| کد خبر: 232391 |

مطالعه پایداری شیروانی راه‌ها در برابر پدیده رانش و زمین لغرش در کشور

یکی از فعالیت‌‌ها و خدماتی که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به دنبال توسعه آن در کشور است، " مطالعات پایداری شیروانی راه‌ها در برابر پدیده رانش، زمین‌‌لغزش و ارائه طرح پایدارسازی شیروانی" است.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: یکی از فعالیت‌‌ها و خدماتی که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به دنبال توسعه آن در کشور است، " مطالعات پایداری شیروانی راه‌ها در برابر پدیده رانش، زمین‌‌لغزش و ارائه طرح پایدارسازی شیروانی" است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته اقدامات پژوهشی، مطالعاتی، برنامه‌نویسی و بومی سازی خوبی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام گرفته، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌‌ها و خدماتی که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به دنبال توسعه آن در کشور است، "مطالعات پایداری شیروانی راه‌ها در برابر پدیده رانش، زمین‌‌لغزش و ارائه طرح پایدارسازی شیروانی" است.

مجید کیانپور گفت: یکی از موارد بسیار مهم در طراحی و اجرای مسیر راه، راه‌‌آهن و مدیریت و نگهداری آن حین بهره‌برداری، بویژه راه‌های عبوری از مناطق کوهستانی و کوهپایه‌‌ای، مطالعات پایداری شیب‌‌های (شیروانی‌‌های) خاکی، سنگی و واریزه‌ای می‌‌باشد که بطور کلی برای انواع شیب‌‌ها اعم از شیب‌های طبیعی زمین، ترانشه‌‌های خاک‌برداری شده و شیب‌های خاکریزی شده مطرح است.

کیانپور با اشاره به اینکه در خصوص و پایداری شیروانی راه‌ها در برابر پدیده رانش و زمین لغرش در کشور مطالعاتی انجام نشده تصریح کرد: فقدان توجه کافی به اینگونه مطالعات در کشور در وقوع و تشدید پدیده زمین ‌لغزش (Landslide) بسیار موثر بوده و این خلا می‌تواند منجر به بروز خسارت‌های سنگین و جبران‌ ناپذیری در کشور و حتی در اقصی نقاط جهان شود .

وی با اشاره به اینکه زمین‌ لغزش بر اساس معیارهایی چون جنس مصالح زمین‌ شناسی و نوع و ماهیت ناپایداری شیروانی‌‌ها به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شود گفت: مطابق تعریف کلی انجمن بین‌‌المللی زمین‌ شناسی، به جابجایی توده‌ای مصالح (خاکی، سنگی و واریزه‌ای) تحت اثر ثقل به سمت پایین دامنه اطلاق می‌‌شود و بررسی زمین ‌‌لغزش و ارزیابی پتانسیل وقوع آن در یک منطقه یک فرآیند پیچیده بوده و مستلزم درک کاملی از عوامل بوجود آورنده آن از قبیل خصوصیات ژئوتکنیکی و زمین‌شناسی مهندسی، تکتونیک و لرزه‌ خیزی، شرایط اقلیمی و بارندگی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی و ژئومورفولوژی منطقه است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه خطر زمین ‌لغزش صرفاً معطوف به خطوط حمل و نقل جاده‌ای و ریلی نیست، خاطر نشان کرد: بطور بالقوه ساختمان‌‌ها و سایر تاسیسات زیربنایی شهرها، روستاها، شهرک‌‌ها و مجموعه‌‌های صنعتی گسترش یافته در حاشیه ارتفاعات را از جمله تاسیسات زیربنایی در کشور هستند که در معرض آسیب قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اینگونه مطالعات را آغاز کرده است گفت: سه مورد از پروژه‌‌هایی که با موضوع زمین ‌لغزش و پایداری شیب‌ها به شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک واگذار شده، به عنوان طرح مطالعاتی انتخاب و مطالعه و بررسی بر روی آنها آغاز شده است.

کیانپور ادامه داد: پروژه مطالعه نشست و پایداری شیروانی‌‌های محور طاهری-جم، پروژه مطالعه بر روی ترانشه‌‌های بالادست باند دوم کیلومتر ۱۱ الی ۱۴ محور بجنورد-کریک، مطالعه بر روی عارضه‌‌یابی نشست محور هراز (محدوده جاده شکسته )، مطالعات زمین ‌لغزش مبارک ‌آباد و ارائه راهکارهای اجرایی جهت کنترل رانش به عنوان طرح‌های مطالعه برای توسعه پایداری شیروانی راه‌ها در برابر پدیده رانش و زمین لغرش در کشور توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انتخاب شد.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در استان‌های بوشهر، خراسان شمالی و تهران واقع شده است، تصریح کرد: شرکت آزمایشگاه در این پروژه‌ها به ترتیب به بررسی‌ها و برداشت‌‌های زمین‌شناسی، مطالعات ژئوفیزیکی، مطالعات ژئوتکنیکی و تحلیل و طراحی مهندسی، بررسی‌ و برداشت‌های زمین‌شناسی، مطالعات ژئوفیزیکی، مطالعات ژئوتکنیکی و تحلیل و طراحی مهندسی و مطالعات زمین‌شناسی، هوا‌شناسی، هیدروژئولوژی، لرزه‌خیزی، ژئوفیزیک، ژئوتکنیک، تحلیل و طراحی مهندسی با توجه به خدمات درخواستی از سوی کارفرما خواهد پرداخت.

کیانپور ادامه داد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با در اختیار داشتن صلاحیت فنی پایه یک ژئوتکنیک و پایه سه راهسازی از دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه و همچنین بهره‌‌گیری از امکانات و تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی و میدانی و تیم کارشناسی در حیطه‌‌های زمین ‌شناسی مهندسی، مهندسی ژئوفیزیک، مهندسی ژئوتکنیک، مکانیک سنگ و غیره می‌تواند از طریق ارائه خدمات مشاوره در زمینه شناسایی نقاط با پتانسیل زمین ‌لغزش در ساختگاه‌های شهری و روستایی و مسیر راه‌‌ها، و نیز ارائه راهکار برای پایدارسازی نقاط رانشی، نقش بسزا و مهمی در حفظ و نگهداری سرمایه‌‌های ملی و افزایش ایمنی در حوزه‌های عمرانی کشور داشته باشد.

به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پایان گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در طول فعالیت خود همواره با استراتژی توسعه فعالیت‌‌ها و ارائه خدمات نوین به دنبال ارتقای جایگاه فنی خود به عنوان یکی از مراکز مطالعاتی و ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی در کشور مطرح بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.