| کد خبر: 230055 |

تجربه یک شکست

درخواست ما از فرودگاه امام خمینی (ره) این است که به مقاصد کیش، مشهد، اصفهان و چند شهر دیگر پرواز داخلی برقرار شود.

تین نیوز

در گزارش صفحه هوایی شماره 295 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 23 فروردین ماه 1400 می خوانید: اخیرا موضوع انجام پروازهای داخلی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به دلیل انجام یکسری تعمیرات در فرودگاه مهرآباد مطرح شده و از سوی دیگر تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست دیدار مدیران شرکت‌های هواپیمایی با وزیر راه‌وشهرسازی به لزوم برقراری پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) تأکید کرده و گفته بود: درخواست ما از فرودگاه امام خمینی (ره) این است که به مقاصد کیش، مشهد، اصفهان و چند شهر دیگر پرواز داخلی برقرار شود.

او حتی گفته بود که به‌منظور تسهیل این اقدام شرکت فرودگاه‌ها و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و سازمان هواپیمایی کشوری مشوق‌هایی را برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر خواهند گرفت.

موضوع انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی به زمان مدیرعاملی شهرام آدم‌نژاد بازمی‌گردد؛ او در خردادماه سال ۹۷ اعلام کرد «تعدادی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) منتقل می‌شود». او گفته بود که بعد از افتتاح ترمینال سلام، بخشی از ظرفیت ترمینال موجود به پروازهای داخلی اختصاص داده خواهد شد و درصورتی‌که ایرلاین‌ها از این طرح استقبال کنند، طرح توسعه دیگری را با مشورت مشاور در دست تهیه داریم که در صورت لزوم یک کریدور کاملا مجزا برای پروازهای داخلی احداث می‌شود. او در آن مقطع زمانی انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) را ضروری می‌دانست و معتقد بود: یکی از دلایلی که پرواز مستقیم ایرلاین‌های خارجی از سایر شهرها با استقبال بیشتری نسبت به پروازهای ایرانی مواجه می‌شوند، فاصله بین فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) است از همین رو با افتتاح ترمینال سلام زمینه انتقال برخی از پروازهای داخلی بین ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح که در فرودگاه مهرآباد ممنوع است، به این فرودگاه فراهم خواهد شد.

این موضوع درنهایت توسط مدیرعامل بعدی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پیگیری شد و در نتیجه در ۲۴ مردادماه سال ۹۸ اولین  پرواز داخلی فرودگاه امام خمینی (ره) از ترمینال مسافری شماره یک شهر فرودگاهی، از تهران به مقصد جزیره کیش توسط شرکت هواپیمایی کیش‌ایر انجام شد.

مسئولان فرودگاه امام بر این باور بودند که با توجه به اینکه بیشتر پروازهای بین‌المللی کشور از فرودگاه حضرت امام (ره) انجام می‌شود، بنابراین اگر مسافر از شهر دیگری قصد پرواز بین‌المللی داشته باشد می‌تواند با پرواز داخلی به فرودگاه امام (ره) آمده و ازاینجا به خارج از کشور سفر کند اما این موضوع طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده پیش نرفت و عدم استقبال مسافران از پروازهای داخلی فرودگاه امام منجر به توقف این پروازها شد.

علی رستمی، مدیرعامل پیشین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفتگویی که در زمان مدیریت وقت با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» داشت در خصوص اینکه انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام به چه میزان منطقی است گفته بود: حدود ۸ میلیون نفر، حوزه نفوذ فرودگاه حضرت امام است که نیازمند پروازهای داخلی هستند. از همین رو مردم برای پروازشان از فرودگاه امام و مهرآباد حق انتخاب خواهند داشت.

رستمی عنوان کرده بود که با شرکت‌های هواپیمایی در حال مذاکره هستیم تا مسیرهای جدید را برقرار کنیم و از سوی دیگر برای برقراری مسیرهای داخلی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که بر این اساس برخی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای برقراری مسیر مشهد و کیش از فرودگاه امام اعلام آمادگی کرده‌اند.

او در پاسخ به این سؤال که بسیاری معتقدند که استقبالی از سوی مسافران برای پروازهای داخلی فرودگاه امام نخواهد شد توضیح داده بود: همان‌طور که عنوان کردم حدود ۸ میلیون نفر، حوزه نفوذ فرودگاه حضرت امام است که نیازمند پروازهای داخلی هستند. از سوی دیگر برقراری پروازهای داخلی از فرودگاه امام نه‌تنها پروازهای فرودگاه مهرآباد را کاهش نخواهد داد بلکه در حقیقت گزینه انتخاب را برای مردم باز خواهد گذاشت. چراکه مسافران می‌توانند بین فرودگاه امام و مهرآباد با توجه به اینکه کدام فرودگاه ازنظر محل سکونت برایشان سهل‌تر است حق انتخاب داشته باشند و انتخاب کنند که پروازشان از کدام فرودگاه انجام بدهند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در خصوص این موضوع عنوان کرده که اخیرا با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران ایرلاین‌ها جلسه‌ای برگزار شد که در این جلسه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این پیشنهاد را به ایرلاین‌ها داده است؛ اما این پیشنهاد باید بررسی شود. قرار است از اردیبهشت‌ماه در فرودگاه مهرآباد یک سری تعمیرات انجام شود، از این پیشنهاد شد تا برای کاهش بار ترافیک فرودگاه مهرآباد برای انجام برخی پروازهای داخلی از فرودگاه امام استفاده شود.

او می‌افزاید: این کار سخت است و نیازمند زیرساخت است؛ باید مطالعات کاملی در این رابطه انجام شود. اما بااین‌حال اگر بنا باشد این کار را انجام دهیم باید مسیرهای پروازی تعریف کنیم. او گفت: احتمالا تعمیر فرودگاه مهرآباد ۶ تا ۸ ماه زمان می‌برد و برخی پروازها از فرودگاه امام انجام خواهد شد که البته این هم قطعی نیست. رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: قطعا مردم از انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام استقبال نمی‌کنند و در این مسئله شکی وجود ندارد، اما وقتی هم پروازی در فرودگاه مهرآباد نباشد مجبور خواهند شد. هرچند تجربه انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام در گذشته با شکست مواجه شده، اما مسئولان و متولیان صنعت هوانوردی همچنان اسرار به انجام این موضوع دارند این درحالی‌که زیرساخت‌های انتقال پروازهای داخلی به امام فراهم نیست تنها تجربه یک شکست دیگر خواهد شد.

 

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.