| کد خبر: 231197 |

رانندگی اتوبوس داخل شهری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توضیحاتی درباره سرانجام خرید اتوبوس های جدید برای پایتخت، آخرین وضعیت کرونا در اتوبوسرانی و اتوبوس های ویژه زنان در تهران ارائه داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توضیحاتی درباره سرانجام خرید اتوبوس های جدید برای پایتخت، آخرین وضعیت کرونا در اتوبوسرانی و اتوبوس های ویژه زنان در تهران ارائه داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین 1335 به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد.طی این 65 سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال 99 به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفته و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخته است. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است. پیروز حناچی، شهردار پایتخت هم بارها اعلام کرده توسعه حمل و نقل عمومی یک وظیفه حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی از پس مشکلات آن بر نمی آید.

اتوبوسرانی تهران با حدود ۵۵۰۰ نیرو در بخش عمومی و خصوصی فعال است و هر چند در شرایط کرونا آمار مسافران کاهش یافته ولی یکی از پایه‌های اصلی حمل و نقل عمومی در پایتخت محسوب می‌شود.

تا قبل از کرونا آمار مسافران اتوبوس‌های به حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر در روز می‌رسید ولی اکنون از ترس ابتلا به کرونا و اجرای محدودیت‌های تردد به گفته مدیران شهری، مسافران آمارشان میانگین ۵۰۰ هزار نفر در طول روز است.

هرچند مسافران در استفاده از ماسک اهتمام دارند و تقریبا مسافر بدون ماسک نیست ولی نگرانی‌ها از ابتلا به کرونا در موج چهارم افزایش یافته و به دغدغه مسافران و رانندگان اتوبوس‌ها افزوده است.

 مدیران شهری معتقدند امکان فاصله گذاری اجتماعی در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو وجود ندارد و راهکار مقابله با این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس ها و واگن های جدید برای مترو است.

درباره موضوعات مختلف در اتوبوسرانی تهران از جمله سرانجام خرید اتوبوس‌های جدید برای پایتخت و مناقصات مربوط به آن، فرسودگی اتوبوس‌ها و بازسازی اورهال آنها، تعداد اتوبوس‌های ویژه زنان و رانندگان اتوبوس زن در پایتخت، وضعیت کرونا در اتوبوسرانی تهران، سرانجام واکسیناسیون رانندگان اتوبوس، نحوه ضدعفونی اتوبوس ها در موج چهارم کرونا و تاثیر لغو طرح ترافیک در کاهش مسافران اتوبوس با محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

آغاز برگزاری دور جدید مناقصات برای خرید اتوبوس

سرانجام  خرید اتوبوس‌های جدید برای پایتخت چه شد و این اتوبوس‌ها از چه زمانی فعالیت خود را آغاز می‌کنند؟

مناقصات مربوط به خرید اتوبوس از روز گذشته منتشر شده و تا 9 خرداد ادامه دارد که طی این مدت کارخانه‌های تولیدکننده اتوبوس فرصت دارند که اقدامات لازم را جهت شرکت در این مناقصات انجام دهند.

240 اتوبوس، مینی بوس و ون تا شهریور برای تهرانی ها

با توجه به توانمندی‌های که کارخانه‌های خودروساز در کشور دارند امیدواریم تا شهریور اتوبوس‌های جدید به پایتخت برسد.البته برگزاری این مناقصات جهت تولید 120دستگاه اتوبوس، 100 مینی‌بوس دو درب و 20 ون برای معلولان و جانبازان است.

تأمین 400 اتوبوس طی سال جاری برای پایتخت

از ابتدای فعالیت دوره جدید مدیریت شهری تا کنون چند اتوبوس به پایتخت اختصاص داده شده است گلایه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و شهروندان معتقدند در دوره‌های قبلی اتوبوس‌های بیشتری به پایتخت اختصاص می‌یافت چرا روند توقف این مسأله با کندی همراه شده است؟

250 اتوبوس سال گذشته و 13 اتوبوس دوکابین سال 98 از آن برای تهران اختصاص یافت در حال حاضر هم مناقصه برگزار کردیم و بعد از طی شدن مدت سه هفته‌ای برای مناقصه اول مناقصه دیگری خواهیم داشت و تأمین 400 دستگاه اتوبوس سال جاری برای تهران مدنظر قرار گرفته است.با توجه به اینکه سال گذشته رقابت بین شرکت‌های اتوبوس ایجاد شد و آنها متوجه شدند که مصوبه خرید برای اتوبوس‌هایشان وجود دارد پیش‌بینی می‌کنیم در مناقصه‌های پیش‌رو نیز اقدامات مؤثری انجام گیرد.

در سنوات گذشته، دولت به تهران اتوبوس تحویل می‌داد، اما سال‌هاست که دیگر اتوبوسی به تهران تحویل نداده است البته شهرداری تهران فراتر از سهم خود به ناوگان اتوبوسرانی تهران کمک می‌کند و اگر دولت کمک کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که ناوگان حمل ‌‌نقل عمومی جان تازه‌ای بگیرد، در صورت عدم حمایت دولت و به همین ترتیب که پیش می‌رویم، ناوگان اتوبوسرانی تهران به‌زودی زمین‌گیر می‌شود.

چند دستگاه اتوبوس در تهران فرسوده است و چه تعداد از اتوبوس‌ها بازسازی یا اورهال شده‌اند؟

3500 دستگاه اتوبوس تهران فرسوده است و روز به روز به آمار اتوبوس‌های فرسوده افزوده می‌شود چرا که سن اتوبوس‌ها در حال زیاد شدن است. برای بازسازی اتوبوس‌ها، سازمان شهرداری‌ها و استانداری تهران اخیراً میهمان ما در شرکت‌ واحد اتوبوسرانی بوده‌اند و از تعمیرگاه‌های اتوبوس که از محل مصوبه تبصره 18 اقدامات لازم در آن انجام می‌گیرد بازدید کردند. همچنین بازسازی و اورهال 400 دستگاه اتوبوس در حال انجام است.

تهران به چند دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد؟

 بر اساس برنامه‌ها  و پیش‌بینی‌های انجام گرفته پایتخت به بیش از 9 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و باید با همکاری دولت و دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم در این راستا محقق شود.سال ۹۹، سخت‌ترین سال در تاریخ ۶۵ساله ناوگان اتوبوسرانی تهران بود و امیدواریم سال ۱۴۰۰، سال بهتری برای این مجموعه و حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت باشد.

اتوبوس ویژه زنان مدتی پیش در پایتخت راه‌اندازی شد در حال حاضر تعداد این اتوبوس‌ها چقدر است و آیا برنامه جدیدی در این راستا دارید؟

بله؛ در حال حاضر 10 اتوبوس تک‌کابین ویژه بانوان برای پایتخت در نظر گرفته شده که فعلاً در خط 7 فعال است برخی از بانوان بسیار از اتوبوس‌های اختصاصی رضایت دارند و تعدادی هم از تبعیض ایجاد شده گلایه دارند و معتقدند اگر اتوبوس ویژه بانوان وجود دارد اتوبوس ویژه مردان هم باید باشد که به طور کلی ما این اقدام را یک رویکرد مثبت در جهت رضایتمندی بانوان می‌دانیم همچنین در صورتی که تعداد مسافران زن بیشتر شود اتوبوس یا مینی‌بوس‌های دیگری هم به صورت اختصاصی در نظر می‌گیریم.

برای اینکه بخواهیم اتوبوس‌های ویژه بانوان به خطوط دیگر اختصاص دهیم به ناوگان و راننده جدید نیاز داریم که با هماهنگی معاونت توسعه منابع انسانی و اقدامات لازم برای استخدام انجام شده و امیدواریم بتوانیم راننده برای اتوبوسرانی جذب کنیم.

اتوبوسرانی تهران چه تعداد راننده زن دارد؟

شغل رانندگی اتوبوس داخل شهری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و بر مطابق قانون اجازه فعالیت در این حوزه ندارند و نمی‌توانیم راننده زن در اتوبوسرانی جذب کنیم  بنابراین آمار رانندگان زن در حال حاضر صفر است.

کرونا آمار مسافران را 70 درصد کاهش داد

گفته می‌شود تعداد زیادی از اتوبوس‌ها در خطوط مختلف که توسط بخش خصوصی فعالیت می‌کردند به دلیل کمبود مسافر و کاهش درآمد غیرفعال شده‌اند آمار این اتوبوس‌ها که از مدار خارج شده‌اند چه تعداد است؟

تهران بیش از 220 خط فعال اتوبوسرانی دارد که به دلیل شرایط کرونا آمار مسافران نسبت به قبل از کرونا حدود 70 درصد هم کمتر شده است و بسیاری به دلیل ترس از قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ تمایل به استفاده از اتوبوس ندارند بنابراین به دلیل این مسأله و کاهش درآمد رانندگان اتوبوس بخش اعظمی از رانندگان در بخش خصوصی فعالیت برایشان مقرون به صرفه نیست. به عبارتی آنقدر در برخی خطوط آمار اتوبوس‌های خصوصی و تعداد مسافران کاهش یافته که به نظر ما تعطیل شده است و اکنون 30 درصد از اتوبوس‌های بخش خصوصی دیگر فعال نیستند و بسیاری از خطوط در بخش خصوصی با سرفاصله زیاد فعالیت دارند.

اولویت نخست ما، حفظ ایمنی و سلامت مسافران و رانندگان اتوبوس و سایر کارکنان شرکت واحد است، عملاً با ناوگان موجود، فاصله‌گذاری مورد نظر در ساعات اوج مسافر امکان پذیر نیست و تنها راهکار موجود، خرید اتوبوس‌های جدید و تقویت ناوگان است.هر چند این روزها تقریباً هیچ مسافری بدون ماسک وارد اتوبوس نمی‌شود اما نگرانی از ابتلا به کرونا در موج چهارم، بر دغدغه مسافران و رانندگان اتوبوس افزوده و بر کاهش تعداد مسافران مؤثر بوده است.

آمار ابتلا به کرونا در اتوبوسرانی چگونه است و چه تعداد راننده اتوبوس به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند؟

از ابتدای شیوع کرونا 14 نفر در اتوبوسرانی تهران جان  خود را به دلیل ابتلا به ویروس کووید ـ 19 از دست داده‌اند که البته همه این افراد راننده نبوده‌اند و در بخش‌های دیگر شاغل بوده‌اند میزان ابتلا و کرونا مثبت‌ها در سه هفته پیش بیش از 100 نفر بود و الان تعداد کسانی که کرونا مثبت هستند کاهش یافته و به 72 نفر رسیده است.

سرانجام واکسیناسیون رانندگان اتوبوس و پیگیری ها از ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت به کجا رسید؟  

رایزنی‌ها در این راستا انجام شده رانندگان اتوبوس در اولویت سوم لیست اختصاص واکسن کرونا قرار گرفته‌اند که البته یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران از ما لیست تعداد رانندگان بخش عمومی و خصوصی را خواست که ما به آنها اعلام کرده‌ایم و به محض رسیدن نوبت واکسیناسیون رانندگان اقدامات لازم انجام خواهد گرفت و ساز و کارهای اجرایی نیز در این زمینه پیش‌بینی شده است.

رانندگان اتوبوس‌های شهری روزانه با حجم قابل توجهی از شهروندان مواجه هستند. این مساله خطر ابتلای رانندگان اتوبوس‌ها به کرونا را بالا می‌برد. ما پیگیری‌های زیادی با ستاد مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی داریم تا بتوانیم امکان توزیع واکسن میان رانندگان شرکت واحد را حتی زودتر از اولویت های اعلام شده فراهم کنیم.

لغو طرح ترافیک چقدر در کاهش آمار مسافران اتوبوس ها موثر بود؟

همه مسافران اتوبوس خودروی شخصی برای تردد ندارند بنابراین پای ثابت مسافران ما در حمل و نقل عمومی اند. طی روزهای گذشته با لغو طرح ترافیک آمار مسافران چندان هم کاهش نیافت و این موضوع حکایت از این دارد که برای پیشگیری از انتقال کرونا در حمل و نقل عمومی باید گره و قفل کمبود اتوبوس و  واگن مترو باز شود و حمایت دولت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و شرایط کرونا نیز اهمیت این مساله را مضاعف کرد.

ضدعفونی اتوبوس های تهران در موج چهارم چگونه انجام شد؟

ضدعفونی اتوبوس‌ها به ویژه اتوبوس‌های پرمسافر ابتدا و انتهای خطوط ضدعفونی می‌شوند ولی به شخصه گمان می‌کنم ضدعفونی چندان کارساز نیست البته ما پروتکل‌ها را دقیق انجام می‌دهیم ولی قطعا مشخص است اگر اتوبوس‌ هم ابتدای خط ضدعفونی شود در همان خط حدود 60 نفر مسافر سوار می‌شوند و همه آنها سطوح داخلی اتوبوس را لمس می‌کنند بنابراین احتمال آغشته شدن سطوح اتوبوس به ویروس وجود دارد بنابر این مسافران باید حتی‌المقدور اسپری ضدعفونی‌کننده به همراه داشته باشند حتی بهتر است در اتوبوس با تلفن همراه خود صحبت نکنند و از نزدیک کردن دست‌ها به سمت چشم و مجاری تنفسی خود خودداری کنند چرا که معتقدیم این اقدامات حتی بسیار کارسازتر از ضدعفونی‌ اتوبوس‌ها است با این وجود ما روزانه دو بار ابتدا و انتهای خطوط اتوبوس‌ها را ضدعفونی می‌کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    راننده گان اتوبوس شهری جز مشاغل سخت است وزود بازنشته می شوند ولی راننده گان برونشهری که شب وروز سرما وگرما اسیر جاده ها هستند سختی کارندارند وسی سال کار جالب تر آنکه سنوات هشت سال 72تا 80آنها هم که توسط باربریها بالا کشیده شده سه چهار سال است الان هم که راننده دوباره ازخودش می خواهد بدهد باسنگ اندازی جلوی پایش مواجهه است آیا این اصل عدالت است