| کد خبر: 231513 |

ساخت خط‌آهن هرات-مزارشریف توسط بخش خصوصی ایرانی

ادامه خط‌آهن خواف-هرات تا مزارشریف توسط سرمایه‌گذار خصوصی ایرانی ساخته شود و دولت ایران در این پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم نخواهد داشت.

تین نیوز

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان گفت: در توافق ایران و افغانستان مقرر شد ادامه خط آهن خواف-هرات تا مزارشریف توسط سرمایه گذار خصوصی ایرانی ساخته شود و دولت ایران در این پروژه سرمایه گذاری مستقیم نخواهد داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، سیدحسین میرشفیع درباره تفاهم ایران و افغانستان برای ساخت ادامه خط آهن خواف - هرات تا مزارشریف و مشارکت ایران در این پروژه بیان کرد: مذاکرات ابتدایی در این باره با کشور افغانستان انجام شده است.

 سرمایه گذاری در ساخت خط آهن هرات تا مزارشریف توسط بخش خصوصی ایران

وی اظهار داشت: این پروژه کلاً توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود و دولت ایران در این پروژه سرمایه گذاری مستقیم نخواهد داشت.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان افزود: انجمن صادرکنندگان خدمات مهندسی و همچنین شرکت های بزرگ ایرانی طی هماهنگی دولت ایران با دولت و راه آهن افغانستان، در این حوزه قرارداد منعقد می کنند.

* تعریف 2 مدل برای بازگشت سرمایه سرمایه گذار خط آهن هرات-مزار شریف

میرشفیع گفت: برای اجرای این خط آهن و بازگشت سرمایه بخش خصوصی، دو مدل پیش بینی شده است؛ در مدل اول، به روش معمولی، فاینانس و تأمین مالی می شود و اصل و سود سرمایه گذاری را از راه آهن افغانستان دریافت می کنیم و در مدل دوم از محل تهاتر مواد معدنی، سنگ آهن، مس، روی، زغال سنگ و غیره شرکتی تأسیس می شود که این کار را انجام می دهد.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان درباره حضور قرارگاه خاتم در پروژه هراز تا مزارشریف گفت: به خاطر مسائلی که در افغانستان وجود دارد سعی می شود پیمانکار بخش خصوصی در این پروژه فعال باشد.

* جزئیات احداث پل دوم میلک با سرمایه گذاری دو طرف

وی اظهار داشت: همچنین اخیراً تفاهمی با کشور افغانستان در موضوع مرز دوم میلک و احداث پل دوم میلک با سرمایه گذاری دو کشور داشتیم؛ از چند سال پیش توافق شده بود که پل دوم میلک ساخته شود اما به تعویق افتاده بود و اختلافاتی در این باره وجود داشت.

میرشفیع افزود: روز 19 فروردین امسال جلسه ای مشترک در محل مرز میلک با مسئولان افغانستانی داشتیم و آنجا توافق شد که هزینه احداث پروژه را هر دو طرف به صورت 50-50 پرداخت کنند، همچنین جانمایی پل با مشارکت دو طرف انجام و مقرر شد مناقصه را ایران برگزار کند و پیمانکار انتخاب شود و امیدواریم حداکثر از دو ماه آینده عملیات اجرایی پل میلک در مرز افغانستان اجرا شود.

وی ادامه داد: دو طرف تأمین مالی این پروژه را انجام می دهند و مقرر شده است مطالعات این پروژه بازنگری  بررسی های نهایی نیز انجام شود و ایران معادل دلاری اعتبار را از افغانستان (سهم 50 درصدی) دریافت و پروژه اجرا شود.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان گفت: مقرر شده است پیمانکار افغانستانی و ایرانی به صورت مشترک برای مناقصه دعوت شود اما از آن منظر که در ایران مصالح و غیره ارزان تر است به احتمال قوی پیمانکار ایرانی برنده می شود.

* ساخت جاده  117 کیلومتری فراه-پایانه ماهی رود از محل کمک های ایران برای بازسازی افغانستان

میرشفیع اضافه کرد: همچنین در توافق دو طرف مقرر شده است راهی بین فراه تا پایانه ماهی رود اجرا شود، از بیرجند تا ماهی رود حدود 150 کیلومتر جاده است، در قسمت افغانستان بخش هم پایه ماهی رود، ابونصرفراهی است و از گمرک آنها تا مرکز استان شان 117 کیلومتر جاده است که این جاده را از محل کمک های وعده داده شده ایران برای بازسازی افغانستان می سازیم.

وی افزود: این جاده پروژه ای نیمه تمام بوده است حدود 60 کیلومتر آن را قبلاً ساخته بودیم که باید ادامه مسیر ساخته می شد اما نیمه تمام مانده بود، در سفر 13 اردیبهشت به افغانستان، به اتفاق وزیر فواید عامه افغانستان شروع عملیاتی اجرایی این جاده آغاز شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.