| کد خبر: 230678 |

چه کسانی نباید واکسن کووید-۱۹ تزریق کنند؟

فقط افرادی که آنافیلکسی (یک واکنش آلرژیک جدی و تهدیدکننده حیات) شدید نسبت به واکسن‌های قبلی داشتند می‌توانند از تزریق واکسن اجتناب کنند.

تین نیوز

رییس پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فقط افرادی که آنافیلکسی (یک واکنش آلرژیک جدی و تهدیدکننده حیات) شدید نسبت به واکسن‌های قبلی داشتند می‌توانند از تزریق واکسن اجتناب کنند.

به گزارش تین نیوز، دکتر محمد عبداللهی، متخصص سم‌شناسی و داروشناسی، در میزگرد تصویری همه‌گیری جهانی کرونا و سیستم عصبی به تبیین ملاحظات دارویی و اصول مهم واکسیناسیون کرونا پرداخت و گفت: جهان در حال تجربه و نهایی‌کردن اطلاعات در مورد داروهای مؤثر بر کرونا است.

او بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: تقریبا تمامی واکسن‌های تولیدشده (اسپوتنیک، فایزر، مدرنا، استرازانکا، جانسون جانسون، سینوفارم، سینووارک، هواکسین) کارایی صد درصدی در جلوگیری از مرگ ناشی از کووید-۱۹ دارند و دارای اثربخشی بسیار بالایی در برابر کووید شدید، اثربخشی متوسط در برابر کووید علامتی و اثربخشی ضعیف در بیماران بدون علامت کووید هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تولید واکسن‌های استنشاقی توسط برخی کشورها یادآور شد که ممکن است این نوع واکسن سریع‌تر بتواند زنجیره انتقال را قطع کند و با توجه به تجمع ویروس در ناحیه گلو و بینی می‌تواند اثربخشی سریع‌تر و بهتری داشته باشند.

دکتر عبداللهی با اشاره به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت گفت: تزریق واکسن در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند، پس از ۶ هفته، بیماران ۴ هفته پس از پلاسما درمانی، مبتلایان به فرم شدید کووید-۱۹ چهار تا ۱۰ هفته پس از بهبودی، دیابتی‌ها پس از مصرف غذا انجام شود.

به گفته او دُز داروهای کورتیکواستروئید باید قبل از تزریق واکسن کاهش یابد تا اثربخشی واکسن کم نشود اما مصرف استروییدهای استنشاقی تداخلی با واکسن ندارد و مبتلایان به آلرژی بینی و حساسیت‌های پوستی و آسم با خیال راحت می‌توانند واکسینه شوند. همچنین نیازی به قطع مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقادی نیست.

این استاد سم‌شناسی و داروسازی تاکید کرد که مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی باید دو هفته قبل یا بعد از واکسن قطع شود و بیماران لنفومی و آرتریت روماتویید نیز چهار هفته پس از قطع دارو واکسینه شوند. همچنین افراد دو هفته قبل از جراحی واکسن دریافت کنند. مبتلایان به سرطان خون یا پیوند مغز استخوان برای واکسن سه ماه صبر کنند و افرادی که سلول‌درمانی شدند نیز تا زمانی که نوترفیل‌های آنان به حد طبیعی نرسیده است صبر کنند.

به گفته او مبتلایان به بیماری‌های خودایمنی، سالمندان، مبتلایان به زوال عقل و هرگونه اختلالات مغز و اعصاب باید سریع‌تر واکسن دریافت کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد که بیماران مزمن کلیوی، نارسایی کبدی و قلبی نیز می‌توانند واکسیناسیون شوند اما ممکن است که پاسخ ایمنی آنها ضعیف‌تر باشد و باید مانیتور شوند.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری صداوسیما
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.