| کد خبر: 232479 |

◄ کدام تاکسی فرسوده محسوب می شود؟

اگر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری آنقدر بالا برود که در آمد مسافر کشی کفاف خرج زندگی و خانواده را ندهد، احتمالا راننده در مورد وسیله امرار معاش خود تجدید نظر خواهد کرد. به دنبال وسیله دیگری خواهد گَشت که هزینه کمتری داشته باشد.

تین نیوز

آیا تاکسی ای که بیش از ده سال از عمرش گذشته فرسوده محسوب می شود؟

آیا تاکسی ای که هوا را می آلاید فرسوده محسوب می شود؟

آیا تاکسی ای که سوخت زیادی مصرف میکند فرسوده محسوب می شود؟

آیا تاکسی ای که آلودگی صوتی ایجاد می کند فرسوده محسوب می شود؟

آیا تاکسی ای که لاستیکش صاف است و رنگ و رو را باخته و آثار صافکاری بر بدنه دارد فرسوده محسوب می شود؟

آیا تاکسی ای  که مجهز به کولر نیست فرسوده محسوب می شود؟

به نظرم پاسخ همه این سوالات منفی است. تاکسی ای که خرجش از دخلش بیشتر باشد فرسوده محسوب می شود.

تاکسی برای دارنده و راننده آن سرمایه محسوب می شود برای تامین زندگی و خانواده. یک تاکسی را در نظر بگیرید که با همه عیوب بالا در شهر می چرخد. همینکه مشاهده می کنیم راننده آن همچنان از آن استفاده می کند نشان از این دارد که این خودرو دارد روزی راننده و خانواده او را تامین می کند، نشان از آن دارد که دخل تاکسی آن قدر هست که بعد از کسر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری، مبلغی هم برای خرج  زندگی و خانواده راننده باقی می ماند.

نشان از آن دارد که با وجود همه این عیوب، مسافرانی در شهر پیدا می شوند که حاضر هستند از آن تاکسی استفاده کنند و برایش کرایه بپردازند. آنقدر که برای در آمد آقای راننده کفایت کند. در این صورت، راننده با طیب خاطر به استفاده از تاکسی ادامه می دهد.

نشان از آن دارد که هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری تاکسی با اقتصاد رانندگی متناسب است و او از پَس این هزینه ها بر می آید. در این صورت، راننده با طیب خاطر به استفاده از تاکسی ادامه می دهد.

اما اگر مسافر به هر دلیلی (از جمله عیوب بالا) از سوار شدن بر این تاکسی امتناع کند، در آمد مفروض بالا برای راننده حاصل نمی شود. اگر این کاهش در آمد به حدی برسد که بعد از کسر هزینه ها، در تَه کیسه چیزی برای تامین خرج زندگی و خانواده باقی نَمانَد، احتمالا راننده در مورد وسیله امرار معاش خود تجدید نظر خواهد کرد. به دنبال وسیله دیگری خواهد گَشت که رضایت مشتری را تامین کند.    

اما اگر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری آنقدر بالا برود که در آمد مسافر کشی کفاف خرج زندگی و خانواده را ندهد، احتمالا راننده در مورد وسیله امرار معاش خود تجدید نظر خواهد کرد. به دنبال وسیله دیگری خواهد گَشت که هزینه کمتری داشته باشد.

توضیح: تعریف بالا برای تاکسی فرسوده، تنها در مورد وسائط نقلیه عمومی متعلق به بخش خصوصی مصداق دارد و می تواند تاکسی درون شهری، تاکسی برون شهری، تاکسی بار، ون، اتوبوس را هم پوشش بدهد اما در مورد وسائط نقلیه عمومی متعلق به دولت/ شهرداری ها مصداق ندارد. یک اتوبوس متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی ممکن است سال ها ضرر تولید کند و فرسوده باشد اما در ناوگان اتوبوس درون شهری به کار گرفته شود.      

جمع بندی و نتیجه گیری: تاکسی برای دارنده و راننده آن سرمایه محسوب می شود برای تامین زندگی و خانواده. یک تاکسی تا وقتی که در آمد دارد و بعد از کسر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری، مبلغی هم برای خرج زندگی و خانواده راننده باقی می ماند، به تردد در شهر ادامه می دهد و حضرات تاکسیرانی و شهرداری و محیط زیست و پلیس عملا نخواهند توانست راننده را به کنار گذاشتن وسیله اش قانع کنند.دیدیم که ایجاد محدودیت و وضع جریمه برای خودروهای دود زا هم نتوانست از تردد خودروهای آلاینده در شهر جلوگیری کند. کنار گذاشتن یک وسیله نقلیه در گرو تراز هزینه - در آمد آن است.

* کارشناس حمل و نقل

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.