| کد خبر: 232311 |

دولت بازپرداخت تسهیلات راه‌آهن بیرجند را تضمین کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت بازپرداخت تسهیلات طرح راه‌آهن استان را تضمین کرد و با این تضمین دولت، دغدغه کنسرسیوم بانکی مبنی بر بازپرداخت تسهیلات برطرف شد.

تین نیوز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت بازپرداخت تسهیلات طرح راه‌آهن استان را تضمین کرد و با این تضمین دولت، دغدغه کنسرسیوم بانکی مبنی بر بازپرداخت تسهیلات برطرف شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد فرهادی شامگاه دوشنبه در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: براساس مصوبه روز گذشته دولت، چنانچه تسهیلات منابع راه‌آهن جمهوری اسلامی کفاف نکند، دولت از محل اعتبارات بودجه سنواتی پرداخت می‌کند.

وی گفت: عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در مهر سال ۹۸ و همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: به جهت شتاب‌بخشی به روند اجرای این پروژه مهم، با پیگیری‌هایی که در استان صورت گرفت، راه‌آهن در سال ۹۹ از محل فاینانس داخلی، ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصوبه گذراند.

وی گفت: ۹ خرداد ۱۴۰۰ نیز قرارداد تامین مالی، احداث، راه‌اندازی و اجرای این پروژه به تایید وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رسید.

فرهادی اظهار داشت: تفاهم‌نامه کنسرسیوم ریلی این پروژه متشکل از ۶ شرکت نیز منعقد شده و این گام مهمی در جهت عملیاتی شدن پروژه راه‌آهن است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه قبلی مقرر شده بود که بازپرداخت تسهیلات راه‌آهن به عهده شرکت راه‌آهن باشد و در ادامه کار، بانک‌های عامل به این موضوع ایراداتی را وارد دانستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به نظر کنسرسیوم بانکی، پیگیری‌هایی از سوی استاندار و وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت و به این ترتیب با مصوبه‌ای که در دولت گذشت، محل بازپرداخت تسهیلات به این ترتیب تصحیح شد که چنانچه تسهیلات منابع راه‌آهن کفاف نکند، از محل سایر منابع پرداخت شود.

وی به تشریح وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن پرداخت و گفت: این پروژه در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله زیرسازی مسیر است.

فرهادی افزود: اعتبار اختصاص یافته به این پروژه در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان است که به نسبت رقم ۲۹ میلیارد تومانی سال گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه است.

وی گفت: آخرین گام برای سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، انعقاد قرارداد بین دو کنسرسیوم  ریلی و بانکی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کنسرسیوم بانکی تامین منابع مالی پروژه را به عهده دارد و کنسرسیوم ریلی نیز از مجموعه شرکت‌هایی تشکیل شده که پروژه راه‌آهن استان را اجرا خواهند کرد.

هیات وزیران با توجه به اهمیت استراتژیک احداث کریدور ریلی شرق کشور به عنوان موتور محرک فوق‌العاده توسعه شرق کشور و به منظور فراهم کردن بستر قانونی لازم برای تضامین حاکمیتی به منظور تامین مالی طرح راه‌آهن بیرجند - یونسی به عنوان بخشی از کریدور یادشده، با اصلاح بند (۵) مصوبه مربوط موافقت کرد.

به موجب اصلاحیه مذکور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در طول دوره بهره‌برداری پروژه، اصل و سود منابع مالی تامین شده توسط شرکت طرف قرارداد را ابتدا از محل درآمدهای مندرج در طرح تجاری منضم به قرارداد واگذاری پرداخت کرده و در صورت عدم تکافوی درآمدهای مورد نظر، از محل سایر منابع مالی مصوب مربوط در قوانین بودجه سنواتی تامین خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.