| کد خبر: 231585 |

خرید لاستیک دولتی (سهمیه ای) به قیمت دولتی

لاستیک یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اجزا و قطعات خودرو است. کاربرد این قطعه در ماشین مثل کاربرد کفش برای انسان است. انسان بدون کفش نمی‌تواند در خیابان‌ها و کوچه‌ها راه برود و خودرو را هم نمی‌توان بدون لاستیک در جاده‌ها و خیابان‌ها راند.

تین نیوز

لاستیک یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اجزا و قطعات خودرو است. کاربرد این قطعه در ماشین مثل کاربرد کفش برای انسان است. انسان بدون کفش نمی‌تواند در خیابان‌ها و کوچه‌ها راه برود و خودرو را هم نمی‌توان بدون لاستیک در جاده‌ها و خیابان‌ها راند.

در چند سال اخیر، به دلیل تشدید تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت، دیگر دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک تخصیص پیدا نمی‌کند و کارخانه‌های داخلی هم برای واردات مواد اولیه به مشکل برخورده‌اند و میزان تولیداتشان جوابگوی تقاضای بازار نیست.

به این ترتیب، قیمت لاستیک همچون سایر اقلام و اجناس چند برابر شده و تهیه یک جفت لاستیک مناسب برای خودرو از توان بعضی از افراد خارج است. برای حل این مشکل، دولت تصمیم گرفته تا لاستیک دولتی را با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی در اختیار رانندگان قرار دهد.

قیمت لاستیک دولتی

با افزایش تورم و بالا رفتن نرخ دلار و یورو، قیمت کالاها و اجناس هم گران می‌شود و این میزان گرانی باعث می‌شود تا هزینه خدمات نیز بالا برود. یکی از کالاهایی که شاهد افزایش قیمت شدیدی بوده، لاستیک خودرو است.

قیمت‌ها به قدری بالا رفته که رانندگان و صاحبان خودورها به راحتی نمی‌توانند یک جفت لاستیک خریداری کنند. در حال حاضر اگر فردی بخواهد یک جفت لاستیک معمولی از بازار آزاد تهیه کند باید ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان پول بپردازد.

در این شرایط دولت برای کنترل بازار وارد عمل می‌شود و کالاهایی را که قیمت‌هایشان چند برابر شده و ضروری هستند، با قیمتی کمتر از بازار آزاد و البته در تعداد محدود در اختیار مردم قرار می‌گذارد و به نوعی یارانه می‌دهد.

در سال‌های گذشته لاستیک‌های دولتی بیشتر برای تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و وانت بارها استفاده می‌شد. اما اخیرا این امکان فراهم شده تا رانندگان خودروهای شخصی هم بتوانند لاستیک را با نرخ دولتی تهیه کنند.

سهمیه لاستیک هر خودرو در سال دو حلقه (حضوری) و چهار حلقه (اینترنتی) است که به دو روش حضوری و یا اینترنتی می‌توان لاستیک‌ها را تهیه کرد.

لاستیک دولتی و قیمت لاستیک ماشین   ۲۵ درصد تا ۵۰ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است و برای مثال اگر دو حلقه لاستیک در بازار آزاد یک میلیون تومان قیمت داشته باشد، یک جفت لاستیک دولتی را می‌توانید با قیمت ۵۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار تومان تهیه کنید.

علاوه بر قیمت لاستیک‌ها، ۹ درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور خریدتان اضافه می‌شود و در صورت خرید اینترنتی، هزینه پست را هم باید پرداخت کنید. قیمت‌ها مقطوع است و نمایندگی‌ها نمی‌توانند لاستیک دولتی را با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب به شما بفروشند.

خرید لاستیک دولتی به روش حضوری

برای خرید لاستیک دولتی به روش حضوری باید مستقیما به نمایندگی‌های شرکت‌های تایرسازی داخلی مراجعه کرد و در صورتی که موجودی داشته باشند، دو حلقه لاستیک را خرید و تحویل گرفت. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه حضوری برای خرید لاستیک دولتی با نمایندگی‌ها تماس گرفت. نشانی و تلفن نمایندگی‌ها در سایت شرکت‌های تایرسازی قابل مشاهده است.

خرید لاستیک دولتی به روش اینترنتی

راحت‌ترین روش خرید لاستیک دولتی استفاده از اینترنت و ثبت نام در سایت فروش آنلاین است. ثبت نام در سایت‌های فروش آنلاین هر روز در ساعات مشخصی انجام می‌شود. پس بهتر است که برای دریافت چهار حلقه لاستیک دولتی در اول وقت ثبت نام به این سایت‌ها مراجعه کرد. بعد از اینکه در سایت فروش آنلاین ثبت نام و مدارک لازم را بارگذاری و پول را پرداخت کردید، یک هفته بعد لاستیک‌ها به آدرسی که گفته‌اید، ارسال می‌شود.

همچنین برای تهیه لاستیک دولتی می‌توان به سایت جامع تجارت به نشانی https://kala.ntsw.ir مراجعه کرد.

مدارک لازم برای خرید لاستیک دولتی

برای خرید لاستیک دولتی باید با در دست داشتن کارت ملی صاحب خودرو، کارت ماشین و برگ سبز خودرو به صورت حضوری به نمایندگی‌ها مراجعه کنید و یا اینکه مدارک مذکور را در سایت فروش آنلاین بارگذاری کنید.

ساختار لاستیک خودرو

image_c2425a87b37917a3e5cb414866e504fa12452116

لاستیک خودرو محصولی یکپارچه است که از بخش‌ها و لایه‌های مختلف و با استفاده از کائوچو، سیم، نخ، مواد محافظ و دوده ساخته شده. ساختار لاستیک خودرو ‌به دو نوع رادیال و بایاس تقسیم می‌شوند.

لاستیک رادیال 

نخ‌های لایه‌های مختلف لاستیک‌های رادیال از جنس پلی استال یا ریون ساخته شده و زاویه‌ای ۹۰ درجه با خط مرکزی می‌سازند. عمر مفید این نوع لاستیک زیاد است و به دلیل اصطحکاک مناسب با سطح جاده، ترمز خودرو راحت‌تر عمل می‌کند و همچنین میزان مصرف سوخت خودرو را کاهش داده و رانندگی را راحت‌تر می‌کنند.

لاستیک بایاس 

نوع دیگر لاستیک بایاس است که نخ‌های آن از نایلون ساخته می‌شود و زاویه‌ای مورب با خط مرکزی دارند. لایه‌های این نوع لاستیک به صورت ضربدری روی هم قرار می‌گیرند و فقط در طوقه آنها از سیم‌های فولادی استفاده می‌شود.

لاستیک زاپاس خودرو

image_7e83e8fbaafc2a5e6161500b03ed0ef4ef828b6b

لاستیک زاپاس خودرو یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین قطعاتی است که در کنار آب و روغن همیشه باید در صندوق عقب خودرویتان باشد. زاپاس وقتی به کار می‌آید که لاستیک خودرویتان به دلایلی پنچر شود و یا اینکه بترکد. در صورتی که لاستیک زاپاس داشته باشید می‌توانید لاستیک معیوب را عوض کرده و به راهتان ادامه دهید.

در غیر این صورت باید منتظر نیروی کمکی بمانید. این وضعیت در جاده‌های بیرون شهر یا آب و هوای نامناسب اصلا خوشایند نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.