| کد خبر: 231821 |

◄ باز تعریف جایگاه تاریخی ایران در مسیر تاریخی جاده ابریشم

مزیت اتصال ریلی تبریز-چشمه ثریا-کارس این است که اتصال یک سره ریلی را از چین تا اروپا از شاخه جنوبی طرح کمربند و جاده، فراهم می‌کند و می تواند جایگاه تاریخی ایران در مسیر تاریخی جاده ابریشم را باز تعریف نماید.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: مزیت اتصال ریلی تبریز-چشمه ثریا-کارس این است که اتصال یک سره ریلی را از چین تا اروپا از شاخه جنوبی طرح کمربند و جاده، فراهم می‌کند که نسبت به کریدور میانی (ترانس کاسپین) مزیتش این است که نیاز به عبور عز دریا با رو-رو ندارد و می تواند جایگاه تاریخی ایران در مسیر تاریخی جاده ابریشم را باز تعریف نماید.

به گزارش تین نیوز، محمد مهدی صفری مقدم در جمع متخصصان تین نیوز، در توضیح این دیدگاه خود گفت: به این موضوع مهم باید توجه داشت که اتصال شبکه راه آهن ایران و  ترکیه از مسیر تبریز-چشمه ثریا-کارس (قارص) که در آینده می‌تواند به عنوان شاخه جنوبی کریدور اتصال شرق-غرب و طرح کمربند و جاده به خصوص با توجه به توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در توسعه ترانزیت و لجستیک بین المللی و فراتر از آن در ارتقای جایگاه ایران در زنجیره تامین جهانی، نقش اساسی داشته باشد ‌طبق توافقات با طرف ترک قرار است مسیری دو خطه و برقی باشد و اکنون مطالعات مرحله اول آن به اتمام رسیده و به عنوان یک مسیر با کارکرد اصلی ترانزیتی قاعدتا قرار است از مسیر دو خطه جدید فاصله تبریز تا میانه را بپیماید که با این حساب اتصال ایستگاه قدیم و ایستگاه دوم تبریز اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: خط‌آهن بستان‌آباد - تبریز در گام آخر

وی افزود: در این ارتباط لازم است به این موضوع اشاره شود که اتصال فعلی شبکه راه آهن ایران و ترکیه از مرز رازی به دریاچه وان ختم می شود و ادامه مسیر با استفاده از سرویس رو-رو از روی دریاچه ممکن است که زمان و هزینه تبادلات را بالا می برد.

او عنوان کرد: ترک ها به دلایل امنیتی و سیاسی و ... علاقه ای به اتصال یکسره ریلی با ساخت راه آهن کناره دریاچه وان و توسعه ترانزیت از این منطقه ندارند و کریدور ترانزیتی خود را از مسیر کارس(قارص) طراحی کرده و از یک سو تا استانبول و از سمت شرق با ایجاد کریدور کارس-تفلیس-باکو توسعه داده اند.

صفری مقدم تاکید کرد: بر این اساس مزیت اتصال ریلی تبریز-چشمه ثریا-کارس این است که اتصال یکسره ریلی را از چین تا اروپا از شاخه جنوبی طرح کمربند و جاده فراهم می‌کند که نسبت به کریدور میانی (ترانس کاسپین) مزیتش این است که نیاز به عبور عز دریا با رو-رو ندارد و می تواند جایگاه تاریخی ایران در مسیر تاریخی جاده ابریشم را باز تعریف نماید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.