب را به دنبال وقوع حوادث اخیر اتوبوس های مسافربری که موجب توجهبیش از پیش افکار عمومی به موضوع تصادفات رانندگی شده است، بیان کرد و گفت: مسئولیت حوادث جاده ای در ایران بر عهده کدام ارگان، سازمان یا شخص است؟ سازمان راهداری، پلیس راهور ناجا، خودروسازان،  مجموعه دولت و مجلس یا راننده؟

وی افزود: متاسفانه همه مسئولانی که در حوادث جاده ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم دخیل و مسئول هستند، به محض وقوع حادثه به خصوص حوادثی که افکار عمومی جامعه نسبت به آن حساسیت بیشتری از خود نشان می دهد، خود را کنار کشیده و به گونه ای برخورد و اظهار نظر می کنند که گویا خودشان هیچ نقشی در این حوادث نداشته و مقصر نیستند.

بیشتر بخوانید:

او عنوان کرد: این دسته از مسئولان هر چه مسئولیت بیشتری داشته باشند جبهه گیری شدید تری هم می کنند، حتی قبل از صدور نظر کارشناسی پلیس و مراجع قضایی حکم محکومیت و ابطال پروانه فعالیت و منشاء درآمد خانواده راننده را صادر می کنند.

خانعلی تاکید کرد: در ایران بهترین و ساده ترین کار برای فرار از قبول مسئولیت از نظر مسئولان مقصر جلوه دادن راننده بی دفاع و بی پناه است، حال آن که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در صورت بروز حادثه کارشناسان متخصص و مجرب متعدی از ارگان های مختلف از صحنه تصادف بازدید به عمل می آورند و هر کدام نسبت به حوزه تخصصی خود موضوع را ارزیابی و در گزارش خود ضمن رعایت اصل بی طرفی اظهار نظر نموده و تقصیر هر بخش در حادثه را به نسبت درصد دقیق مشخص می کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌ های یخچال‌ دار استان تهران افزود: در کدامیک از حوادث جاده ای ایران، ارگان ها ، سازمان های دولتی و مسئولان را در بروز حوادث مقصر شناخته اند؟

وی تاکید کرد: در کشوری که سازمان مسئول، بر خلاف عنوان و مسئولیت ذاتی خود که حفظ و نگهداری جاده است نسبت به نگهداری جاده ها بی تفاوت است و در هنگام ساخت، جاده ها ارتباط خوبی با پل،  تونل،  زاویه مهندسی پیچ ها و شیب مجاز ندارند، در کشوری که سازمان راهداری و پلیس راهور آن با کار علمی و کارشناسی رابطه خوبی ندارند، در کشوری که به بهانه حمایت از تولید کننده، صادر کننده، صاحبان کالا، شرکت های حمل اجازه حمل بار بیش از ظرفیت مجاز را به ناوگان باری می دهند و جاده ها را تخریب می کنند، آیا هیچ ارگانی در انجام وظایف خود کوتاهی و قصوری نکرده و فقط راننده مقصر است؟

او ادامه داد: در کشوری که سازمان راهداری آن بخشنامه کارشناسی شده ابعاد و اوزان وزیر راه و شهرسازی را که سال 97 صادر شده است، اجرا نکرده و از ابتدای سال 97 آن را مسکوت گذاشته و به آن عمل نمی کند و با این ترک فعل موجب تضییع حقوق عامه و وارد آمدن خسارات جانی و مالی به مردم و ضرر و زیان مالی هنگفتی به بیت المال شده و ناوگان عمومی را زودتر از موعد فرسوده و اسقاط کرده است، در کشوری که مهندسان و پیمانکاران جاده ساز آن در انتخاب مسیر به جای استفاده از معیارهای روز هنوز ادامه دهنده راه و مسیر چهار پایان و جاده های مال رو قدیم هستند، آیا هیچ ارگانی در انجام وظایف خود کوتاهی و قصوری نکرده و فقط راننده مقصر است؟

به گزارش تین نیوز، خانعلی گفت: در کشوری که فرمول زیرسازی و جاده سازی آن به شکل یک قرن گذشته است که یک گریدر جهت تسطیح خار شترها را از روی زمین جمع کرده بعد تانکی آب روی زمین می ریزند و بعد غلتکی زده می شود و بعد هم آسفالت ریخته می شود، در کشوری که به جای زدن پل و تونل، وسیله نقلیه بالاجبار باید از دامنه تا قله کوه بالا رفته و باز گردند و از داخل روستاها و شهرک های مسکونی عبور کنند، آیا هیچ ارگانی در انجام وظایف خود کوتاهی و قصوری نکرده و فقط راننده مقصر است؟

وی عنوان کرد: در کشوری که بعضی از مسئولان آن بدون هیچ گونه اطلاعات فنی و کارشناسی اظهار نظر می کنند و به بهانه تحریم، ولی در اصل در راستای حمایت از قشر خاصی، راننده را مجبور به خرید و استفاده از تولیدات داخلی که همانا ناوگان چینی بی کیفیت مونتاژ  شده و قطعات غیر استاندارد و بی کیفیت چینی است می کنند، آیا هیچ ارگانی در انجام وظایف خود کوتاهی و قصوری نکرده و فقط راننده مقصر است؟

او تاکید کرد: اگر ایران هنوز حمل و نقلی دارد، به برکت استاندارد و کیفیت محصولاتی است که در گذشته از کشورهایی که در تولیدات شان کیفیت حرف اول را می زنند وارد ایران شده است، وگرنه اگر به کشور چین و ناوگان چینی بود الان هیچ حمل و نقلی نداشتیم.

وی با طرح این پرسش که به نظر مسئولان، نقش راه و جاده و شکل هندسی و تابلوها در بروز حوادث و تصادفات جاده ای چند درصد است، گفت: نقش ناوگان، فرسودگی، محصولات، قطعات، لوازم و لاستیک چینی بی کیفیت در این حوادث چند درصد است؟ نقش عملکرد پلیس راهور در این حوادث چند درصد است؟ آیا همه ارگان ها بر اساس وجدان کاری و قانون،  وظایف محوله قانونی خود را به نحو احسن انجام داده اند و هیچ ارگانی در انجام وظایف خود هیچ کوتاهی و قصوری نکرده و فقط راننده مقصر است؟

به گزارش تین نیوز، خانعلی عنوان کرد: اگر بخواهیم علمی، کارشناسی، وجدانی و دقیق به موضوع حوادث جاده ای نگاه و درصد تقصیر و مقصر را شناسایی کنیم، در موضوع بروز حوادث جاده ای مسئولان بالاترین درصد و رانندگان پایین ترین درصد تقصیر را دارند.

وی افزود: زیرا اگر ریشه یابی و آسیب شناسی شود، هر یک از موضوعاتی که دلیل حادثه شناخته می شود از کوتاهی مسئولان مربوطه است که در وظایف قانونی و نظارت خود کوتاهی کرده اند نه راننده و در واقع در ایران راننده تاوان کوتاهی و سوء مدیریت بعضی از مسئولان را می پردازند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 1 0

    این یک قانون نانوشته هست که هر اتفاقی بیفته حتی سقوط هواپیما ، ابتدا خلبان رو مقصر اصلی معرفی میکنند

  • راننده 1 0

    این همه راننده درجاده های خراب جان خود راازدست می دهند بیمه شان راباربریها بالا می کشند سختی کاروجود ندارد راننده واحد باهشت ساعت کار درروز سختی کاردارد ولی راننده که شب وروز سرما گرما دربیابان است سختی کارشامل حالش نمی شود این همان عدالت درحرف است ولی درعمل هیچ

  • ناشناس 0 0

    زمانیکه ملاک انتخاب و انتصاب افراد در مسئولیتهای مختلف نه تخصص بلکه تعهد و ابراز وفاداری به نظام باشد و در میان متعهدین ، متخصص یافت نشود، هر منافق فرصت طلب نالایقی فریاد وفاداری بلند سر میدهد و بخش بزرگی از معضلات کنونی حاصل همین دیدگاه است.