| کد خبر: 231178 |

آمارهای ضد و نقیض درباره سفرهای ممنوعه عید فطر

در حالی که محورهای مواصلاتی کشور به ویژه‌ جاده‌های شمالی در ایام عید فطر ترافیک سنگینی را با وجود ممنوعیت‌های تردد کرونایی تجربه کردند

تین نیوز

در حالی که محورهای مواصلاتی کشور به ویژه‌ جاده‌های شمالی در ایام عید فطر ترافیک سنگینی را با وجود ممنوعیت‌های تردد کرونایی تجربه کردند و آمارها حاکی از افزایش سفرها نسبت به هفته قبل از اعمال این محدودیت‌ها بود، برخی آمارهای ضد و نقیض در این زمینه منتشر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در هفته گذشته و قبل از شروع شدن تعطیلات مربوط به عید فطر ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که از سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت دوازده ظهر تا همین ساعت روز شنبه هفته بعد از آن یعنی ۲۵ اردیبهشت ماه، ممنوعیت تردد بین استانی اجرا و همه ورودی و خروجی شهرها و استان‌های مختلف کنترل می‌شود تا کسی نتواند به سفر برود.

اما آمارها گویای مسئله‌ دیگری بودند چرا که به نظر می‌رسید هر روز از این تعطیلات و حتی روزهای قبل و بعد از آن جاده‌های کشور به ویژه محورهای شمالی ترافیک سنگینی را تجربه کردند و این یعنی اینکه ممنوعیت‌های تصویب شده در ستاد ملی مقابله با کرونا به درستی اجرایی نشده است.

البته بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور، در بازه زمانی  ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه (هفته گذشته) متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای بین استانی یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۲۵۷ وسیله نقلیه بوده است و این میزان تردد نسبت به هفته قبل از آن که هنوز این مصوبه ابلاغ نشده بود، دو درصد افزایش یافته است.

ترددهای بین استانی در هفته گذشته در استان‌های گلستان، اردبیل، فارس و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۱۳ درصد، ۱۲ درصد، ۱۰ درصد و ۱۰ درصد بیشترین افزایش را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرده و در استان‌های کرمان هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز به ترتیب با منفی ۱۳ درصد، منفی ۹ درصد و منفی شش درصد بیشترین کاهش را داشته است.

این در حالی است که همین مرکز اقدام به انتشار گزارش دیگری در این زمینه کرده و بر این اساس، بررسی متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ماه در کشور، نشان می دهد حدود یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۲ وسیله نقلیه در راه‌های برون شهری تردد داشته‌اند که میزان تغییرات تردد بین استانی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ در بازه زمانی ۲ تا ۵ خرداد، حدود ۳۱ درصد کاهش و ۳۴ درصد کاهش در تردد وسایل نقلیه سبک بوده است.  

میزان تغییرات تردد استانی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ از ۱۳ تا ۱۶ خرداد ۴۸ درصد کاهش و ۵۴ درصد کاهش تردد در وسایل نقلیه سبک گزارش شده است.

جالب اینجاست که در این گزارش خبری از مقایسه میزان ترددهای جاده‌ای با هفته قبل از اعمال این ممنوعیت و روزهای مشابه با هفته گذشته‌اش اشاره نشده است و مشخص نیست این گزارش چرا منتشر شده و اعداد و ارقام در این گزارش را باید باور کنیم یا ترافیک‌های سنگینی را که مرکز مدیریت راه‌های کشور در ایام تعطیلات عید فطر به صورت روزانه گزارش می‌کردند آن هم ترافیک‌هایی در ایام عیدی که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نباید رخ می‌داد. چرا که اگر سخت‌گیری‌ها مانند ایام نوروز سال گذشته با جدیت اعمال می‌شد و مردم همکاری می‌کردنند سفرهای جاده‌ای تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کرد و شاهد حداقل نصف شدن آمارهای تردد اتفاق افتاده در جاده‌های کشور بودیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.