| کد خبر: 229911 |

فعلا چشم‌اندازی برای عبور از پیک بیماری وجود ندارد

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:فعلا چشم‌اندازی برای عبور از پیک بیماری وجود ندارد.

تین نیوز

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در حال حاضر پنج بیمارستان در جنوب غرب خوزستان پذیرای بیماران مبتلا به کرونا هستند که با تمام توان و با چنگ و دندان در حال ارائه خدمت هستند اما اگر قله پیک بالاتر برود، پاسخگویی به موارد بیماری سخت می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شکراله سلمان‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت بیماری در جنوب غرب خوزستان اظهار کرد: همچنان موارد ابتلا و بستری در منطقه به ویژه در آبادان بالا است. در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۲ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که ۱۲۲ مورد از این تعداد، مربوط به آبادان بوده است.

وی افزود: متناسب با موارد سرپایی بیماران، موارد بستری نیز بالا است؛ در حال حاضر ۲۶۸ بیمار در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری هستند. تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴ مورد جدید بستری داشته‌ایم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به بستری ۴۵ بیمار در بخش‌های مراقبت ویژه، گفت: تقریبا بخش‌ها با اشغال ۹۰ درصدی ظرفیت در حال حال ارائه خدمات به بیماران هستند و بخش‌های مراقبت ویژه نیز همچنان تکمیل هستند و ظرفیت خالی در بخش‌های مراقبت ویژه نداریم.

وی افزود: زمانی که ظرفیت بستری یک بیمارستان به ۷۵ درصد می‌رسد بحران رخ داده است و اکنون می‌گوییم ۹۰ درصد تخت‌های عادی اشغال است؛ اگر اتفاق خاصی رخ دهد پاسخگویی به آن مشکل‌ساز خواهد بود.

سلمان‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر پنج بیمارستان در جنوب غرب خوزستان پذیرای بیماران مبتلا به کرونا هستند که با تمام توان و با چنگ و دندان در حال ارائه خدمت هستند اما اگر قله پیک بالاتر برود، پاسخگویی به موارد بیماری سخت می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: پیک در حال طولانی شدن و فرسایشی شدن است بنابراین خستگی بر پرسنل حاکم می‌شود و خدای نکرده ممکن است با خستگی مفرط کارکنان مواجه شویم و خدمت‌رسانی مختل شود.

وی بیان کرد: داریم سهمگین‌ترین پیک بیماری را تجربه می‌کنیم و متاسفانه همچنان در اوج پیک هستیم و فعلا چشم‌اندازی برای عبور از پیک وجود ندارد و زیبنده نیست که آبادان در راس ابتلا به بیماری در خوزستان باشد.

سلمان‌زاده افزود: می‌شود با اعمال محدودیت‌های شدیدتر و همکاری بیشتر مردم و مسئولان و اصناف، این پیک را پشت سر بگذاریم که متاسفانه هنوز این کار به طور کامل انجام نشده است و امیدواریم در روزهای آینده محقق شود.

وی گفت: شاید در بهترین حالت، ۲۰ تا ۳۰ درصد مشاغلی که باید تعطیل باشند، تعطیل شده‌اند. بیشتر پاساژها و جواهرفروشی‌ها تعطیل هستند. با وجود اینکه بیشتر بازار در بعد از ظهرها باز است و اکثر مشاغل باز هستند، به نظر می‌رسد برخورد جدی با اصناف نشده است؛ در هفته گذشته در سطح آبادان حتی یک مورد پلمب انجام نشده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: برخی از اصناف همکاری خوبی کرده‌اند و متضرر شده‌اند اما بسیاری از اصناف همچنان باز هستند و با آن‌ها برخورد نمی‌شود. باید با جدیت بیشتری نظارت شود و مصوبات، ضمانت اجرایی داشته باشند.

سلمان‌زاده گفت: در روزهای اخیر شاهد تجمعات بوده‌ایم و روز گذشته بازار موسوم به بازار شیطون باز بود و هیچ محدودیتی در آنجا نبود.

وی ادامه داد: شاهد برگزاری تجمعات مردمی هستیم و در بسیاری از جاها مهمانی‌های افطاری برگزار می‌شود. در ماه رمضان شاید یکی از نقاط ضعف ما همین مهمانی‌ها باشد؛ بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا در خانه‌ها رخ می‌دهد و حتی یک مهمانی ساده می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به روند واکسیناسیون در جنوب غرب خوزستان گفت: فاز نخست واکسیناسیون در حال انجام است و تا روز دوشنبه به پایان می‌رسد. واکسیناسیون بیماران خاص نیز از امروز آغاز شده است.

وی بیان کرد: واکسن‌های موجود، خوب و ایمن هستند و مجوز اضطراری از سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران اخذ کرده‌اند.

سلمان‌زاده افزود: تاکنون هیچ عارضه جدی در دریافت‌کنندگان واکسن مشاهده نشده است و تنها، عوارض عمومی واکسن مانند تب، بدن درد و به صورت کمتر شایع بیماری مختصر شبه آنفلوآنزا رخ داده که طبیعی است.

وی تصریح کرد: اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسینه شوند، زنجیره بیماری قطع خواهد شد که امیدوارم سریع‌تر این کار را انجام دهیم. به احتمال زیاد تا پایان سال ۱۴۰۰ به این مرحله از واکسیناسیون برسیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: فعلا و تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام شود، بهترین کار استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و پرهیز ار حضور در تجمعات است.

سلمان‌زاده در خصوص انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه قرار گرفتن ماسک در معرض حرارت موجب تولید جانور می‌شود، بیان کرد: کسانی که این مطالب را منتشر کرده‌اند ادعا کرده‌اند که ماسک‌های خارجی موجب چنین چیزی می‌شوند؛ ما تنها ماسک ایرانی داریم.

وی افزود: از طرف دیگر برخی ادعا می‌کنند که این ویروس در ماسک در حال تکان خوردن است که این ادعا نشان می‌دهد این افراد نمی‌دانند ویروس چیست. ویروس با چشم دیده نمی‌شود و اگر اینگونه باشد باید ببینیم کرونا روی دست‌مان نیز در حال حرکت است بنابراین این مطالب کاملا بی‌اساس است و مردم به این شایعات توجه نکنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: پس از استفاده از واکسن کرونا نیز باید ماسک استفاده شود زیرا ممکن است ویروس در مخاط بینی یا جای دیگر باشد و فرد ناقل بیماری باشد. در اکثر موارد، واکسن از ابتلا پیشگیری می‌کند اما در برخی موارد ممکن است فرد به نوع خفیف مبتلا شود یعنی حداقل نتیجه استفاده از واکسن این است که در صورت ابتلا نیز به نوع شدید که نیازمند بستری است، مبتلا نمی‌شود.

وی بیان کرد: اکثر واکسن‌ها تا ۹۰ درصد تاثیرگذار هستند بنابراین باید همچنان از ماسک استفاده شود تا زنجیره انتقال کاملا قطع شود.

سلمان‌زاده افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم هیچکس ماسک استفاده نکند و جشن برداشتن ماسک را بگیریم که حداقل در مدت یک ماه هیچ مورد بیماری در منطقه یا کشور نداشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر هر جا واکسن تزریق می‌شود عوامل حراست و بازرسی دانشکده حضور دارند و لیست‌ها را چک می‌کنند. سعی شده تزریق واکسن در جایی که دوربین مداربسته وجود دارد، انجام شود که این تصمیم پس از آن اتفاق اتخاذ شد تا واکسن برای افرادی که مستحق واکسن هستند، تزریق شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: به همه مراکز درمانی ابلاغ شده که دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند اما طبیعتا در برخی مراکز شاید این نکات رعایت نشود و مواردی از برخورد و پلمب مطب‌ها داشته‌ایم. پزشک در هر مطب موظف است که نوبت‌دهی را به گونه‌ای انجام دهد که ازدحام نشود.

وی تصریح کرد: پس از خدا، امیدم به مردم است تا بیماری را شکست دهیم. اکنون شرایط سختی بر شهرها حاکم است و موارد بالای بیماری نشان‌دهنده این است که بار بیماری بالا است.

سلمان‌زاده گفت: این ویروس جهش‌یافته بسیار خطرناک‌تر از ویروس ووهان است و ابتلا و شدت بیماری‌زایی آن بیشتر است و بیماری سریع پیشرفت می‌کند.

وی افزود: این روزها، ویروس جهش‌یافته افراد جوان را بیشتر درگیر می‌کند و بر اثر این بیماری روزانه تعدادی از شهروندان را از دست می‌دهیم که همه این موارد، علائم هشدار است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: این بحران خسته کننده شده است؛ بحث مرگ و زندگی است و تقاضا دارم مردم کمک کنند و دیگران را به رعایت دستورالعمل‌ها تشویق کنند تا این بحران را پشت سر بگذاریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.