| کد خبر: 230202 |

محسن هاشمی:

کارگزاران من و دکتر ظریف را برای کاندیداتوری مصوب کرده

محسن هاشمی: آنچه در شورای مرکزی حزب کارگزاران به تصویب رسید، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را به‌عنوان یک گزینه مصوب کردند.

تین نیوز

محسن هاشمی می گوید: آنچه در شورای مرکزی حزب کارگزاران به تصویب رسید، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را به‌عنوان یک گزینه مصوب کردند.

محسن هاشمی رفسنجانی در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر به‌عنوان نفر اول لیست امید وارد شورای شهر شد و ریاست این شورا را به‌عهده گرفت. وی همچنین بیش از یک دهه ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را به‌عهده داشت.

هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اسلامی است که نام او برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مطرح است. خبرگزاری تسنیم درباره انتخابات پیش رو و نامزد احتمالی حزب کارگزاران با محسن هاشمی گفت و گو کرده که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*از شما به‌عنوان کاندیدای بالقوه بخشی از اصلاح‌طلبان یاد می‌شود، آیا همچنان نظر مشخصی درباره کاندیداتوری ندارید؟ یا اینکه به جمع‌بندی رسیده‌اید؟

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم تاکنون در مورد کاندیداها به جمع‌بندی نرسیده است و احتمال دارد اعلام کاندیدا را به بعد از ثبت‌نام و اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها موکول کند، بنابراین هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته‌ام.

*حزب کارگزاران بیش از سایر احزاب اصلاح‌طلب تمایل به نقش‌آفرینی برای انتخابات دارد و سبد کاندیداهای این حزب هم بیشتر است، مانند شما، آقای جهانگیری و علی لاریجانی، برنامه حزب شما برای 1400 چیست؟

آنچه در شورای مرکزی حزب به‌تصویب رسید، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را به‌عنوان یک گزینه مصوب کردند، اما بنای کارگزاران بر تبعیت از خرد جمعی در نهاد اصلاح‌طلبی است؛ بنابراین منتظر اعلام نظر نهاد اجماع‌ساز هستیم؛ البته دکتر جهانگیری قبلاً گفته‌اند تصمیم به کاندیداتوری ندارند و به همین علت در شورای مرکزی روی ایشان بحث نشد. اگر در تصمیم خود تجدید نظر کنند، طبیعتاً کارگزاران هم موضوع را مورد بحث قرار خواهند داد.

*یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان آقای سید حسن خمینی بودند که بعد از توصیه رهبر انقلاب از کاندیداتوری انصراف دادند، به‌نظر شما مطرح شدن ایشان از سوی اصلاح‌طلبان نوعی سوءاستفاده نبود؟

یکی از مشکلات جدی اصلاح‌طلبان، معرفی چهره‌ای است که هم قابلیت تأیید صلاحیت داشته باشد و هم قابلیت رأی‌آوری. یادگار امام، از چهره‌هایی بودند که مشکلی برای تأیید صلاحیت ایشان دیده نمی‌شد و چهره‌ای محبوب و شناخته‌شده هم بودند و در نظرسنجی‌ها نسبت به دیگر چهره‌ها محبوبیت خوبی داشتند، شاید علت اصلی طرح و پیشنهاد به ایشان همین دو موضوع بود، اما در شرایط فعلی که ایشان انصرف دادند، بازگشت به گذشته و طرح مباحث اختلافی مشکلی را حل نمی‌کند.

*مرحوم آیت‌الله هاشمی از طرفداران پروپاقرص آقای روحانی بودند، به‌نظرتان اگر ایشان در قید حیات بودند، همچنان به حمایتشان ادامه می‌دادند؟ فکر می‌کنید مهم‌ترین نقدی که ایشان می‌توانستند به دولت روحانی داشته باشند چه بود؟

قبلاً هم گفته‌ام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات 1392، خود کاندیدا بودند و اگر رد صلاحیت ایشان صورت نمی‌گرفت بخش بزرگی از جامعه روی ایشان اجماع می‌کردند؛ بنابراین ریاست جمهوری  روحانی، بیش از آنکه که نتیجه انتخاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان باشد، نتیجه عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها است.

البته پس از رد صلاحیت‌ها، طبیعتاً بین گزینه‌های باقیمانده آقای روحانی مقبولیت بیشتری در نظرسنجی‌ها داشت و اصلاح‌طلبان به همین دلیل از ایشان حمایت کردند، بنابراین حمایت از دکتر روحانی یک تصمیم عقلانی و واقعگرایانه در شرایط خاص بود و اگر این شرایط ادامه می‌یافت طبیعتاً آن حمایت هم تداوم پیدا می‌کرد، اما مهمترین انتقادی که شاید بتوان نسبت به دکتر روحانی براساس خصوصیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشت، سعه صدر، دسترسی آسان، تعامل بالا و پرکاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که شاید در این ویژگی‌ها، دکتر روحانی با ایشان فاصله داشته باشد و انتظار می‌رفت که شاهد عملکرد بهتری از ایشان می‌بودیم.

*آقای ظریف یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات 1400 است، نظر شخصی خودتان درباره کاندیداتوری وی چیست؟

تا جایی که اطلاع دارم دکتر ظریف با وجود محبوبیت بالا، بنایی بر حضور در انتخابات ندارد و این موضوع را بارها اعلام کرده است و شاید طرح مسئله کاندیداتوری ایشان در شرایط حساس مذاکرات هم با هدف تخریب روند مذاکرات صورت بگیرد، حوزه سیاست خارجی، حوزه حساسی است و باید ملاحظاتی برای دیپلمات‌ها که سربازان کشور در سیاست خارجی هستند، در نظر گرفته شود و فراتر از مسایل جناحی و به‌صورت ملی به موضوع نگاه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.