| کد خبر: 231647 |

◄ قزوین؛ طلیعه دار گردشگری

بوستان ملی باراجین به عنوان بزرگترین پارک جنگلی کشور از جمله پارک های تفریحی و خوش آب و هوای قزوین است.

تین نیوز

گردش و تفرج بخشی از زندگی انسانها ست، این نیاز در جامعه شهرنشینی بیشتر احساس می شود. بسیاری از کشورهای جهان که از منابع نفت و گاز و حامل های انرژی بی نصیب هستند با روی آوردن به صنعت گردشگری و توریسم توانسته‌اند سالانه میلیاردهای دلار درآمد داشته باشند و در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار گیرند.

به گزارش تین نیوز، توجه به گردشگری و جذب توریست، یکی از اولین پارامترهای توسعه یافتگی در زندگی شهر نشینی به حساب می آید. ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری و ارائه خدمات متنوع در تفرجگاه‌ها در جذب گردشگر تاثیر بسزایی دارد.

در این میان مجموعه مدیریت شهری قزوین نیز به عنوان یکی از موثرترین واحدها در ایجاد زیرساخت های گردشگری در  سالهای اخیر توانسته است در جذب گردشگر  و ترویج فرهنگ گردشگری موفق عمل کند.

بوستان ملی باراجین به عنوان بزرگترین پارک جنگلی کشور از جمله پارک های تفریحی و خوش آب و هوای قزوین است. درسالهای اخیربا توسعه و ایجاد ظرفیت های مختلف، ایجاد باغ وحش با گونه‌های مختلف جانوری، احداث نخستین سافاری پارک خاورمیانه و سایر پروژه های بی نظیر در سطح کشور، توانسته هم از نظرجغرافیایی (نزدیکی به تهران و استانهای شمالی و غربی کشور) علاوه برجذب نظر گردشگران جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد.

گردشگری قزوین

شهرداری قزوین در امور گردشگری طلیعه دار است

داود میراشه مدیر منطقه نمونه گردشگری بوستان ملی باراجین با بیان اینکه شهرداری قزوین اقدامات جدی برای جذب گردشگران به خصوص در سال های اخیر انجام داده است می گوید:  احداث پروژه های هفت دره یا سافاری پارک به عنوان نخستین سافاری پارک خاورمیانه، بام قزوین، پارک مسافر، ذخیره مخازن آب، اسکای بایک، پل معلق،  باغ موزه دفاع مقدس، پل کابلی، تعزیه خانه،  دو زمین چمن مصنوعی ورزشی به مساحت پنج هزار متر مربع، انبار قرنطینه دهکده طبیعت، بازسازی و زیبا سازی مزار شهدای گمنام، مجتمع ورزشی بوستان ملی باراجین، مجموعه اقامتی بام سان با 30 واحد اقامتی شامل رستوران، کافی شاپ و سایر خدمات رفاهی بخشی از اقدامات شهرداری قزوین در راستای توسعه گردشگری به منظور تامین و رونق منافع اجتماعی، اقتصادی و محیطی شهروندان و گردشگران در چند سال اخیر بوده است.

 میراشه می افزاید:  دیگر جاذبه های بوستان ملی باراجین شهر بازی دالفک، پیست سورتمه و پرش، مجموعه ورزشی و فرهنگی تالار شهر دارای امکانات وسیعی شامل رستوران ها، استخر، سونا، زمین بیلیارد همچنین احداث ۷۰۰ تا ۸۰۰ آلاچیق برای اسکان مسافران و سایر امکانات تفریحی و رفاهی جهت بهره مند شدن ساکنین شهر و گردشگران شهری است.

وی بوستان ملی باراجین با مساحت 1800 هکتار را یک فرصت بی نظیر شهری برای توسعه ملی، جذب سرمایه گذاری و توسعه صنعت توریسم در راستای رفع نیازهای گردشگران و ساکنین محله عنوان کرد.

گردشگری قزوین

تلاش شهرداری برای تبدیل قزوین به مقصد گردشگری

اما مجید رحمانی مدیر عامل دهکده طبیعت نیزبا بیان اینکه مدیریت شهری در سال های اخیر تلاش کرده است تا شهر قزوین را به عنوان یک مقصد گردشگری در کشور معرفی کند. می‌گوید:  احداث پروژه بزرگترین بیمارستان تخصصی حیوانات در کشور، باغ وحش کودکان، دیوارنگاره ورودی دهکده طبیعت، زیستگاه حیوانات، تونل طبیعت، کلینیک تخصصی حیوانات، گلیم فرش، برجکهای سافاری پارک، آب نماهای بی نظیر، انبارمرکزی، راه اندازی سیستم صوتی دهکده طبیعت، همچنین بازسازی سقف جایگاه عقاب ها و گنبدها با بهره گیری از فرهنگ معماری ایرانی- اسلامی و سایراقدامات انجام شده با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر و وجود توپوگرافی بوستان ملی باراجین به قطب گردشگری انجام می شود.

گردشگری قزوین

این مسئول،  احداث باغ حاره با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال و در زمینی به مساحت 260 متر مربع را از جمله اقدامات شاخصی عنوان کرد که برای اولین بار در کشور انجام شده و شرایط زیست- محیطی مناسبی را برای طوطی سان ها و پرندگان استوایی فراهم کرده است،  این باغ شامل استخر ماهی، پیاده راه، آب نما و باغچه است که گیاهان استوایی در آن پرورش می یابند.

رحمانی عنوان می کند: پروژه هفت دره سافاری پارک با مساحت 24 هکتار، اولین سافاری پارک کشور محسوب می‌شود که تاکنون سه دره آن تکمیل شده و دارای ویژگی های منحصر به فرد توریستی است.

وی اضافه می‌کند:  ویژگی بسیار مهم این پارک اهمیت دادن به حیوانات دور مانده از طبیعت است. در این مجموعه فضا برای حیوانات نامحدود است و انسانها در یک لایه ایمنی به شکل محدود از آنها بازدید می‌کنند.

رجمانی ادامه می‌دهد: از آنجائیکه این منطقه در بحث زیباسازی از منظر شهری وحوش و فضای سبز اکو پارک است، مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

گردشگری قزوین

رونق صنعت گردشگری در قزوین

آزیتا اسدی کارشناس حوزه گردشگری و طبیعت گردی نیز می گوید: با احداث بوستان  ملی باراجین و ساماندهی سرای سعدالسلطنه، صنعت گردشگری شهر قزوین رونق گرفت. شهرتاریخی قزوین برای توسعه گردشگری طبیعی- تاریخی از پتانسیل بالایی برخوردار است. اما همه گردشگران، کوهنورد یا طبیعت‌گرد نیستند که با یک کوله پشتی با پای پیاده به مناطق گردشگری سفر کنند؛ بلکه باید امکانات و تجهیزات رفاهی متناسب در مناطقی مستقر شود تا گردشگر عام هم بتواند از زیبایی طبیعت بهره مند شود. در این راستا شهرداری قزوین با احداث بوستان ملی باراجین و پروژه های ارزشمندی مانند سافاری پارک، باغ حاره و دیگرپروژه های بی نظیرمنطقه گردشگری باراجین که نمونه آن را در کشورهای گردشگرپذیر مانند مالزی می توان دید، جهشی در جذب گردشگر ایجاد کرده است.

 وی در پایان از توجه داشتن به همه جوانب توسعه پایدار در برنامه ریزی و هدف گذاری گردشگری پایدار، مسائل زیست- محیطی و هنجارهای اجتماعی در کنار ارزش آوری اقتصادی،  به عنوان نکات قابل توجهی  برای ایجاد پروژه‌های جدید یاد کرد.

خبرنگار قزوین- سارا غلامی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.