| کد خبر: 230495 |

تصویب سند راهبردی فرهنگی وزارت راه و شهرسازی

اولین جلسه شورای فرهنگی وزارت راه و شهرسازی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی درخصوص تشکیل پاسداشت و حفظ زبان فارسی برگزار شد.

تین نیوز

 اولین جلسه شورای فرهنگی وزارت راه و شهرسازی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی درخصوص تشکیل پاسداشت و حفظ زبان فارسی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،حجت الاسلام والمسلمین نیسی در خصوص برگزاری اولین جلسه شورای فرهنگی با حضور معاون توسع مدیریت و منابع انسانی در سال جدید گفت: شورای فرهنگی در سه جلسه برگزار شد که بخش اول تشکیل پاسداشت و حفظ زبان فارسی بود که زبان دوم عالم اسلام است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت بکار‌گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه را تصویب کرد و در سال ١٣٧٨ آیین نامه این قانون در ۱۸ ماده توسط هیئت وزیران به تصویب رسید. این آیین نامه‌ها از  ۲ ماده مهم برخوردار است که در یکی از آن‌ها و در  ماده ۱۰ است که می‌گوید وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها موظف هستند برای اجرای قانون ممنوعیت شورای حفظ و ترویج زبان فارسی را تشکیل دهند.

حجت الاسلام والمسلمین نیسی در ادامه گفت: با هماهنگی فرهنگستان زبان فارسی قرار است وزارت راه و شهرسازی نسبت به شناسایی واژه‌های بیگانه و پیشنهاد معادل سازی آن تصمیم و بکارگیری شود . از این جهت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر راه و شهرسازی مکاتبه داشتند و مقام عالی وزارت، آقای ترکی، معاونت توسعه مدیریت و منابع را به‌عنوان رئیس شورای پاسداشت و نشر زبان فارسی منصوب کردند.

نیسی در خصوص دومین ماده آیین نامه گفت: در ماده دوم تعریف مصادیق کار قرار دارد و واژه‌های بیگانه در گزارش، نامه‌نگاری، مصاحبه و سخنرانی‌ها نباید بکار برود. در همین خصوص قرار شد راهکاری به شکل توصیه و پیشنهادی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.

وی افزود: در جلسه شورای فرهنگی سند راهبردی فرهنگی وزارت راه و شهرسازی تصویب شد و بعد از تایید وزیر به کلیه شرکت ها و ادارات استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.