| کد خبر: 231569 |

قبل و بعد از واکسن کرونا، چی بخوریم چی نخوریم؟

بهتر است برخی مواد غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون مصرف شود یا از مصرف برخی مواد غذایی نیز خودداری شود تا علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون به حداقل برسد و سیستم ایمنی تقویت شود.

تین نیوز

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی مصرف مواد غذایی قبل و بعد از واکسینه شدن، گفت: بهتر است برخی مواد غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون مصرف شود یا از مصرف برخی مواد غذایی نیز خودداری شود تا علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون به حداقل برسد و سیستم ایمنی تقویت شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهنوش صاحبدل در خصوص چگونگی تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: برای تزریق واکسن کرونا، رژیم غذایی خاصی نیاز نیست اما بهتر است برخی مواد غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون مصرف شود یا از مصرف برخی مواد غذایی نیز خودداری شود تا علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون به حداقل برسد و سیستم ایمنی تقویت شود.

وی با اشاره به لزوم مصرف بیشتر مواد غذایی ضد التهاب، افزود: یک رژیم غذایی سالم که در طولانی‌مدت رعایت شود، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند تا بهتر با عفونت‌ها مبارزه و پاسخ ایمنی به واکسیناسیون تقویت می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب و آجیل و مغزدانه‌ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند زیرا با مصرف این مواد غذایی، التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌شود.

صاحبدل بیان کرد: مصرف غذاهای ضد التهاب نیز پس از تزریق واکسن می‌تواند کمک‌کننده باشد. به طور مثال زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌توان این ادویه را به غذا اضافه یا در چای مصرف کرد.

وی افزود: ماهی نیز نوعی غذای ضد التهاب محسوب می‌شود. انواع ماهی دارای امگا ۳ به عنوان عامل خوب ضد التهابی هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: آجیل، بادام، گردو و روغن زیتون فرابکر نیز از مواد غذایی ضد التهاب محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن تصریح کرد: خوردن غذاهای بسیار مغذی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه زینک و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند البته این به آن معنی نیست که مصرف مکمل‌ها سبب عملکرد بهتر واکسن می‌شود. منابع غذایی حاوی ریزمغذی‌ها عبارتند از انواع میوه و سبزی تازه فصل و لبنیات.

صاحبدل افزود: تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید - ۱۹ بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی، نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط جدید واکسیناسیون می‌شود بلکه سبب می‌شود از افت فشار افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری شود.

وی بیان کرد: افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا بیماری‌های ریوی مبتلا هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مواد غذایی آب‌دار مانند میوه‌ها، سبزیجات، انواع سوپ و آبگوشت علاوه بر کمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

وی افزود: در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون کرونا، توصیه می‌شود مایعات به میزان فراوان نوشیده شود.

صاحبدل با اشاره به مواد غذایی که باید در بازه انجام واکسیناسیون از مصرف آن‌ها پرهیز شود، گفت: باید از مصرف غذاهای فرآوری‌شده نه تنها هنگام تزریق واکسن بلکه در تمام طول سال پرهیز شود. از مواد غذایی فرآوری‌شده مانند فست فود، غذاهای سرخ‌شده و غذاهای کنسروی که معمولا در بدن ایجاد التهاب می‌کنند، باید اجتناب شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.