◄ موازی کاری در توسعه راه و راه آهن؛ اشتباهی که رایج شد
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است موازی کاری در توسعه پروژه های زیربنایی راه و راه آهن به امری رایج تبدیل شده است.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است موازی کاری در توسعه پروژه های زیربنایی راه و راه آهن به امری رایج تبدیل شده و در محورهای متعددی وجود دارد و حتی گاهی در حوزه راهسازی موازی کاری توسعه راه اصلی و بزرگراه و آزادراه یا در توسعه راه آهن 2 طرح موازی ریلی به چشم می خورد.
به گزارش تین نیوز، مرتضی ناصریان برخی مصادیق موازی کاری های زاید در توسعه زیربناهای حمل و نقل را برشمرد و گفت: در حوزه توسعه راه آهن؛ اتصال ریلی به افغانستان از 20 سال قبل یا بیشتر مطرح بوده و با احداث محور بافق مشهد 2 گزینه اصلی یکی از تربت حیدریه به سمت هرات و دیگری از مشهد به سمت هرات مطالعه شده و با قطعی شدن ساخت انشعاب ریلی به معدن سنگان، مسیر اتصال ریلی از خواف به هرات تصویب و اجرا شده حال گزینه دوم یعنی مشهد به دوغارون هم تصویب و در دست اجراست که موازی مسیر اجرا شده خواف هرات و فاقد توجیه است و صرفا به اصرار نمایندگان منطقه تایباد مصوب شده است.
بیشتر بخوانید: ساخت همزمان بزرگراه و خط آهن برای یک مسیر معمولی؛ حیف شدن منابع ملی
وی افزود: برای ایجاد خط میانبر از مناطق مرکزی کشور به محور ریلی جنوب (قم اهواز) مسیر اصفهان اهواز مطالعه شده و چون مسیر سختی بود، مسیر اصفهان ازنا مطرح و جدی و سپس گزینه اصفهان اراک به جای اصفهان ازنا مطالعه شد و حال هر سه در قانون بودجه ردیف مصوب دارند.
این کارشناس عنوان کرد: اصفهان ازنا و اصفهان اراک 2 گزینه موازی محسوب می شوند و نباید هر 2 را اجرا کرد و اداره کل فنی توسعه راه آهن سعی نموده2 طرح را تلفیق کند تا موازی کاری در احداث کاهش و منافع هر دو حاصل شود.
بیشتر بخوانید: سازمان بنادر و دریانوردی و موازیکاری با اقدامات وزارت صمت
به گزارش تین نیوز، ناصریان در شرح نمونه هایی از موازی کاری در توسعه راه ها گفت: از حوالی شیراز به سمت غرب علاوه بر طرح تعریض راه اصلی و ایجاد بزرگراه، یک طرح ایجاد راه اصلی و یک طرح راه فرعی روستایی به موازات هم در دست اجرا است و ایجاد هر سه منطقی نیست.
وی با تاکید بر این که پیش بینی می کند آشفتگی و موازی کاری در برنامه توسعه حوزه راه بیشتر باشد، گفت: چند سال قبل ستاد وزارت دسته بندی طرح های راهسازی را برای آنکه در کریدورهای سراسری و استانی تعریف شوند، دنبال کرد.
این کارشناس با بیان این که هماهنگی بیشتر بین توسعه راه و راه آهن لازم است، افزود: مثلا در محور تهران مشهد ایجاد بزرگراه صورت گرفته و ایجاد آزادراه در دست اقدام است و برقی شدن راه آهن هم مصوب شده و ایجاد خط پرسرعت هم مکررا توسط مسئولان به مردم وعده داده شده است.
ناصریان عنوان کرد: به نظرم گاهی در مطالعات توجیهی اشکال وجود دارد و باید مطالعات توجیهی هر طرح مطالعاتی یا اجرایی حداکثر 2 سال یک بار به روزآوری شود و هم در تلفیق و مدیریت مجموعه طرح ها در وزارت راه و سازمان برنامه دقت و ساماندهی بیشتری صورت گیرد که این ساماندهی باید در قالب طرح جامع حمل و نقل انجام شود ولی در فقدان طرح جامع نیز موازی کاری هایی که مثال زده شد قابل تشخیص و رفع هستند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.