| کد خبر: 232037 |

حرکت لاک‌پشتی نوسازی کامیون‌های فرسوده

در حالی یک سال از رونمایی از سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده توسط وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد که طی این مدت فقط یک کامیون وارداتی شماره‌گذاری شده است.

تین نیوز

 در حالی یک سال از رونمایی از سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده توسط وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد که طی این مدت فقط یک کامیون وارداتی شماره‌گذاری شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، 6 خردادماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در آیین رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفته بود: هدفگذاری این طرح نوسازی 53 هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) است که شامل خودروهایی با 3 سال کارکرد وارداتی پیش بینی شده در قانون و همچنین خودروهای تولید داخل می‌شود.

محمد اسلامی با بیان اینکه برای این هدف چهار گروه می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، افزود: تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل 1000 دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. دومین گروه شرکت‌های توانمند حمل‌و‌نقل هستند که هرکدام از آنها از این ظرفیت می‌توانند برای واردات 100 دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت‌ها اجازه واردات 50 دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم اشخاص حقیقی (افراد دارای کامیون‌های فرسوده) هستند که از یک تا 10 دستگاه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی حتماً باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آنها نیز مورد تأیید بانک مرکزی باشد، افزود:‌ طبق تدبیر رئیس‌جمهور کار از فرسوده‌ترین کامیون‌ها شروع شد و در همین خصوص در اقدامی فوری 863 کامیون بالای 50 سال با بیشترین پیمایش، انتخاب شدند.

وزیر راه با تأکید بر اینکه "در این طرح دست دلال،‌ واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملاً براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد" گفت: مردم و رانندگان همه باید طبق این دستورالعمل‌ کار کنند. به همین خاطر نه کسی مجوز واردات داشته و نه اینکه اجازه داشته از مردم برای آوردن خودروی تا 3 سال کارکرد پولی بگیرد. همه چیز از طریق این سامانه بوده و شرکت، اشخاص، شرکت تولیدکننده و واردکننده و حتی شرکت‌های بزرگ حمل و نقل باید به یک شکل کار کنند.

این در حالی است که مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از گذشت یک سال و چند روز از رونمایی سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده به تسنیم گفت: خرداد ماه سال گذشته پروسه ثبت‌نام برای واردات کامیون آغاز شد و  آبان‌ماه 99 (پس از 5 ماه) متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند و الآن حدود 2000 (1850) دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیون‌ها وارد گمرکات کشور شده‌ و دو هفته گذشته 150 دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده‌‌اند.

«بمانا» با بیان اینکه هر کدام از کامیون‌هایی که ترخیص می‌شوند برای شماره‌گذاری فرستاده خواهند شد، افزود: تاکنون هم یک کامیون شماره‌گذاری شده است و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامه‌های مربوطه به راهنمایی و رانندگی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پروسه ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم طولانی است، گفت: یکی اینکه این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود 6 تا 7 ماه درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استانداردهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.

وی با یادآوری اینکه 2 دانگ از 6 دانگ کامیون‌ها باید در اختیار شرکت‌های حمل‌و نقلی باشد، افزود:‌ این یک فرآیند و روش جدید برای نیروی انتظامی است که کارهای مربوط به آن در حال انجام است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: بازدید حدود 70 دستگاه کامیون انجام شده و منتظر دستورالعمل اجرایی برای واگذاری به غیر بودیم. امیدواریم کار سرعت گرفته و هر تعداد کامیون ترخیصی بلافاصله شماره‌گذاری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.