| کد خبر: 23266 |

گردشگری یک روزه پررونق نمی​شود

تین نیوز | روز جهانی گردشگری كه در سال‌های گذشته به مدت یك هفته در كشور برگزار می‌شد، امسال تنها یك روز به آن اختصاص داده شده است. این جشنواره با محورهای گردشگری و مدیریت جهانی، گردشگری و عزم ملی، گردشگری و جوامع محلی، گردشگری و فضای مجازی، گردشگری و حمل و نقل، گردشگری و خانواده، گردشگری و فرهنگ، گردشگری و خلاقیت، گردشگری و اقتصاد، گردشگری و رسانه و... امروز برپا شد.

مبنا بر این بود تا از نظرات كارشناسان، سخنرانان و مقالات ارسالی استفاده شود. جشنواره ملی گردشگری با هدف ایجاد فرصت برای نهادهای خصوصی و دولتی برپا شده است تا ظرفیت‌های گردشگری خود را معرفی كنند. به همین منظور  در راستای جشنواره، نمایشگاهی برپاست تا آثار ارسالی در این زمینه به نمایش گذاشته شود. این در حالی است كه به گفته كارشناسان وضعیت گردشگری در كشور مطلوب نیست و نیاز به سازماندهی و برنامه‌ریزی بلندمدت، میان مدت و كوتاه‌مدت دارد.

اردشیر عروجی كه این روزها به عنوان كارشناس گردشگری مشغول به فعالیت است و در گذشته مدیركل دفتر برنامه‌ریزی آمار و اطلاعات و مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كشور بود درباره جشنواره ملی گردشگری به مناسبت روز جهانی جهانگردی می‌گوید: «همانطور كه می‌دانید در ایران، روز جهانی گردشگری به مدت یك هفته برگزار می‌شد اما از آنجایی كه در آن یك هفته برنامه‌ها روند تكراری به خود می‌گرفت و خروجی مطلوبی نداشت؛ به همین دلیل، مانند سایر كشورها به یك روز تبدیل شد.» او ادامه داد: «هدف از برگزاری چنین روزی تنها به خاطر یادآوری اهمیت گردشگری در كشورهاست. بر این اساس چون صرفا یك یادآوری است طبیعتا نمی‌توان در یك روز یا یك هفته به گردشگری رونق تزریق كرد.»
 
گردشگری وضعیت مطلوبی ندارد
این كارشناس گردشگری با اشاره به اینكه هر سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وضعیت مطلوبی بهره‌مند نیستند و دارای مشكلات زیادی‌اند، بیان می‌كند: «مشكلات در سه بخش سازمان دیده می‌شود. البته نمی‌توان منكر این موضوع شد كه وضعیت نسبت به سال‌های گذشته؛ وضعیت بهتری است. اما با توجه به پتانسیلی كه كشور دارد از حد مطلوب فاصله زیادی داریم.» به گفته عروجی ایجاد برنامه منسجم بلندمدت، میان مدت و كوتاه‌مدت می‌تواند تاثیر مثبتی پیشرفت صنعت گردشگری كشور داشته باشد: «در بخش گردشگری لازم است حتما یك برنامه راهبردی توسعه گردشگری داشته باشیم كه به صورت برنامه بلندمدت 25 ساله مشخص شود. سپس در یك مقطع میان مدت  5 ساله در راستای برنامه بلندمدت برنامه‌ریزی صورت بگیرد. بعد از آن به صورت سالانه برنامه‌های كوتاه‌مدت، اجرایی، عملیاتی و طراحی شود تا با اجرایی كردن این برنامه‌ها به اهداف برنامه بلندمدت دست پیدا کنیم. متاسفانه می‌بینیم كه در حال حاضر در همین زمینه كوتاهی شده است. هرچند برنامه‌های متعددی برای سازمان طراحی شده اما این برنامه‌ها به صورت اجرایی درنیامده و در سازمان برنامه‌های اجرایی دیده نمی‌شود.»
 
تعامل با سایر كشورها مساوی با رونق گردشگری
به اعتقاد مشاور سابق رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشكلات عمده‌ای در بخش گردشگری كشور وجود دارد كه یكی از مهم‌ترین نكاتی كه باید گردشگری كشور به آن توجه كند و باعث رونق آن می‌شود، بحث تعامل با سایر كشورهای دنیاست . وی می‌گوید: «تا وقتی كه با كشورهای دنیا تعامل نداشته باشیم و تعداد گردشگر كم باشد؛ گردشگری هرگز رونق پیدا نخواهدكرد. در دولت جدید مقداری فضا بهتر شد و درخواست گردشگران به ایران بالا رفت اما چون بیشتر حالت شعاری داشت تحقق عملی به خود نگرفت و بعد از مدت كوتاهی از شدت آن كم شد.» او افزود: «آمارها نشان می‌دهد نسبت به سال‌های گذشته در بخش گردشگری حدود 50 درصد رشد گردشگر وجود داشت اما تعداد گردشگر بسیار كم است و حتی اگر 50 درصد هم به این آمار اضافه شود، باز هم شرایط مطلوب نخواهد بود.»

ناوگان نامناسب حمل و نقل، ضعف در جذب گردشگر
یكی از مسائلی كه از نظر زیرساختی می‌تواند صنعت گردشگری را گسترش دهد بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل به ویژه ناوگان هوایی است. در همین خصوص عروجی می‌گوید: «یكی از مهم‌ترین تاسیسات گردشگری ناوگان حمل و نقل؛ خصوصا ناوگان هوایی كشور است كه در حال حاضر كمبودهایی در آن دیده می‌شود. اتفاقاتی كه به خاطر ضعف در این ناوگان است موجب می‌شود تاثیر منفی مستقیمی در بخش گردشگری بگذارد. آژانس‌های مسافرتی دنیا برای اینكه برای كشوری تور بگذارند و مسافر به آن سمت بفرستند مسافران را بیمه می‌كنند. وقتی كشوری از نظر ناوگان هوایی مناسب نباشد شركت‌های بیمه آن را تایید نمی‌كنند و در نتیجه آژانس‌ها نیز از گذاشتن تور به مقصد كشورهایی مانند ایران كه از وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی مناسبی بهره‌مند نیست، خودداری می‌كنند. كشورهای دیگر نیز به خاطر مسائل سیاسی تعدادی از كشورها را در لیست سیاهشان قرار می‌دهند و نمی‌گذارند گردشگری به آن سمت برود. برای همین این موارد دلایل بزرگی است كه بر میزان گردشگر تاثیر دارد.»
 
هتل‌هایی كه تنها نام 5ستاره را یدك می‌كشند
معضل دیگری كه صنعت گردشگری با آن دست و پنجه نرم می‌كند مساله هتل‌ها، تعداد آنها و میزان كیفیتی است كه باید ارائه بدهند. در همین زمینه مدیركل سابق دفتر برنامه‌ریزی آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كشور می‌گوید: «هتل‌های كشور مطابق با ستاره‌ای كه اعلام می‌شود از كیفیت لازم بهره‌مند نیستند. تعداد هتل‌های 5 ستاره‌ای كه می‌توانند میزبان گردشگران خارجی باشند نیز بسیار كم است. متاسفانه شاهد آن هستیم همین تعداد هتل 5ستاره موجود نیز تنها نام آن را یدك می‌كشند و خدماتی كه ارائه می‌كنند متناسب با 5ستاره‌ای كه بر سر درشان زده‌اند نیست.»
 
افول هیجان اولیه و شعار افزایش گردشگر
او با انتقاد از اینكه با ورود دولت جدید موج مثبتی در صنعت گردشگری وارد شد كه به همان سرعت نیز فروكش كرد و در حال حاضر شاهد افول آن هستیم، می‌گوید: «نكته‌ای كه توانست كمی صنعت گردشگری كشور را تكان دهد و تاثیرگذار باشد در آغاز به كار دولت جدید بود که تعامل با كشورهای خارجی افزایش پیدا كرد. اما بخش اعظم آن شعاری بود و تنها هیجان ایجاد كرد و بعد از اینكه متوجه شدند واقعیت ندارد به حالت اولیه خود برگشت و هیجانات فروكش كرد. بنابراین برای كمك به صنعت گردشگری باید به فكر راه‌حل اساسی و كارآمد بود.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.