| کد خبر: 23138 |

ارائه طرح های کاربردی هویت شهری و معماری قم

تین نیوز |  وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: اساتید دانشگاه باید هویت شهرسازی قم به عنوان مبدا شكل گیری انقلاب را با توجه به موازین اسلامی مشخص كنند و دانشگاهیان به عنوان قشر نخبه باید به این پرسش پاسخ دهند كه هویت شهری و معماری قم در آینده به چه سمتی حركت می كند.

به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی كه  در سفر به استان قم در نشست هم‌اندیشی استادان دانشگا‌ه‌های قم سخن می گفت، با اشاره به این موضوع كه همواره كیفیت زندگی در كلانشهرهای كشور مطرح است، یادآور شد: در كلانشهرهای ایران مسئله قابل زندگی بودن شهرها تبدیل به یك سوال اصلی شده و پاسخ دادن به این سوال بسیار مشكل است زیرا زمانی این سوال برای ما مطرح می‌شود كه متوجه مسائل و مشكلات شهری می‌شویم.

وزیر راه وشهرسازی در این نشست كه در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: زمانی كه شهر تهران با 8 میلیون و 500 هزار جمعیت شهری و 12 میلیون و 500 هزار جمعیت كلانشهری با بحران آب مواجه می‌شود این نگرانی به وجود می‌آید كه شهرها قابل سكونت نیستند و نكته مورد توجه اینكه، زمانی كه از بحران عبور می‌كنیم؛ مسئله به فراموشی سپرده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به رشد سریع جمعیت در شهر قم اشاره كرد و گفت: در دهه 50 شهر قم 250 هزار نفر جمعیت داشت و اكنون بعد از 40 سال این جمعیت به یك میلیون و 200 هزار نفر رسیده است كه بر اساس این آمار سریعترین رشد جمعیت را داشته‌ایم.

وی با اشاره به مهاجرت‌پذیری قم گفت: این مهاجرت‌پذیری موجب بافت ناهمگون شهری شده و در حال حاضر شهر قم با كاركردهای متفاوتی روبرو شده است و اگر بخواهیم نقش قم را بررسی كنیم می‌توانیم به نقش جهانی این شهر از بعد جغرافیایی، از بعد مواصلاتی، حمل و نقل،‌ استراتژیكی و فاصله بسیار كم تا تهران و اصفهان اشاره كنیم.

آخوندی اضافه كرد: باید بررسی كنیم كه برای قم چه هویتی قائل هستیم زیرا كه قم شهری مذهبی و در عین حال صنایع گوناگونی دارد و اگر بگوییم صنعتی است كاركردهای مذهبی غالبی دارد كه در سرنوشت شهر تاثیر اساسی دارد و از بعد علمی نیز این شهر كاركردهای خاصی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد دانشجویان قم، گفت: 250 هزار دانشجو از جمعیت یك میلیون و 200 هزار نفر جمعیت شهری قم، جمعیت كلانی است كه برای ساماندهی آن خدمات جانبی خاصی لازم است.
آخوندی ادامه داد: حمل و نقل قم به دلیل چهارراه ارتباطی این استان خیلی مهم است. آزادراه قم - تهران اشباع شده و ما معتقدیم باید بخشی از مسافران و ترافیك این آزادراه به شبكه ریلی و آزادراه قم - گرمسار هدایت شوند و نحوه اتصال شبكه حمل و نقل برون شهری و درون شهری نكته مهمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: هویت شهری قم پیچیده و سخت است و این پیچیدگی به دلیل كاركردهای متفاوت سیاسی، اجتماعی و مذهبی این شهر است.
وزیر راه و شهرسازی موقعیت سیاسی قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این شهر مرجع جهان تشیع است و جریان فكری و اندیشه دینی از این شهر به جهان صادر می‌‌شود.

آخوندی با تاكید بر لزوم اجرایی شدن معماری اسلامی در قم گفت: قم مبدا انقلاب اسلامی بوده و باید در هویت شهری قم این مسئله مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اظهارات برخی استادان دانشگاه درباره مشكلات شهری قم ادامه داد: برخی مسائل جزو موضوعاتی نیستند كه دولت‌ها تصمیم گیری كنند بلكه باید در جامعه محلی گفتگویی صورت بگیرد تا این مشكلات برطرف شود.

آخوندی برقراری ارتباط بین استادان دانشگاه‌های قم با مركز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را ضروری دانست و افزود: باید در مورد مسائل قم سلسله بحث‌هایی انجام شود تا به اجماعی برای توسعه قم دست پیدا كنیم.
وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: بخش عمده‌ای از بافت‌های باارزش قم مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، بنابراین استادان دانشگاه‌ها باید به كمك ما بیایند. البته شاید بتوانیم با كمك استانداری و شهرداری قم طرحی به نام راهبردهای توسعه شهر تهیه كنیم و برای این طرح می‌توانیم از كمك استادان دانشگاه‌ها استفاده كنیم.

این عضو هیأت دولت یادآور شد:معماری شهر قم باید متفاوت از سایر شهرها باشد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود و شهر قم توسعه پیدا كرده ولی سرانه‌های خدماتی این شهر بسیار پایین است و ما باید طرح توسعه قم را بازنگری كنیم تا سرانه‌های خدماتی را ارتقا دهیم.

آخوندی با بیان اینكه هویت و آینده قم مسئله‌ای نیست كه دولت بتواند درباره آن تصمیم گیری كند اظهار كرد: این مسئله باید در دانشگاه‌های استان قم به صورت مرتب مورد توجه قرار گیرد و ما هم می‌توانیم به دانشگاه‌های قم در این زمینه كمك كنیم.
نشست هم اندیشی وزیر راه و شهرسازی با اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه های استان قم در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد و طی آن جمعی از اساتید دانشگاه ها نظرات خود را درباره مسائل حوزه راه وشهرسازی شهر قم بیان كردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.