| کد خبر: 229697 |

پرونده رباط قلی خراسان شمالی برای ثبت جهانی به یونسکو می رود

پرونده رباط قلی شهرستان جاجرم در جنوب این استان برای ثبت جهانی به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) می‌رود.

تین نیوز

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پرونده رباط قلی شهرستان جاجرم در جنوب این استان برای ثبت جهانی به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) می‌رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علی مستوفیان اظهار داشت: این کاروانسرا به همراه پرونده ۲۴ کاروانسرای دیگر استان ها انتخاب شده تا تحت عنوان یک پرونده برای ثبت در فهرست جهانی میراث فرهنگی یونسکو ارسال شوند.

وی افزود: هم اکنون علاوه بر آماده سازی مستندات تاریخی پرونده رباط قلی اقدامانی مانند تعیین حریم و عرصه محدوده، نصب تابلوهای استاندارد و مناسب سازی راه دسترسی نیز در دست اجراست تا هنگام حضور نماینده یونسکو به استان این رباط از هر لحاظ آماده و دارای استانداردهای لازم موردنظر این سازمان باشد.

وی در مورد قدمت این کاروانسرا نیز گفت: رباط قلی مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی و در شهرستان جاجرم، شهر سنخواست، بین روستاهای قلی و گازان واقع شده است.

مستوفیان افزود: این اثر در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در جاده جرجان قدیم به نیشابور که بخشی از آن از خراسان شمالی می گذرد ۹ کاروانسرا یا رباط شناسایی شده اند که از این تعداد رباط های قلی، عشق و قره بیل ایستایی لازم را دارند و از بین نرفته و مرمت و بازسازی شده اند.

 وی در ادامه با اشاره به برنامه های این معاونت در سال جاری افزود: کاوش در ارگ نادری شیروان، معصوم زاده بجنورد و تپه یام فاروج و هم چنین احیای مجموعه مفخم از برنامه های امسال این معاونت است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته  ۴۳ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت آثار و بناهای تاریخی استان هزینه شد که نسبت به سال ۹۸،   ۳,۷ برابر افزایش یافته است.

رباط قلی در فاصله چهار کیلومتری جاده آسفالته سنخواست قرار دارد، این کاروان سرا یادگاری از راه ارتباطی معتبر بین خراسان بزررگ و استرآباد است.

ساخت این کاروانسرا را به امیر علیشیر نوائی وزیر سلطان حسن بایقرا نسبت می‌دهند (کلنل ییت سفر نامه خراسان و سیستان صفحه ۳۵۹).

این رباط به شکل مستطیل است که به صورت شرقی غربی ساخته شده است. سنگهای الوان به کار گرفته شده در این بنا به رنگ های متنوع سبز، قرمز، بنفش و کبود با ملات و گچ می باشد.

ضلع شرقی که درب ورودی در آن تعبیه شده است دو برج زوایای شمالی و جنوبی دارد که برج شمالی ۷۰ درصد سالم است برج جنوبی تخریب شده است. محوطه رباط حدود ۲۴ متر طول و ۱۶ متر پهنا دارد. حیاط کاروانسرا در هر ضلع دارای ایوانی بوده است.

 تا کنون ۷۴۳ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۵۲۳ اثر تاریخی، ۵۴ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس، ۲۵ اثر منقول تاریخی و ۳۲ پرونده میراث ناملموس نیز با به‌صورت مشترک در حیطه خراسان ثبت شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.