| کد خبر: 230669 |

نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی ناوگان حمل و نقل در سال ۱۴۰۰

واکاوی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، حاکی از برنامه‌ریزی برای جایگزینی و نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری است.

تین نیوز

واکاوی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، حاکی از برنامه‌ریزی برای جایگزینی و نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌ شهری است.

به گزارش تین نیوز، قرار است این برنامه با مسوولیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و با مشارکت معاونت‌های امور صنایع و طرح و برنامه وزارت صنعت، شرکت‌های خودروساز و همچنین .قطعه‌سازان ذی‌ربط اجرایی شود

با این حال، بررسی عملکرد در این حوزه در سال‌های گذشته عملکرد مطلوبی را نشان نمی‌دهد.

طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی سنگین در سال ۹۶ پیرو دستور رییس‌جمهوری و ابلاغ وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت.

در این طرح که با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی تعریف شده بود، با تخصیص حداکثر ۵۰ درصد قیمت فروش خودروها به عنوان یارانه از سوی دولت از محل صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت، مقرر بود تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروی تجاری سنگین طی سه سال جایگزین خودروهای فرسوده موجود شود، اما در ادامه تغییراتی در آن اعمال شد.

براساس مصوبه شورای اقتصاد قرار است ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ناوگان تجاری شامل ۶۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس و ۱۰۸ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در مدت سه سال نوسازی شود و ایدرو مدیریت اجرایی طرح نوسازی ناوگان تجاری را عهده‌دار است.

منابع ارزی مورد نیاز این طرح از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت خودروها (طی مدت زمان کارکرد خودروی موضوع طرح و پیمایش پیش بینی شده) حاصل خواهد شد.

بخشی از منابع ریالی مورد نیاز طرح از طریق شبکه بانکی به صورت تسهیلات ۶۰ ماهه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که آورده نقدی متقاضیان در مرحله ثبت نام ۲۰ درصد ارزش خودرو است.

به گفته «بهزاد اعتمادی» معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو، اجرای این پروژه معطل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است، اما به دلیل مواجهه با تحریم‌ها در عمل نتوانسته تخصیص آنچنانی داشته باشد.

وی به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: قرار است همه خودروهای این طرح توسط ۱۷ شرکت خودروساز در داخل ساخته شوند و برخی از اجزا و قطعات از جمله موتور، گیربکس و اکسل را از خارج تامین کنند.

اعتمادی خاطرنشان‌کرد:‌ با توجه به رزرو انجام شده از قبل برای این اجزا و قطعات در شرکت‌های خارجی، هیچ مشکلی بر سر راه ورود آنها به کشور وجود ندارد و فقط معطل تخصیص ارز است.

وی ادامه‌داد: از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۷۰۰ دستگاه خودرو در قالب این طرح تولید شده است.

معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو گفت: هرچند تاکنون بیش از ۴۲ هزار ثبت سفارش به ارزش حدود ۲ میلیارد یورو انجام شده، همچنین برای بیش از ۲۳ هزار دستگاه خودروی سنگین «مسدودی ارزی» از طریق منابع صندوق توسعه ملی اخذ شده، اما در عمل کمتر از ۵۰ میلیون یورو توسط بانک مرکزی تامین شده است.

توسعه ناوگان ریلی و صنایع دریایی

برپایه این گزارش، ایدرو در سال ۱۴۰۰ به عنوان مسوول توسعه ناوگان ریلی بین شهری، تامین یک‌هزار دستگاه واگن قطار و طراحی و ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن مترو را در برنامه دارد.

مطابق برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال در راستای توسعه صنایع دریایی، ساخت داخل ۴۳ فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی و جایگزینی۳۰ فروند شناور استیجاری وزارت نفت با شناورهای ساخت داخل در دستور کار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    راست می گوید اول سختی کاروسنوات 72تا80رادرست کنید تا راننده گان جوان وارد شوند بعد نا وگان را نوسازی کنید فقط می خواهید تاراننده زنده هست قسط بدهد وبرای شما شبانه روز بدود