| کد خبر: 232519 |

یک قدم تا آغاز ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره‌

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفته جاری هیأت ایرانی با سرپرستی معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی برای تحویل زمین و آغاز عملیات ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره به عراق می‌رود.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفته جاری هیأت ایرانی با سرپرستی معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی برای تحویل زمین و آغاز عملیات ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره به عراق می‌رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، خیرالله خادمی در تشریح آخرین هماهنگی‌ها با کشور عراق برای ساخت‌ خط‌آهن شلمچه-بصره اظهار داشت: اردیبهشت امسال بود که طرح احداث راه‌آهن شلمچه-بصره پس از تصویب در هیات دولت عراق، به وزارت حمل و نقل این کشور ابلاغ شد،‌ در این راستا بلافاصله پس از مصوبه دولت عراق درخواست کردیم که هیأت ایرانی برای تحویل اراضی و در صورت نیاز تفاهم‌نامه‌های جدید و بعدی، به کشور عراق سفر کند.

بیشتر بخوانید:

توسعه خط آهن شلمچه و بصره/ تبادلات تجاری تسهیل می شود

آغاز عملیات احداث راه‌آهن شلمچه-بصره در یک ماه آینده

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در همین ‌هفته هیأت ایرانی عازم عراق می‌شود تا مقدمات آغاز عملیات اجرایی خط‌آهن شلمچه ـ بصره را آغاز کند، گفت: ‌در این سفر معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی به همراه اینجانب و مدیرعامل راه‌آهن، همچنین نماینده شرکت فدک به عنوان سرمایه‌گذار و برخی دیگر از مسؤولان حضور دارند‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تحویل زمین و آغاز عملیات ساخت این خط‌آهن با مسوولان عراقی دیدار خواهیم داشت، به هر حال منتظر تعیین تکلیف طرف عراقی هستیم با این حال‌ برای اجرای کار هم آماده‌ایم، تجهیزات آماده و کارگاه عمرانی در شلمچه راه‌اندازی شده است و در صورت موافقت عراقی‌ها وارد خاک عراق برای ساخت این خط آهن خواهیم شد.

وی تأکید کرد: خط‌آهن شلمچه-بصره در کنار مزایای بیشمار اقتصادی آن برای کشورمان و منطقه، در واقع خط ریلی مسافری بین ایران و کربلا خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط‌آهن شلمچه-بصره بخشی از کریدور شرقی - غربی محسوب می‌شود، اضافه کرد: این خط ریلی از نظر ترانزیت ریلی مزایای بیشماری برای کشور دارد ضمن آنکه ‌ایران از این طریق، با خط‌آهن‌ در قالب کریدوری ترانزیتی به دریای مدیترانه و بنادر سوریه متصل می‌‌شود.

به گزارش فارس‌ خط‌آهن شلمچه-بصره در ادامه راه‌آهن خرمشهر-شلمچه (به طول 17 کیلومتر که در سال 90 تکمیل شد)، قرار دارد و در صورت تکمیل این حلقه مفقوده ریلی در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، مسیر ریلی کربلا نیز برای زائران امام حسین (ع) هموار می‌شود، در حال حاضر خط ریلی از بصره تا کربلا هم فعال است و با تکمیل این 32 کیلومتر حلقه مفقوده، زائران ایرانی می‌‌توانند از طریق قطار به شلمچه و سپس بصره و کربلا بروند.

همچنین با تکمیل این حلقه مفقوده امکان اتصال ریلی تا کشورهای شرق مدیترانه‌ و ‌بندر لاذقیه سوریه نیز فراهم می‌شود و  تحولی  بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد؛ ‌بدین ترتیب از پاکستان یا بندر چابهار یا شمال شرق کشور و سرخس هر بار ریلی که از کشورهایی نظیر چین و آسیای میانه وارد کشورمان شود، پس از عبور از شبکه ریلی عراق، به دریای مدیترانه و بنادر سوریه انتقال داده می‌شود ‌بنابراین این خط یک کریدور مهم شرقی - غربی است.

خط‌آهن شلمچه-بصره به طول 32 کیلومتر شامل مسیر ریلی یک خطه ‌‌بین شلمچه تا بصره و یک پل بازشونده بر روی اروندرود ( پل ریلی بازشو به طول 800 متر‌) است.

هیئت وزیران در جلسه مورخ 12 شهریور 1399، پیشنهاد تغییر سرمایه‌گذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه به تصویب رساند.

به موجب مصوبه فوق، شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سرمایه‌گذار و تأمین کننده مالی 100 درصدی اجرای پروژه مذکور تعیین شد؛ پیش از این بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذار این پروژه معرفی شده بود.

شرکت طرف قرارداد عهده‌دار تأمین 100 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه، تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره برداری و تسویه حساب کامل هزینه ها است.

طول دوره واگذاری معادل 52 سال مشتمل بر دو سال دوره مطالعه و احداث و 50 سال دوره بهره برداری خواهد بود و چنانچه هزینه‌های طرح مستهلک نشده باشد به طول مدت واگذاری منافع بهره برداری تا استهلاک کامل هزینه های طرح افزوده خواهد شد.

در طول دوره واگذاری همه عواید حاصل از بهره برداری پروژه از جمله عوارض ارزی مندرج در گزارش هزینه - درآمد پروژه که به تصویب وزیر راه و شهرسازی رسیده است، متعلق به شرکت طرف قرارداد بوده و در صورتی که جریان عایدات پروژه به نسبت پیش بینی های صورت گرفته در گزارش هزینه - درآمد مصوب با کسری مواجه شود، وزارت راه در چهارچوب تبصره (5) ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخشی راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور - مصوب 1366 - اقدام می‌‌کند و طرف عراقی متعهد به پرداخت منابع مالی موضوع تبصره مذکور به دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    فقط باید متوجه این مساله بود که طرف عراقی تا می تواند کش می دهد !!!! مسیر 17 کیلومتری طرف عراق را باید در اولویت اول ساخت بگذاریم !!!! بعد سراغ تکمیل قسمت های دیگر برویم !!!! عراق تا این مسیر ساخته نشود !!! به شکل واقعیت پذیرفته شده و قابل استفاده به آن نگاه نمی کند !!!!!

    • ناشناس 1 0

      عراق ۶ میلیون بشکه صادرات نفت دارد این همه میگین ما در ۴ کشور عراق یمن سوریه لبنان نفوذ داریم .

      پس چرا یه قرارداد اقتصادی نمیتوانیم با انها ببندیم؟؟.

      چجور نفوذی هست که حداقل نمیتونیم عراق با ۶ میلیون بشکه صادرات نفت ملزم به اجرای خط اهن شلمچه بصره کنیم!!

      میدونید یه جای اینکار میلنگد .