| کد خبر: 231238 |

آرزوی دیرینه مردم چهارمحال و بختیاری روی ریل تحقق

چهارمحال و بختیاری یکی از پنج استان کشور است که هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده است اما تحقق این آرزوی دیرین مردم در دولت تدبیر و امید آغاز شد و تاکنون نیمی از مسیر راه‌آهن این استان ریل‌گذاری شده است.

تین نیوز

چهارمحال و بختیاری یکی از پنج استان کشور است که هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده است اما تحقق این آرزوی دیرین مردم در دولت تدبیر و امید آغاز شد و تاکنون نیمی از مسیر راه‌آهن این استان ریل‌گذاری شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با داشتن مزیت‌های فراوان اقتصادی و از سوی دیگر قرار گرفتن در مسیر اتصال فلات مرکزی به جنوب ایران سال‌ها در انتظار برخورداز از شبکه ریلی است.

شبکه حمل و نقل ریلی از مهمترین پیش نیازهای تحقق توسعه‌یافتگی است زیرا این شاخص یکی از زیرساخت‌هایی است که به ویژه بخش اقتصادی به وسیله آن شکوفا می‌شود.

بخش حمل و نقل ریلی در اقتصاد از آن جهت اهمیت خاصی دارد که به لحاظ زیست‌محیطی، کاهش سوخت و ایمنی بالا از مزیت بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای برخوردار است، از سوی دیگر از تلفات جاده‌ای که هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد می‌کاهد و آسایش و آرامش شهروندان را تامین می‌کند.

اکنون بیش از یک دهه است که طرح راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون اگر چه تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده اما سهم دولت تدبیر و امید در اجرای این طرح قابل توجه بوده و به گفته کارشناسان پیشرفت موجود مرهون تلاش‌های ۲ سال اخیر دولت و اختصاص اعتبار لازم برای اجرای آن بوده است به طوری که در حال حاضر نیمی از این طرح ۹۲ کیلومتری ریل‌گذاری شده است و چنانچه اعتبار لازم برای اجرای آن در ادامه اختصاص داده شود می‌توان امیدوار بود که ظرف ۲ سال آینده شاهد شنیدن صدای سوت قطار در این استان باشیم.

پیشرفت چشمگیر راه‌آهن استان در ۲ سال گذشته

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با تلاش‌های دولت دوازدهم برای اجرای طرح راه‌آهن این استان اشاره کرد و گفت: راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد را از مهمترین طرح‌های عمرانی استان است و دولت در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفت تا طرح از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار شود و مطالبه دیرین مردم استان در خصوص اتصال به شبکه ریلی سریع‌تر محقق شود.

مجید نظری اظهار داشت: در ۲ سال اخیر با حمایت‌های دولت این طرح از پیشرفت خوبی برخوردار شد بطوریکه تا پایان سال ۹۷ حدود ۴۰ میلیارد تومان بودجه به این طرح اختصاص داده شده بود و پیشرفت فیزیکی آن در زیرسازی در ابتدای سال ۹۸، حدود ۱۲ درصد بود اما در همین سال ۱۰۱ میلیارد تومان و در سال ۹۹، ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شده است.

نظری افزود: برای بهره‌برداری از عملیات زیرسازی این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان هدفگذاری شده است که تاکنون ۳۴۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

اجرای طرح راه آهن استان در چهار قطعه

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این طرح در چهار قطعه در حال اجرا است، تصریح کرد: قطعه نخست این محور که از ایستگاه مبارکه استان اصفهان تا جاده زرین دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی برخوردار شده است.

نظری همچنین از پیشرفت ۹۷ درصدی قطعه دوم این محور ارتباطی خبر داد و گفت: این محور ۱۹.۶۸ کیلومتر طول دارد و از جاده سفیددشت آغاز و تا گردنه زردی‌ها ادامه می‌یابد.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: قطعه سوم و چهارم این محور نیز که از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد ادامه دارد، ۳۰.۵ کیلومتر است و ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی دارد.

نظری با اشاره به اجرای ۱۵ دستگاه تونل در محور راه‌آهن مبارکه به شهرکرد، اظهار داشت: این تونل‌ها در مجموع پنج هزار و ۳۰۰ متر طول دارد که تاکنون از این تعداد ۶ تونل حفاری شده است.

وی افزود: همچنین ۱۱ دستگاه پل به طول  ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۲ ایستگاه در منطقه سفیددشت و شهرکرد نیز در طول این مسیر قرار دارد که تاکنون ایستگاه سفیددشت از ۱۳ درصد پیشرفت برخوردار شده است و ایستگاه شهرکرد نیز جانمایی و در شرف تحویل زمین به پیمانکار قرار دارد.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: عملیات مطالعات و اجرای این طرح از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از اتمام عملیات زیرسازی آن تا پایان سال آینده وارد مرحله ریل‌گذاری می‌شویم.

نظری افزود: در قالب این طرح سالانه ۳ و نیم میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابجا می‌شود که در افق چشم‌انداز این طرح جابجایی مسافر به ۲ میلیون نفر نیز قابلیت افزایش دارد.

تکمیل راه‌آهن استان نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز روند اجرای طرح راه آهن استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ۵۰ درصد از این مسیر ریل‌گذاری شده است و برای احداث ایستگاه شهرکرد و تامین زمین موردنیاز تلاش‌های بسیاری در حال انجام است.

حمید ربیعی ابراز امیدواری کرد تا ریل‌گذاری راه‌آهن استان تا پایان سال به طور کامل تکمیل و سپس فرایند ریل‌گذاری آن آغاز شود.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری از راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد را یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: چنانچه این اعتبار به موقع تخصیص و جذب طرح شود پیش بینی می‌شود ظرف ۲ سال آینده راه آهن استان به طور کامل بهره‌برداری شود و مردم استان از آن بهره‌مند شوند.

اختصاص  اعتبار به راه آهن استان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری یکی از طرح‌های مهم زیربنایی استان را راه‌آهن عنوان کرد و گفت:پارسال سه هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد تخصیص یافت.

علی شهریارپور تاکید کرد: در مسیر اجرای طرح راه‌آهن ۱۵ رشته تونل حفر می‌شود که از این تعداد تاکنون چهار رشته بازگشایی شده است و روند اجرای این طرح در انتهای آن، به‌علت جابه‌جایی ایستگاه شهرکرد کمی با تاخیر مواجه شد.

وی یادآور شد: تکمیل زیرساخت راه‌آهن شهرکرد چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد که تا خردادماه سال آینده اعتبار مورد نیاز این طرح تامین و تزریق می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ریل‌گذاری و تکمیل این طرح یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

حفاری طولانی ترین تونل راه آهن استان

مجری طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به حفاری طولانی‌ترین تونل راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به طول یک هزار و ۵۳۰ متر  در اسفندماه پارسال اشاره کرد و گفت:طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد دارای ۱۵ تونل به طول بیش از پنج کیلومتر است که حفاری این تونل‌ها با استفاده از آخرین روش‌های روز دنیا در حال انجام است.

علیرضا صلواتی اظهار داشت: تاکنون حفاری چهار تونل ابتدایی این پروژه تکمیل شده است و حفاری تونل شماره ۹ که طولانی‌ترین تونل طرح به شمار می‌رود اسفندماه 1399 به پایان رسید و تونل شماره ۱۰ نیز به صورت کامل حفاری و آماده ریل‌گذاری  شد.

صلواتی تصریح کرد: حفاری ۹ تونل دیگر این طرح نیز به موازات یکدیگر و بر اساس برنامه زمان‌بندی با استفاده از روش‌های حفاری مختلف به منظور تسریع در روند اجرا، در حال انجام است.

مجری طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد در خصوص دیگر جزییات فنی طرح نیز افزود: در طول مسیر این طرح، پنج دستگاه پل بزرگ پیش‌بینی شده که از ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ متر از سطح زمین قرار گرفته‌ است و طول کلی این پل‌ها حدود ۲.۵ کیلومتر بوده که همگی در حال احداث هستند.

صلواتی با بیان اینکه اتصال شهرکرد به شبکه ریلی کشور از مهم‌ترین رویکردهای طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد است، اظهار داشت: این طرح بخشی از مسیر پروژه راه‌آهن برقی اصفهان به خوزستان و راه‌آهن سراسری کشور است.

وی خاطر نشان کرد: این طرح در یک سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد پیشرفت داشته و هم‌اکنون با ۳۵ درصد پیشرفت کلی و ۴۴ درصد پیشرفت در بخش زیرسازی، در حال پیگیری است و با این روند، ریل‌گذاری آن در سال آینده انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر با هدف جابجایی بار و مسافر احداث می‌شود و تکمیل آن تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.