| کد خبر: 231885 |

تصویب برنامه توسعه و تسهیل مسیرهای دوچرخه سواری شهر تهران

اعضای شورای شهر پایتخت لایحه «برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران» را به تصویب رساندند.

تین نیوز

اعضای شورای شهر پایتخت لایحه «برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران» را به تصویب رساندند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، ادامه بررسی لایحه «برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران» در جلسه امروز شورای شهر انجام شد.

در ابتدا پیشنهادی از سوی آرش حسینی میلانی و علی اعطا اعضای شورای شهر، با موضوع تقویت بعد سازمانی و آموزشی برای حمل و نقل پاک و توسعه دوچرخه سواری مطرح شد.

حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: صفت پاک متمایز کننده مصادیق حمل و نقل نیست و پاک بودن یا نبودن حمل و نقل دلیلی بر ایجاد دو واحد سازمانی جدا برای این بخش‌ها نیست. این پیشنهاد منجر به موازی کاری خواهد شد.

در نهایت این پیشنهاد پس گرفته شد.

در ادامه پیشنهاد کاهش فضای خودرویی برای توسعه فضای دوچرخه سواری به جای کاهش فضای پیاده راه مطرح شد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر در این باره گفت: در شهر انسان محور فضای پیاده باید بر فضای سواره اولویت داشته باشد.

محمد علیخانی نیز در این باره گفت: بنده با اصل پیشنهاد مخالف نیستم اما در این تبصره این پیشنهاد لازم نیست. بر اساس این لایحه هرگونه عملیات عمرانی خارج از مسیر دوچرخه ممنوع است و ماده ۴ شهرداری تهران را مکلف کرده برنامه تفصیلی دوچرخه سواری را هماهنگ با برنامه جامع حمل و نقل و ترافیک تهیه کند. لذا این پیشنهاد در برنامه اجرایی سازمان حمل و نقل وجود دارد و نیاز به تصویب دوباره این مورد نیست.

شهربانو امانی نیز گفت: اگر اصول TOD رعایت می‌شد نیازی به ارائه این لایحه نبود. به علاوه در حال حاضر مسیرهای دوچرخه سواری در شهر در حال اجرا است. این پیشنهاد ارائه شده تا در شرایطی که مسیرهای دوچرخه سواری در حال اجراست، از مسیرهای پیاده راه کاسته نشود.

سپس بهاره آروین به عنوان نماینده کمیسیون مشترک گفت: جنس این پیشنهاد از این لایحه نیست و باید به صورت یک دستورالعمل از سوی معاونت حمل و نقل ارائه شود و با ضوابطی خاص برای پیاده راه‌ها اجرا شود اما در حال حاضر این پیشنهاد لایحه را که جنبه راهبردی دارد، خراب می‌کند.

مسجد جامعی در پاسخ به مخالفت‌ها گفت: این پیشنهاد با طرح خیابان کامل شهرداری مطابقت دارد.

سپس حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ما در حال مقررات‌گذاری برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری هستیم اما اینکه یک گزاره مطلق برای این سند بیاوریم، دست هرنوع مشاوره و طرح ترافیکی را می‌بندیم. در برخی موارد در مهندسی ترافیک بین بد و بدتر مجبوریم بد را انتخاب کنیم لذا استفاده از این گزاره‌های مطلق به عقیده بنده با اصول مهندسی ترافیک سازگاری ندارد و دست شهرداری بسته می‌شود.

در نهایت پیشنهاد اضافه شدن عبارت «برنامه تفصیلی دوچرخه سواری شهر تهران با رعایت ضوابط پیاده محوری و دستور العمل شهر کامل» به ماده ۴ این لایحه، با ۱۳ رای موافق تصویب شد.

در ادامه مسجد جامعی و امانی پیشنهاد دیگری را مطرح کردند.

مسجد جامعی در توضیح این پیشنهاد گفت: در گزارش شهردار تهران بر موضوع انسان محور تاکید شد. در این مسیرهای دوچرخه سواری رنگ‌های حلال پایه منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود و در دنیا نیز باب نیست که برای مسیر سواره هر کاری را انجام دهیم اما ما انجام می‌دهیم. به علاوه به جنبه زیبایی شناسی هم در استفاده از رنگ‌ها استفاده نمی‌شود به صورت ذوق زده از رنگ‌ها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: لذا بنده پیشنهاد عدم استفاده از رنگ‌های حلال پایه به دلیل آسیب به محیط زیست را دادم.

در نهایت ۶ ماده این لایحه با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.