| کد خبر: 231887 |

با گذشت 14سال از زمان آغاز به کار ساخت راه‌آهن بوشهر به شیراز:

وضعیت بهره‌برداری از راه آهن بوشهر_ شیراز مشخص نیست

معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده طی ۵ ماه آینده در هر ماه حدود ۱۰ هزار تن ریل در کشور تولید می‌شود که معادل ۸۰ کیلومتر در ماه است. با این تولید قرار است پروژه‌های راه‌آهن اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی تا تابستان به بهره‌برداری برسند.

تین نیوز

 معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده طی ۵ ماه آینده در هر ماه حدود ۱۰ هزار تن ریل در کشور تولید می‌شود که معادل ۸۰ کیلومتر در ماه است. با این تولید قرار است پروژه‌های راه‌آهن اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی تا تابستان به بهره‌برداری برسند.

راه‌آهن یزد- اقلید به طول ۲۷۰کیلومتر، ادامه خط ریلی میانه - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر، پروژه ریلی همدان - سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر، اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی به طول ۹۰ کیلومتر، پروژه ریلی رشت- کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر، راه‌آهن چابهار - زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر و راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره ریلی هستند که احتمالا امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

طول خطوط ریلی کشور ۱۴هزار کیلومتر است. سال گذشته ۵ مرکز استان به شبکه ریلی پیوسته‌اند و امسال 3 استان دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد؛ اتصالی که نقش یک سکوی پرتاب اقتصادی را بازی می‌کند.

اتصال به خطوط ریلی علاوه بر سهولت دسترسی، نقش مهمی در سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی دارد به طوری که یکی از زیرساخت‌های مهم در زمینه مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی، شهرک‌های صنعتی و صادرات محسوب می‌شود. با وجود این برخی استان‌ها چون ایلام یا همدان به دلایل مختلف سال‌هاست چشم‌انتظار تکمیل پروژه‌های ریلی نیمه‌تمام خود هستند. 


راه‌آهن بوشهر به شیراز از پروژه‌های ملی است که کلنگ آغاز آن از سال 86 به زمین زده شد. با گذشت 14سال از زمان آغاز به کار ساخت این پروژه راهبردی اما وضعیت روشنی برای تکمیل و بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

خط آهن بوشهر به شیراز 437کیلومتر طول دارد که از این مقدار 94کیلومتر در محدوده استان قرار گرفته است، اما بر اساس طرح اولیه قرار شده تا خط 200کیلومتری از شهر اهرم در مرکز تنگستان به سمت بندر عسلویه ایجاد شود.

کمبود اعتبار مهم‌ترین دلیل رکود در روند اجرایی این خط‌آهن مهم اعلام شده و در حال حاضر قطعه 10 الف این راه‌آهن حدود16درصد و قطعه 10 ب آن از 21درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.با توجه به موقعیت تجاری و بندری بوشهر و استقرار صنایع عظیم نفت و گاز در ناحیه جنوبی استان بوشهر تکمیل و راه اندازی این خط‌آهن می‌تواند نقش برجسته‌ای در رونق و شکوه اقتصادی این استان داشته باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.