| کد خبر: 232148 |

تکمیل چهارخطه بجنورد- جنگل گلستان ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مهدی نظریان اظهار داشت: حدود ۱۴۳ کیلومتر از محور بجنورد- جنگل گلستان در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی استان خراسان شمالی قرار دارد که تاکنون ۸۷ درصد از این محور تکمیل و زیر بار ترافیک قرار گرفت.

تین نیوز

مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور گفت: برای تکمیل چهارخطه محور بجنورد- جنگل گلستان به عنوان شریان اصلی راههای خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. مهدی نظریان اظهار داشت: حدود ۱۴۳ کیلومتر از محور بجنورد- جنگل گلستان در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی استان خراسان شمالی قرار دارد که تاکنون ۸۷ درصد از این محور تکمیل و زیر بار ترافیک قرار گرفت.

وی اضافه کرد : هم اکنون ۳۶ کیلومتر از این محور باقی ماند که برای تکمیل آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار با نرخ قیمتی سال جاری نیاز است و این درحالیست که در بودجه سال جاری صرفا یک هزار میلیارد ریال برای آن بودجه مصوب شد.

نظریان اظهارداشت : اگر تمام بودجه مصوب سال جاری برای تکمیل این محور نیز به طور کامل تخصیص یابد، حداقل چهار سال دیگر باید منتظر ماند تا این محور که برای استان از لحاظ زیرساختی اهمیت زیادی دارد، تکمیل شود.

هزینه کرد ۱۱ هزار میلیارد ریالی برای محور بجنورد- جنگل گلستان 

مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور گفت: تاکنون برای اجرای  طرح احداث باند دوم بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان  افزون بر ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شد و  با وجود تاخیر در تامین اعتبار پروژه در ضلع  غربی کنارگذر بجنورد که مشتمل بر ۲ دستگاه پل های بزرگ و حدود ۲ کیلومتر شیب راهه با خاکریز بلند در دست اجراست.

به گفته وی همچنین ۶ کیلومتر باند دوم محور در محدوده روستای بدرانلو که مشتمل بر پل بزرگ ۴۲ متری بر رودخانه بدرانلو با عرشه فلزی  نیز در حال اجرای عملیات آسفالت و ایمن سازی است.

وی خاطرنشان کرد : محور سراسری بهشهر – گرگان– بجنورد- مشهد یکی از پرتردد ترین محور های اصلی کشور محسوب می شود که از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و هم تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)  از اهمیت بالایی برخوردار است.

 نظریان کمبود اعتبار و عدم تخصیص  به موقع بودجه ، دیگر گرانی قیر و سایر فهرست بهاء اجرای طرح های راهسازی را دلیل اصلی عدم تکمیل چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان طبق برنامه ریزی تدوینی که تا سال ۱۴۰۰ اعلام بود، اعلام کرد.

طرح چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان از شریان های اصلی ارتباطی خراسان شمالی به استان های شمالی کشور و تهران محسوب می شود که طرح چهار خطه آن از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفت که هر بار به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبار نیمه کاره ماند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و در نخستین سفر استانی رییس جمهوری به خراسان شمالی در سال ۹۴ یکبار دیگر این طرح در هیات دولت مطرح و به تصویب رسید که حدود ۵۰ درصد از این محور ۱۴۳ کیلومتری این دولت زیر بار ترافیک رفت و پیش بینی می شود حداقل ۱۰ کیلومتر دیگر از این پروژه نیز تا قبل از پایان هشت ساله دولت دوازدهم تکمیل و به بهره برداری برسد و صرفا ۲۶ کیلومتر آن باقی است که در صورت تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.

استان خراسان شمالی یکی از پنج استان کشور محسوب می شود که فاقد شبکه ریلی است و شبکه خطوط هوایی این استان نیز به دلیل جانمایی نامناسب و احاطه شدن کوههای اطراف  کارایی لازم را برای جابجایی مسافر و بار ندارد و هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از شبکه حمل و نقل استان وابسته به حمل و نقل زمینی است و تکمیل چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان می تواند علاوه بر کاهش سوانح رانندگی ، سرعت جابجایی مسافر و بار را نیز افزایش دهد.

استان خراسان شمالی بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که افزون بر ۶۳۷ کیلومتر از این محور را شریان اصلی تشکیل می دهد و مابقی راههای روستایی است که حدود ۴۰ درصد از آن زیر پوشش آسفالت قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.