| کد خبر: 231380 |

زلزله هفته گذشته به یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خراسان شمالی خسارت زد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: براساس آخرین ارزیابی های آمار واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله ۵.۵ ریشتری هفته گذشته در شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان به یک هزار ۳۰۲ واحد رسید.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: براساس آخرین ارزیابی های آمار واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله ۵.۵ ریشتری هفته گذشته در شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان به یک هزار ۳۰۲ واحد رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جواد نظری افزود : در این زلزله به یک هزار و ۸۶ واحد مسکونی روستایی و ۲۱۶ واحد مسکونی در شهرهای  سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم خسارت وارد شد که نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد.

وی اضافه کرد :  ارزیابی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از این زمین لرزه برای تصویب بودجه لازم برای بازسازی و بهسازی در قالب کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ارسال شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان شمالی اظهارداشت : با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده های مورد نیاز ناشی از تورم؛ پیشنهاد ما پرداخت حدود ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازاء هر واحد مسکونی است.

نظری خاطرنشان کرد : با پرداخت به موقع تسهیلات و کمک های مالی بلاعوض دولت، تلاش می شود تا واحدهای مسکونی زلزله زدگان شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان پیش از فرارسیدن فصل سرما تکمیل و زلزله زدگان در آن ساکن شوند.

شروع بازسازی مسکن زلزله زدگان از تسهیلات مسکن

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی هم گفت: ستاد بازسازی واحدهای مسکونی در  اداره کل متبوعش برای پیگیری دریافت تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن خسارت دیده ناشی از زلزله تشکیل شد.

علی روحانی اظهارداشت : برای تسریع در بازسازی و بهسازی مسکن روستاییان خسارت دیده ناشی پیش از تصویب بسته تسهیلاتی برای زلزله زدگان خراسان شمالی، بازسازی برخی از این  واحدها از محل تسهیلات ( ۵۰۰ میلیون ریال )  طرح ویژه مسکن روستایی تامین می شود.

وی اضافه کرد : در زلزله سال ۹۶ در این استان نیز بنیاد مسکن استان برای سرعت بخشیدن به بازسازی و بهسازی مسکن روستایی پیش از مصوبه دولت ، از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی استفاده کرد، ولی در سال جاری این تسهیلات برای پرداخت تمام واحدهای مسکونی خسارت دیده کفاف نمی کند.

معاون بنیاد مسکن استان خراسان شمالی گفت که بیشترین خسارت  زلزله به واحدهای مسکونی ، مربوط به خانه های خشتی و گلی در مناطق روستایی در شهرستان های خسارت دیده است و تمام این واحدهای مسکونی در طرح بهسازی و نوسازی قرار می گیرند.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید.

براثر این زمین لرزه به بیش از یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد و ۱۲۱ واحد مسکونی تخریب شد.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.