| کد خبر: 230275 |

راهکارهایی برای جلوگیری از تخلفات در بازار مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: به منظور جلوگیری از تخلفات مربوط به معاملات مسکن، پیشنهاداتی به قوای سه گانه داده‌ایم که در جلسه با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران مطرح کردیم

تین نیوز

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: به منظور جلوگیری از تخلفات مربوط به معاملات مسکن، پیشنهاداتی به قوای سه گانه داده ایم که در جلسه با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران مطرح کردیم؛ درج پلاک ثبتی، لینک شدن به بانک برای آگاهی از وضعیت رهن ملک و اطلاع از پیشینه طرفین معامله از جمله این راهکارها است.

به گزارش تین نیوز، مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اخیرا جلسه ای را با آقای دیزجی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران داشتیم که موضوع کد رهگیری بر اساس پلاک ثبتی، پیشگیری از تخلفات مربوط به معاملات املاک و دسترسی اتحادیه به اطلاعات ملکی مثل در رهن بانک بودن ملک، ممنوع المعامله بودن و دیگر موارد بررسی شد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی ۱۷ فروردین ماه امسال، ذیل قانون جهش تولید مسکن، دریافت کد رهگیری برای معاملات را الزامی کرد که اقدام بجا و مناسبی بود. مساله ای که در این بین وجود دارد این است که طبق قانون ۱۰ مدنی هر قراردادی اعم از رسمی و غیررسمی دارای اعتبار است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: ما این درخواست را داریم که کد رهگیری بر اساس پلاک ثبتی صادر شود. اگر این اقدام صورت گیرد ملکی که معامله می شود قفل خواهد شد و از بسیاری تخلفات جلوگیری به عمل می آید. در طرح کاداستر که ۱۲ سال پیش نیز ارایه شد بر لزوم درج پلاک ثبتی تاکید شده بود.

خسروی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلفات در بازار مسکن مصمم هستیم گفت: اقدام بعدی باید این باشد که دسترسی افراد متخلف به سامانه را مسدود کنیم. با اینکه عموم مشاوران املاک قابل اعتماد هستند، ممکن است خدای نکرده برخی افراد قابل اعتماد نباشند که ما صرفا به افراد موجه دسترسی می دهیم. همچنین ممکن است طرفین معامله، ممنوع الخروج یا ممنوع المعامله باشند که ما از این موضوع مطلع نباشیم. درخواست ما از قوای مجریه و مقننه این است که ما را در جریان وضعیت پرونده افراد قرار دهد.

وی تاکید کرد: در برخی موارد، قرارداد نوشته می شود و بعد متوجه می شویم فروشنده ممنوع المعامله است یا سند در رهن بانک قرار دارد. در بعضی از سندها اطلاعات رهن درج نشده است. بنابراین ما باید به بانکها متصل شویم و طبق پلاک ثبتی، اطلاعات تسهیلاتی ملک را دریافت کنیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: سامانه املاک و مستغلات باید تقویت شود تا همه اطلاعات مربوط به ملک قابلیت ثبت داشته باشد. اگر مشخص شود که برای یک فرد ممنوع المعامله، کسی قراردادی را منعقد کرده مجرم است و باید ضرر و زیان خریدار را پرداخت کند.

خسروی با بیان اینکه دیزجی از پیشنهادهای ما استقبال کرد افزود: وزارت دادگستری روابط بین قوای قضاییه و مجریه را بر عهده دارد که می تواند در جهت عملی کردن برنامه های ما قدم بردارد. مجلس نیز با شناخت صحیح، لزوم دریافت کد رهگیری را به تصویب رسانده است. لذا خواهش ما از قوای سه گانه این است که اقدامات مذکور را در جهت پیشگیری از تخلفات حوزه زمین و مسکن انجام دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.